Gå til innhold

PMS - hva kan man gjøre?

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Fire-fem dager hver måned er jeg helt ute av balanse. Sliten, trøtt (kan sove 12 timer om natten og likevel være et vrak om dagen), i dårlig humør (stakkars familie og kjæreste) og fryser hele tiden. Når jeg får mensen, går det over og jeg får en ny giv. Jeg føler meg nesten schizofren - jeg føler meg stort sett på topp, orker mye og er glad og fornøyd - men så kommer de forhatte dagene og jeg er ikke meg selv. Sånn som nå. Jeg har en hovedoppgave å fullføre, men jeg orker ingenting, bortsett fra å være på nettet og se på tv. Hva om det skjer når jeg skal gifte meg i sommer? Hva gjør jeg da? Kan ikke være i dårlig form da!

Er det noen som har noen tips å komme med? Er det bare jeg som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er nok svært vanleg - om enn i ulike grader og former!

Det einaste eg synest hjelper er faktisk å trene. TVINGAR meg ut, og trenar ganske hardt - då merkar i alle fall eg mindre til den mangelen på energi som du snakkar om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du p-piller?

I så fall er det jo ganske enkelt å unngå å ha mensen/PMS på bryllupsdagen. Sett deg ned med kalenderen og regn ut når du skal ha mensen de nærmeste månedene, og hvordan det sammenfaller med bryllupsdatoen din. Deretter kan du eventuelt forskyve mensen dersom det skulle være nødvendig - i god tid før Den Store Dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bruker du P Piller... jeg hadde store plager med PMS i ca 15 år,men da jeg slutta med PPillene ble jeg MYE bedre.jeg forsto det ikke før, og jeg har hørt at det gjelder en god del kvinner. Nå har jeg Hormonspiralen og merker nesten ingenting men jeg får jo ikke mensen da,og det er jeg kjempeglad for. men har du ikke fått barn enda så fraråder de å sette inn spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Popelka ulogget

Takk for svar alle sammen. Jeg bruker ikke p-piller for tiden. Men jeg kan prøve b12 - takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde PMS uten P-piller, har PMS med. For meg er det en del av livet. Det vet han jeg bor sammen med også. Jeg har en lei tendens til å hate alt og alle, krangling er uungåelig! Men i disse dagene har jeg etter hvert lært meg å si til meg selv: Det er PMS. Altså, jeg tar ingen viktige avgjørelser (eks. forlate typen....), prøver å unngå konfliktfylte møter osv i dette tidspunktet.

Vær snill med deg selv, sov mer, ta et varmt bad, les en god bok. Ikke planlegg for mye som blir slitsomt. Men tren som vanlig eller ta en tur ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare meg

nattlysolje eller magnesium. jeg bruker selv magnesium, og på de verste dagene, holder det med to på morgenen og en i 3 tiden på ettermiddagen. thats it...!! utrolig men sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd nattlysolje, og jeg syns det hjalp betraktelig! Kjenner meg veldig godt igjen i sånn du beskriver de verste dagene...

Jeg har bytta p-piller flere ganger for å finne det slaget som gir meg minst pms, og nå går jeg på Synfase og er veldig fornøyd så langt.

Har også begynt med b-vitaminer. Vet ikke om dette har hjulpet, men jeg har i allefall færre vonde dager nå enn tidligere!

Håper du finner noe som hjelper for deg, for jeg vet hvor fælt du har det disse dagene i mnd...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere bra tips! Jeg pleier å ta hensyn til PMS'en når jeg kan - men akkurat denne gangen hadde jeg en viktig universitetsoppgave å gjøre ferdig. Plutselig gikk plagene over på fredag (uten atjeg fikk mensen - er visst litt forsinket, sikkert alt stresset). Men jeg skal komme meg til helsekosten og kjøpe nattlysolje, magnesium (det er kanskje i en multivit/min. uansett?) og begynne å trene igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også PMS.... av og til bare litt, men spesielt nå om vintern, når jeg ikke stortrives generellt i tillegg.... :sinnatagg:

Krangler som en ordentlig bitch med kjærsten stakkars, som jeg er mektig imponert over at holder ut iblandt..

Er ikke flink til å ta vare på meg selv i den perioden heller, men skal nå lære av tipsene i denne tråden og bli mye flinkere til akkurat det!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare meg
Men jeg skal komme meg til helsekosten og kjøpe nattlysolje, magnesium (det er kanskje i en multivit/min. uansett?) og begynne å trene igjen!

jo det stemmer det! Men jeg tar det i tillegg jeg. funker utmerket godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...