Gå til innhold

HJELP MÅ HA GASTROSKOPI

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg må til gastroskopi :(. Jeg ønsker ikke at dette skal være en tråd der folk skriver til meg hvor jævlig eller hvor lite jævlig denne undersøkelsen er. Jeg har angst for å ta den.

Jeg lurer på om det er noen her som har fått likemann-sprøyte? Jeg vet om en person som fikk en slik sprøyte, og husker ingenting av undersøkelsen.

Jeg kunne tenkt meg å få en slik sprøyte selv.

Det jeg lurer på er:

Noen som har fått slik sprøyte, og hvordan gikk du frem for å få den? Merket DU noe under undersøkelsen etter å ha fått den?

Takker for alle svar :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, det heter for det første likegladsprøyte. Likemann er noe helt annet.

Jeg fikk et info.skriv og informerte at jeg ville ha dette når jeg kom inn til legen. Han opplyste da at jeg ikke kunne kjøre bil resten av dagen og at jeg kom til å bli litt slapp/sløv etterpå.

Husker hele undersøkelsen og det var ubehagelig likevel. Gikk mye greiere enn første gang ihvertfall, denne legen var mye raskere bl. a.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at man får beroligende og evnt smertestillende i en veneflon før man starter undersøkelsen. Om det fortsatt er fryktelig ubehagelig så kan du be om mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for å ta gastroskopi en gang og hadde ekstreme problemer med det. Fikk ikke gjennomført undersøkelsen. Pga grunnen til at jeg skulle utføre undersøkelsen ble jeg og legen enige om at jeg skulle ta noen blodprøver først og evt vurdere etter det om jeg MÅTTE ta gastroskopi senere. Men poenget er at da sa han legen til meg at om jeg måtte gjøre det senere, så var det mulig å ta undersøkelsen gjennom nesa istedet - noe de vanligvis gjør på babyer. Dette var visst mye mindre ubehagelig - tror på det, siden han jo nevnte dette fordi han så at jeg først fikk sammenbrudd da jeg kom inn på kontoret og da de prøvde å gjennomføre så hadde jeg så store problemer at eneste mulighet hadde vært å legge meg i narkose:P

Dette er ikke noe de gjør så ofte eller vanligvis eller alle steder, men hvis du virkelig har så store problemer som det jeg hadde så kan det jo kanskje gå an å forhøre seg om mulighetene for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gastroskopi høres mye verre ut enn det faktisk er. Det føles litt merkelig, men man får beroligende og lokalbedøvende, og undersøkelsen tar ikke langt tid. For å si det sånn, den tilsvarende undersøkelsen som begynner den andre enden, den er smertefull. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i praksis på en gastrolab som sykepleier og har observert mange gastroskopier. De aller fleste klarer det veldig fint, og mange har god hjelp av beroligende og lokalbedøvelse i halsen (spray). Du kan dopes godt ned hvis du ber om det.

Jeg har aldri hørt om å ta gastroskopie gjennom nesa, på små (og litt større) barn så gjorde de det i narkose gjennom munn. Om det er helt krise og man ikke klarer å slappe av så kan det gjøres i narkose, men det er siste utvei.

Det går heldigvis fort over, på få minutter om de ikke skal ta masse prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt gastroskopi i narkose. Fikk først time til vanlig gastroskopi og fikk masse beroligende, men klarte likevel ikke slappe av nok til at de fikk slangen ned. Legen ville ikke presse den ned når det ikke var plass pga at man kan få sår og rifter nedover som visstnok ikke er bra. jeg har i tillegg en bøy/knekk på spiserøret som gjorde det enda vanskeligere. Jeg fikk da innvilget å gjøre det i narkose, og er veldig glad for det. På mange sykehus er det helt vanlig, men kanskje alle mest for barn. Men får man en legeerklæring på at det er nødvendig, så får man det :)

Uansett er det klart at en slik undersøkelse ikke er noe man gleder seg til, men de aller fleste klarer det helt fint og heldigvis går det veldig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har tatt gastroskopi: Måtte dere betale noe?

Tar man det på offentlig sykehus betaler man vanlig egenandel. Privat blir naturlig nok mye dyrere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Tar man det på offentlig sykehus betaler man vanlig egenandel. Privat blir naturlig nok mye dyrere.

Vet du hva egenandelen er på sånn ca?

Og blir det eventuelt dekket av frikort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at selv etter at ts selv har bedt om at dette IKKE skulle bli en tråd hvor folk forteller hvor lite ubehagelig gastroskopi er, så er det fremdeles noen her som gir blanke i det ønsket.

Jeg kunne godt fortalt ts at det er best å ta det uten noe narkose osv, for det går mye raskere (og dermed er det fortere overstått) og bedre om det tas naturlig, eller kanskje med en bedøvelsesspray - om nødvendig.

Men ts ønsket bare å få vite om denne likeGLADsprøyten. At det går helt fint for mange mennesker, er sikkert like interessant for ts som et halvt glass lunkent vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! Det er ikke noe å grue seg for :)

Been there - done that.

Det er mer moro å spille ludo - men det går fort over.

Også får du mange flinke folk til å hjelpe deg og ta vare på deg mens det pågår. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du gruer deg,så anbefaler jeg å ta imot det du kan av medikamenter,hehe :) da går det lettere..det er fort gjort, det mest ubehagelige er bedøvelsessprayen i halsen, syntes jeg ;)

Fort gjort hvis du klarer å slappe av, det går så fint skal du se! Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva egenandelen er på sånn ca?

Og blir det eventuelt dekket av frikort?

Mener å huske at satsen på den type undersøkelser ligger på rundt 310,- nå. Og ja, undersøkelsen blir dekket av frikort, når man har oppnådd det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt gastroskopi i narkose. Jeg var et nervevrak uten like, men dette var ikke noe jeg hadde gitt uttrykk for. Likevel ble det bestemt på forhånd at jeg skulle legges i narkose i og med at jeg var ung og sprek...

Mulig det var fordi jeg var innlagt på sykehuset i forkant, og at jeg uansett skulle bli liggende der etter gastroskopien?

Det er i alle fall mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på gastroskopi i høst. Da jeg kom fikk jeg tilbud om beroligende, men jeg valgte uten fordi jeg syns det er litt ekkelt med sånne medisiner. Syns det er greit å være meg selv rett etterpå. Var ikke noe jeg måtte be om hvertfall, du får tilbud om det. Jeg syns det var ganske ubehagelig, men det var jo helt over rett etterpå. Hadde ikke grudd meg noe særlig om jeg skulle det igjen, er jo ganske fort gjort. Får bedøvelsesspray i halsen, føles som man hovner litt opp, men går greit. Bare fokuser på å holde deg rolig og puste dypt, ikke bli redd. En venninne var på det en stund før meg og hun syns ikke det var så ubehagelig, tror de brukte litt lengre tid på henne. Hun lå å fulgte med på skjermen og sånn. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...