Perelandra Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Katter kommuniserer på flere måter, både gjennom lyder og kroppsspråk. Halen er en viktig del av dette, og brukes til kommunikasjon både katter i mellom og rettet mot mennesker Her kan du lære betydningen av vanligste haleposisjoner og bevegelser. Samtidig vil også andre faktor kunne spille inn, så man må observere hva som skjer med katten og nærmiljøet rundt den. Halespråk 4
Plastaroma Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Interessant. En av mine katter pleier å svinge litt med den aller ytterste spissen på halen når han ligger og dormer, hva kan det bety da? Det ser ut som når man trommer langsomt med fingrene på bordet. Har tolket det som at han vil ligge og slappe av, samtidig som han er litt rastløs. Men så tenkte jeg på at når jeg legger meg, så enten ruller jeg med ene ankelen, eller vipper med tærne, helt til jeg sovner. Det er da kosebevegelser, og jeg gjør det aldri hvis jeg ikke er avslappet. Det er et familietrekk. :gjeiper: Kan det være samme greia med katta? Han er ellers en meget laidback kar, glad og fornøyd, om enn litt stort behov for kos og fangsitting.
Perelandra Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har også lagt merke den samme bevegelsen ytterst på halen, men ikke hos min katt. Han gjør det aldri. Når han ligger stille er også halen i ro. Det gjelder uansett så lenge han er avslappet. Det eneste som får fart på halen er hvis han ser noe riktig spennende utenfor, for eksempel fugler eller en annen katt. Derimot så jeg det ofte på en katt foreldrene mine tidligere (hun jeg skrev om i denne tråden). Det var bare når hun sov tungt at halen lå helt i ro. Hvis hun lå og slappet av hadde hun alltid en liten bevegelse på den ytterste tuppen. Jeg prøvde noe ganger å legge hånda over halen hennes slik at den måtte være i ro, men da begynte hun å protestere. Jeg har lagt merke til den samme bevegelsen også hos en annen katt. Det var en perser som tilhørte min tidligere kjæreste. Tilhører katten din noen spesiell rase Rød3, og er den korthåret eller langhåret? Begge de to kattene jeg har sett haleviftinga hos var langhårede, men ellers ganske ulike. Katten hos foreldre mine hadde stor og lodden pels, men ikke det typiske perseransiktet. Den var en hjemløs katt som bare dukket opp og slo seg ned. Bortsett fra de to har jeg ikke sett den samme bevegelsen hos andre katter.
ninuska_ Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Min "trommer" litt med halen også. Det er kun tuppen som er i bevegelse, mens resten av halen ligger i ro. Spennende lesing
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 For noen uker siden fikk jeg meg en katt, jeg er den anonymebrukeren med katten som jakter på tvn, og denne katten er skikkelig spesiell. I starten trodde jeg ikke at den likte å bli kost med, for halen spratt fra side til side og den så rett og slett steike forbanna ut. Nå har jeg lært at det er kattens måte å vise glede og oppstemthet på..
Gjest Raindrops Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Mine to katter vifter også mye med halen når de slapper av, spesielt hvis jeg klapper dem. I begynnelsen trodde jeg det var et tegn på at jeg skulle slutte, siden jeg har lest om kattehaler før, men det kan ikke være det når de kommer opp i fanget, legger seg ned og ser på meg med "hva venter du på?"-blikk Moren deres gjør akkurat det samme. De er alle blandingskatter, langhåret med en dæsj perser.
Plastaroma Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Han er en veldig langhåret maine coon. Første katten jeg har sett denne haletuppviftingen på.
Perelandra Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2012 Er det bare helt tilfeldig, eller kan det være en forbindelse mellom rase/pelstype og den viftinga med haletuppen i avslappet tilstand? Jeg har lurt på dette tidligere siden de to jeg så det hos var begge katter med tykk og lang pels. Ser nå at andre har det tilsvarende.
