Gå til innhold

Når er Maxi Cosi bilstol for liten


Klematis

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne ha hentet Vesla (2 år og 3 mnd) i barnehagen i dag, da mannen blir forsinka fra jobb. Men bilstolen er jo i bilen hans...

Har den gamle stolen hennes, en Maxi Cosi Cabriofix. Hun prøvesatt den her om dagen etter at jeg hadde tatt den fram for klargjøring til nestemann. Hodet rekker vel akkurat opp til kanten, men hviler godt innpå setet. Hun er innenfor vektgrensen (veier rundt 12 kg, grensen er 13 kg). Selene starter jo litt nedenfor skuldrene, men er det et problem?

Jeg finner ikke noe annen info enn at det står at vektgrensen er 13 kg og at det er en stol beregnet fra 0-12 mnd. Kan jeg bruke den de 10 min det tar å kjøre fra bhg og hjem? Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det er sikkert en time å gå hver vei, jeg kan knapt bevege meg pga bekkenproblemer og det pisseregner. Så det blir litt uaktuelt ;)

Hva er det som gjør at du ikke ville brukt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hodet skal ikke vere over kanten fikk vi beskjed om. så det kan du sikkert bruke sånn i nøden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sjekker vekstkurvene for norske barn, så vil en gutt som ligger på 97-persentilen være ca 12,5 kg og 82 cm. Til sammenligning er datteren min 12 kg og 84 cm. Ut ifra det så konkluderer jeg i grunnen med at det bør være greit.

Planlegger å kjøpe et nytt sete til bil nr 2 i løpet av uka, siden behovet blir større nå når jeg har gått ut i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde brukt den, i hvert fall hvis alternativet var å ikke bruke barnesete i det hele tatt...

Alternativet var å la henne være 11 timer i barnehagen og at mannen allikevel måtte gå tidligere fra et viktig møte for å nå det. Kjører selvsagt ikke med usikra barn i bilen!

Nå sluttet møtet som sagt litt før fryktet, så det blir "bare" 10 timer i barnehagen i dag. Men fri i morgen og onsdag, så tror ikke hun lider noen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selvsagt ikke med usikra barn i bilen!

Nei, det tror jeg absolutt ikke at du gjør. Men jeg kjenner flere som hadde gjort det i en slik situasjon, med begrunnelsen at de ikke skal så langt. Har jobbet på ferge, og du aner ikke hvor mange som kjører rundt med løse unger (og bikkjer) i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg absolutt ikke at du gjør. Men jeg kjenner flere som hadde gjort det i en slik situasjon, med begrunnelsen at de ikke skal så langt. Har jobbet på ferge, og du aner ikke hvor mange som kjører rundt med løse unger (og bikkjer) i bilen.

Ja, det er helt utrolig hva enkelte får seg til å gjøre! Jeg har faktisk flere ganger tenkt at jeg skulle be politiet ta en kontroll utenfor kommunens barnehager, for jeg tror omtrent halvparten av foreldrene (flest menn) som henter i vår barnehage setter både 1- og 2-åringer rett i passasjersetet uten sele...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, så det setet kan brukes selv om selene er et stykke under skuldrene, så lenge hodet IKKE er over kanten? Og hun er mindre enn 13kg?

Kan det festes med sele også? Ikke bare isofix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, så det setet kan brukes selv om selene er et stykke under skuldrene, så lenge hodet IKKE er over kanten? Og hun er mindre enn 13kg?

Kan det festes med sele også? Ikke bare isofix?

Det var liksom det som var spørsmålet, ja ;-) Men jeg tror det var det som ble sagt i butikken. Synes i grunnen det godt kunne vært et selehull til slik at det var tre hakk å velge mellom. Vi valgte å bytte stol før hun var ett år selv om hun var langt fra vektgrensen pga at selene virket som de startet så langt nede.

Setet kan festes enkelt med bilens seler, eller på base (isofix eller sele).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Vel, det er sikkert en time å gå hver vei, jeg kan knapt bevege meg pga bekkenproblemer og det pisseregner. Så det blir litt uaktuelt ;)

Hva er det som gjør at du ikke ville brukt det?

Jenta mi vokste ut av maxi cosisetet sitt da hun var rundt 8 mnd,så bare fror meg at en unge på 2år og 3mnd ville være for stor for setet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...