Gå til innhold

Tillit til andre trafikanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Atter en gang opplevde jeg en nesten- ulykke i dag. En idiot som bare kjørte ut i veien der han hadde vikeplikt.

Og på grunn av antall gang dette har skjedd, og hvor nært det har vært krasj, så har jeg null tillit til at folk overholder vikeplikten sin. Sitter og er skikkelig anspent når jeg ser at noen skal til å kjøre ut i veibanen jeg kjører på.

Andre jeg har pratet med om dette sier at de ikke bryr seg, at det er de som får skylda om det smeller. Men jeg bremser jo heller ned når jeg ser at det kommer til å gå til h.. enn å havne i en ulykke. Den andre personen får jo skylda, men vi begge kan bli skadet.

Har dere tillit til andre sjåfører? Har dere opplevd noe lignende? Hva gjør dere med saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk ganske lite tillit til andre sjåfører. Heller litt for forsiktig, tenker jeg.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg tror de fleste opplever den situasjonen ganske jevnlig. For min del skjer det sikkert 1 gang i uka. Jeg bremser, jeg vil faktisk ikke havne i noen ulykke uansett hvem sin skyld det blir.

Det som jeg anser som farligst med disse situasjonene er egentlig at jeg da ikke retter oppmerksomheten dit den bør rettes - nemlig mot alt annet som skjer i kryssene. I mange av dem er det også gangfelt, og når min oppmerksomhet er rettet mot den andre bilen for å unngå kræsj, er det skremmende hvor lite annet som sees. Hva om resultatet blir at jeg i stedet for å kræsje i bilen som ikke overholder vikeplikten, kjører på en fotgjenger?

Skrevet

Jeg er også litt paranoid når det kommer til medtrafikanter.

Den verste tanken er:

"Selv om jeg ikke setter meg drita bak rattet er det alltid noen andre som gjør det."

Har veldig lite respekt for folk som er aggressive i trafikken og kjører som tullinger. De tenker faktisk kun på seg selv. Kjører heller litt saktere dersom jeg kommer i situasjoner hvor andre har vikeplikt. Vet aldri hvem som sitter bak rattet!

• Liker 2
Skrevet

"Kjør som om enhver bilist er en elg"

• Liker 5
Skrevet

kjør som om alle andre er idioter.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner hva du mener, og jeg har mer enn en gang vært utsatt for en neste ulykke. Det verste var da jeg leide bil i storbritannia og jeg kjørte på en forkjørsvei og med venstrekjøring og hele greia der en brøt vikeplikten og det ikke kan ha vært mer enn en halvmeter igjen før frotnkollisjon. utrolig nok klarte jeg å reagere korrekt, jeg så kjapt at det ikke var noen møtende biler og fikk dreid over i høyre felt, så det gikk bra. Men da det skjedde var det skremmende å tenke på hva som hadde skjedd hvis motgående kjørefelt ikke hadde vært ledig, da måtte jo det bare ha stått til.

Har også hatt flere opplevelser at div. trailere aldri bruker speilene sine når jeg kjører på motorveien og skal legge seg over i det venstre feltet når jeg kjører forbi. Jeg har mer enn en gang måttet gasse på som faen eller bremse kraftig ned for å unngå å være i samme felt når traileren legger seg over. Så nå har jeg vendt meg til å kjøre veldig fort forbi, spesielt om det er lange kjøretøy, jeg ligger ikke til venstre for en trailer mer enn nødvendig.

Og selvfølgelig har man opplevd de sedvanlige bilister som ikke overholder vikeplikten inn i rundkjøringer. For mange litt eldre bilister er det på tide å oppdatere seg på reglementet, det er ikke lenger vikeplikt for høyre for de som allerede er i rundkjøringen, alle som skal inn har vikeplikt!

Skrevet

En ting til: Husker en gang jeg var på et påkjøringsfelt til motorvei klasse A, og akkurat denne påkjøringen var delvis rundt en sving slik at sikten ikke var så lang. Da jeg kom ut av svingen og skulle fortsette ned på "rampen" og inn på motorveien så jeg en bil som _rygget_ mot meg...sikkert fordi de hadde kjørt feil. Jeg hadde heldigvis ikke så stor fart, og jeg fikk akkurat svingt unna og kommet meg forbi.

Jeg lurer mer og mer på hva folk tenker med. En ting er å rygge oppover igjen, noe som i seg selv er livsfarlig med tanke på at folk gasser på før de skal legge seg ut på motorvei. En annen ting er at det i tillegg var rundt en sving :kjefte:

Skrevet

Både ja og nei. De fleste medbilister kjører fint og etter forholdene, synes jeg. Men man vet aldri når en sjåfør setter seg bak rattet med rusmidler innabords. Derfor tar jeg ingen sjanser på at folk virkelig ser meg, selv når jeg egentlig bør regne med det.

For eksempel når en bil blinker inn til høyre eller venstre, så kjører jeg ikke før jeg ser at hjulene begynner å svinge riktig vei, om noen skjønte den. Folk kan ha glemt å skru av eller oversett blinklyset, man vet aldri. Hvertfall hvis de er rusa.

Jeg gambler ikke hverken med mitt liv eller andres i trafikken. Heller kjøre litt mer forsiktig enn risikere noe.

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Har også hatt flere opplevelser at div. trailere aldri bruker speilene sine når jeg kjører på motorveien og skal legge seg over i det venstre feltet når jeg kjører forbi. Jeg har mer enn en gang måttet gasse på som faen eller bremse kraftig ned for å unngå å være i samme felt når traileren legger seg over. Så nå har jeg vendt meg til å kjøre veldig fort forbi, spesielt om det er lange kjøretøy, jeg ligger ikke til venstre for en trailer mer enn nødvendig.

De aller fleste ser faktisk i speilet, men de har ganske mange blindesoner.

Det man gjør er at man ser i speilet over en viss strekning, og dersom de ikke ser noen biler som hindrer dem på denne strekningen så kjører de ut i venstre felt.

Problemet er personbilsjåfører som på død og liv ligger i blindesonen over lengre tid.

Sier ikke at dette gjelder alle tungbilsjåfører, men de aller fleste. Finnes jo idioter bak rattet på tunge biler også, samme som med biler, sykler, fotgjengere etc

Det burde vært obligatorisk for alle som tar lappen på bil, motorsykkel etc å ha en time bak rattet på en lastebil slik at de kunne fått mer forståelse for hvor mye vi faktisk ser og ser, men likevel havner i nestenulykker grunnet blindesoner og andre som legger seg i dem

Endret av Consensio
Gjest Consensio
Skrevet

Har dere tillit til andre sjåfører? Har dere opplevd noe lignende? Hva gjør dere med saken?

Nei, jeg ser så utrolig mange idioter på veien at jeg har ingen tillit til noen andre.

Likevel er ikke dette noe jeg tenker over daglig, men jeg gjør automatisk mitt for at jeg ikke skal havne i en ulykke.

Det er opplagte ting som å holde god avstand og god oversikt over trafikkbildet til enhver tid.

Skrevet

Som fotgjenger stoler jeg absolutt ikke på bilister. Jeg krysser ikke veien før jeg har øyekontakt med sjåføren og ser at han bremser i fotgjengerfeltet. Det resulterer jo ofte i at de bare kjører, siden jeg ikke er så tøff at jeg går rett uti. Men heller litt forsinket enn nedkjørt. Og jeg har mer enn en gang sett at sjåføren har vært opptatt med mobil, lett etter ting på gulvet, snudd seg mot barna i baksetet etc. Istedenfor å ha blikket foran seg. Nå som det er glatt ute er jeg ekstra forsiktig/feig. Jeg ser at mange sjåfører bare bremser ned akkurat så mye at fotgjengeren rekker å smette forbi. Så hvis vedkommende faller fordi de må løpe er det game over.

Skrevet

De aller fleste ser faktisk i speilet, men de har ganske mange blindesoner.

Det man gjør er at man ser i speilet over en viss strekning, og dersom de ikke ser noen biler som hindrer dem på denne strekningen så kjører de ut i venstre felt.

Problemet er personbilsjåfører som på død og liv ligger i blindesonen over lengre tid.

Sier ikke at dette gjelder alle tungbilsjåfører, men de aller fleste. Finnes jo idioter bak rattet på tunge biler også, samme som med biler, sykler, fotgjengere etc

Det burde vært obligatorisk for alle som tar lappen på bil, motorsykkel etc å ha en time bak rattet på en lastebil slik at de kunne fått mer forståelse for hvor mye vi faktisk ser og ser, men likevel havner i nestenulykker grunnet blindesoner og andre som legger seg i dem

Vel, nå har jeg aldri hatt for vane å ligge til venstre for en trailer for moro skyld, jeg kjører kun forbi, men etter disse tilfellene så har jeg begynt å kjøre ennå raskere forbi selv om det innebærer at jeg bryter fartsgrensen. Bedre å komme seg forbi enn å ta sjansen på at traileren faktisk ser deg.