UnderCover Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Halen er forresten grunnleggende for kattens balanse også 1
Plastaroma Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 (endret) Er det bare helt tilfeldig, eller kan det være en forbindelse mellom rase/pelstype og den viftinga med haletuppen i avslappet tilstand? Jeg har lurt på dette tidligere siden de to jeg så det hos var begge katter med tykk og lang pels. Ser nå at andre har det tilsvarende. Det hadde faktisk vært veldig interessant og funnet ut av. Et pussig syn er det iallefall. Endret 21. januar 2012 av Rød3
ninuska_ Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 (endret) Er det bare helt tilfeldig, eller kan det være en forbindelse mellom rase/pelstype og den viftinga med haletuppen i avslappet tilstand? Jeg har lurt på dette tidligere siden de to jeg så det hos var begge katter med tykk og lang pels. Ser nå at andre har det tilsvarende. Min pus er korthåret huskatt! (....men kanskje det er et fenomen som forekommer hyppigere med langhårede katter ) Endret 21. januar 2012 av ninuska_
Gjest Nuppdupp Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 Katter kommuniserer på flere måter, både gjennom lyder og kroppsspråk. Halen er en viktig del av dette, og brukes til kommunikasjon både katter i mellom og rettet mot mennesker Her kan du lære betydningen av vanligste haleposisjoner og bevegelser. Samtidig vil også andre faktor kunne spille inn, så man må observere hva som skjer med katten og nærmiljøet rundt den. Halespråk fint å vite, men det er mange dyr som bruker halen for å kommunisere.
Myrthel Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har også lagt merke den samme bevegelsen ytterst på halen, men ikke hos min katt. Han gjør det aldri. Når han ligger stille er også halen i ro. Det gjelder uansett så lenge han er avslappet. Det eneste som får fart på halen er hvis han ser noe riktig spennende utenfor, for eksempel fugler eller en annen katt. Derimot så jeg det ofte på en katt foreldrene mine tidligere (hun jeg skrev om i denne tråden). Det var bare når hun sov tungt at halen lå helt i ro. Hvis hun lå og slappet av hadde hun alltid en liten bevegelse på den ytterste tuppen. Jeg prøvde noe ganger å legge hånda over halen hennes slik at den måtte være i ro, men da begynte hun å protestere. Jeg har lagt merke til den samme bevegelsen også hos en annen katt. Det var en perser som tilhørte min tidligere kjæreste. Tilhører katten din noen spesiell rase Rød3, og er den korthåret eller langhåret? Begge de to kattene jeg har sett haleviftinga hos var langhårede, men ellers ganske ulike. Katten hos foreldre mine hadde stor og lodden pels, men ikke det typiske perseransiktet. Den var en hjemløs katt som bare dukket opp og slo seg ned. Bortsett fra de to har jeg ikke sett den samme bevegelsen hos andre katter. Jeg har også en halvperser (langhåret med enorm hale) som vifter litt med haletuppen når han koser seg....Han gjør det når han maler, og helt til han sovner tungt... Han gjør det også ofte når vi prater til han, mens han går rundt på golvet...(maler samtidig og stryker seg inntil oss/meg - så han er absolutt blid....)
Brunhilde Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Han er en veldig langhåret maine coon. Første katten jeg har sett denne haletuppviftingen på. Jeg har en maine coonblanding som vifter med halen når den ligger og slapper av.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #15 Skrevet 22. januar 2012 Morro! Katter snakker jo veldig med øynene også? Og ørene Finnes det sånne sider for det også?
otilie Skrevet 22. januar 2012 #16 Skrevet 22. januar 2012 en gang møtte jeg en katt som ville hilse på meg og kose litt. Men samtidig logret han voldsomt med halen, som en hund! Kan det bety noe? Jeg syntes det var litt rart. Den var jo kjempeglad for å hilse på meg.
Perelandra Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 24. januar 2012 Morro! Katter snakker jo veldig med øynene også? Og ørene Finnes det sånne sider for det også? Her er to nettsteder om kattenes kroppsspråk hvor det også finnes tegninger av ansiktsuttrykk. Cat communication Cat Body Language
Gjest Raindrops Skrevet 24. januar 2012 #18 Skrevet 24. januar 2012 Her er to nettsteder om kattenes kroppsspråk hvor det også finnes tegninger av ansiktsuttrykk. Cat communication Cat Body Language Det var ikke jeg som spurte etter linker, men det var flotte sider! Takk
Avalon Skrevet 25. januar 2012 #19 Skrevet 25. januar 2012 De hadde glemt å skrive om hva det betyr når halen står rett til værs og vibrerer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå