Gå til innhold

Kake med sprekker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Av ren nysgjerrighet søker jeg nå hjelp av mine medsøstre på Kvinneguiden som har svar på alt!

Jeg har nettopp laget en deilig kake, eller vel, det lukter deilig her, men nå er det slik at den har sprukket på toppen. Hva kan det komme av?

Jeg har laget mange liknende kaker før (sukkerfri, glutenfri, melkefri) uten at de har sprukket, men denne gangen laget jeg en vegansk kake uten egg, (brukte egg-erstaning som skal fungere akkurat som egg) og da sprakk den, hvorfor!? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tyder på for sterk varme. Rett og slett.

Skrevet

Det tyder på for sterk varme. Rett og slett.

Virkelig!? Er 180 grader for varmt? :hakeslepp:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ovner er "litt" forskjellige.

Så det er 180 graders innstilling på en ovn er ikke helt den samme temperaturen som det 180 graders innstilling på en annen ovn er :)

Her må du prøve deg litt frem for å bli kjent med ovnen din.

Men, kaken smaker like godt selv om den har sprukket litt opp på midten.

- og glasur kan skjule mye 'rart' av sprekker.... (I know) :fnise:

Gjest navnelapp
Skrevet

Mi erfaring er at formkaker stort sett sprekk på toppen. Den må jo utvide seg i ei eller anna retning. :)

• Liker 1
Skrevet

Kan skyldes litt for mye bakepulver

Skrevet

Mi erfaring er at formkaker stort sett sprekk på toppen. Den må jo utvide seg i ei eller anna retning. :)

Hvis du drar røra litt oppover kanten på forma etter at du har helt den oppi så sprekker den ikke så lett. Den får på en måte "lov" til å heve også langs kanten og resultatet er ofte en kake som er jevnere og uten sprekker.

Det forutsetter selvfølgelig lav nok varme til at ikke ytterkanten stivner altfor fort da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...