Og det er nå faktisk ikke de som som ligger i venstre felt som skal ta ansvar for hvor lite/mye trailersjåføren ser. Når man skal legge seg over til venstre, så har man vikeplikt, og det er ufravikelig. Da må heller trailersjåføren sette på blinklysene og la det blinke en liten stund før de bare legger over til venstre. Et av tilfellene dreide seg om at sjåføren satte på blinklysene i samme øyeblikk som manøver over til venstre felt ble gjort, altså en grov førerfeil noe som bør være undødvendig hos yrkessjåfører.

Skrevet

Ts her.

Både ja og nei. De fleste medbilister kjører fint og etter forholdene, synes jeg. Men man vet aldri når en sjåfør setter seg bak rattet med rusmidler innabords. Derfor tar jeg ingen sjanser på at folk virkelig ser meg, selv når jeg egentlig bør regne med det.

Jeg er enig med deg, det er skremmende at folk kjører ruspåvirket (uansett grad), og det er jo ganske usynlig før noe skjer. De kjører jo ikke rundt med et skilt der det står "hold deg unna, jeg har drukket alkohol".

Men det er langt fra det eneste som er skummelt i trafikken. Hva med de aaaltfor mange som kjører når de er trøtt, noe som faktisk er ganske likt å kjøre med promille (hvis det ikke var sånn at det faktisk er promille?). De sjåførene er jo like utrygge og farlige.

Skulle gjerne hatt guts (eller bare veldig lite respekt for mitt eget liv) til å bare kjøre på og tenke at det er deres skyld om det skjer noe. Men jeg liker faktisk livet mitt. Har lyst til å oppleve morgendagen og.

Skrevet

Overhode ikke. Kjører aldri selv om folk blinker, før jeg faktisk ser at de bremser og svinger, kjører aldri der folk har vikeplikt for meg før jeg ser de stopper.. osv. Det finnes så mange tullinger på veien.

Skrevet

Jeg var litt som deg TS, men nå gir jeg faen.

Om det er noen idioter der ute som bryter vikeplikten og kræsjer inn i meg, so be it.

Deres feil og jeg har ikke gjort noe gale.

Tillit til andre trafikkanter? Njaaa.

Prøver å ta det som det kommer.

Skrevet

Nei, det er fint lite!

Jeg har kjørt motorsykkel i flere år og følt på kroppen hvor mange idioter av noen trafikanter det er der ute. De skifter fil uten å se seg for eller blinke, de kjører ut i forkjørsvei enda de ikke kan ha unngått å sett at de kommer til å hindre de som kjører på den. Mange gir rett og slett blank F, og bryr seg kun om seg selv.

Livsfarlig å stole på noen.

Skrevet

Jeg gjør det jeg kan for å forhindre farlige situasjoner for min egen del, og noe mer kan jeg egentlig ikke få gjort.

- Jeg kjører aldri ut i et kryss før jeg ser at de som eventuelt blinker kjører inn der de skal.

- Jeg kjører aldri forbi eller bytter fil uten å ha blinket meg ut og har sjekket blindsonen først.

- Jeg bremser heller ned ved et påkjøringsfelt dersom jeg ikke har mulighet til å bytte til enn å få den idioten som ikke skjønner at han har vikeplikt i siden.

-Jeg ser langt frem i trafikken og prøver å oppdage eventuelle farer/hindre tidlig slik at jeg slipper bråbremsing med påfølgende fare for å bli påkjørt bakfra.

- Jeg holder avstand til bilen foran, og jeg hater biler som omtrent ligger opppå fangeren min når jeg uansett kun følger resten av trafikken og ikke får gjort så veldig mye annet enn det.

Skrevet

Jeg var litt som deg TS, men nå gir jeg faen.

Om det er noen idioter der ute som bryter vikeplikten og kræsjer inn i meg, so be it.

Deres feil og jeg har ikke gjort noe gale.

Tillit til andre trafikkanter? Njaaa.

Prøver å ta det som det kommer.

Men det går jo utover deg også. Selv vet jeg jo at det er deres feil og at jeg har mitt på det tørre om det skulle bli en ulykke, men jeg vil jo gjerne komme meg helskinnet igjennom et kryss, med både livet og bilen i behold.

Synes det er så fryktelig synd at man skal være "redd"/nervøs og ikke kan stole på at andre mennesker STOPPER i et kryss de har vikeplikt i.

Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...