AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Har lurt på om jeg kanskje kan ha lavt stoffskifte i flere uker nå... men jeg får meg ikke til å ringe! :-( har alltid unskyldninger for meg selv. Går rundt og er urolig og finner frem nr til legen flere ganger, og når klokka er 1500 og telefonen er stengt hos legen, blir jeg superletta. Hvorfor er jeg sånn :-( Jeg vil jo ikke gå rundt og lure på om jeg er syk.. jeg vil jo finne det ut! Men jeg tørr ikke ringe!! For noen år siden kom jeg til legen min (en annen, har flytta) med et ark fra psykologen min om at jeg måtte få antideprisiva. Dette resulterte i at legen skjelte meg ut.. :-( (jeg får tårer i øynene bare jeg tenker på det nå...) Han mente jeg var for ung, at jeg måtte prøve andre løsninger.. men da hadde jeg gått i samtale med psykolog i ett år og virkelig prøvd alt.. Jeg har etter dette fått sykt legeksrekk! Kan godt gå til legen med vondt i magen eller urinveisinfeksjon, men med en gang det blir noe som kan være innbilt eller ikke alvorlig nok, klarer jeg det ikke.. og så går jeg og bekymrer meg! Det hjelper jo ikke at jeg har hørt at mange har fått beskjed av legen at stoffskifte er en tullesykdom, at de ikke har blitt tatt seriøst og at de har måttet "stå på krava", for det klarer jeg ikke... og sier legen til meg nå at "du.. det trenger vi ikke å sjekke, for det har du helt sikkert ikke..." så kommer jeg til å bli helt stille... gå hjem... gråte... og aldri tørre å gå til legen igjen. Og nei, jeg tør ikke si til legen at jeg er redd for legen. Fallhøyden er for stor... for om hun DA ikke tar meg seriøst, f.eks. sier "neimen, det er vel ikke noe å være redd for" eller "for en idiotisk ting å være redd for!" altså ikke tar meg på alvor... så går jeg hvertfall aldri til legen igjen Dette skulle være et innlegg på noen få setninger, og så ble det plutselig langt Poenget: Jeg tør ikke ringe legen. Jeg vet ikke hva jeg skal si... :-( La oss si at samtalen går sånn... - Legesenteret, hva kan jeg hjelpe deg med - Jeg vil gjerne bestille en legetime. navnet mitt er ** og personnr mitt er** - Hva gjelder timen? - Jeg ønsker å sjekke meg for lavt stoffskifte - OK. Du kan komme på torsdag kl ** - Takk, hadet. Er dette en realistisk samtale til legen? Jeg er så redd hun skal bryte ut i latter eller kjefte på meg :-(
-Turtle Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Ja, det er en realistisk samtale Men går det ikke ann å sende sms da? Jeg gjør alltid det.. .hater å snakke i telefonen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Det går ikke, nei... dessverre... Jeg også hater å snakke i telefonen... eneste det er OK å snakke i telefonen med, er mamma liksom... TS.
Gjest Chevy Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 det er absolutt en realistisk samtale. det er jo bare legesekretæren du snakker med, så deres oppgave er jo og finne en time til deg =) grunnen til at de spør hva det gjelder er nok bare i tilfelle det skulle være noe akutt - så kan de finne en akutt-time til deg (noe du ikke trenger altså). ofte når jeg ringer så spør de ikke hva jeg skal heller, bare finner en time til meg =) du burde skrive ned alt du vil få frem når du skal inn til legen, siden du virker veldig nervøs. jeg er selv av typen meget nervøs når det kommer til legebesøk, og merker at det hjelper om jeg skriver ned det jeg vil få frem. forøvrig virker det ikke som du har en lege som tar deg på alvor, og var jeg deg ville jeg byttet lege. lykke til!
kareen Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Du kan jo bytte lege? Skal ikke være nødvendig å være redd for legen, de skal jo hjelpe deg. Noen leger mangler dessverre gode "bedside manners".
Gjest Trøtt Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Du kan skifte lege på minside eller noe sånnt! Da får du en liste med alle legene i kommunen som du kan velge mellom! Eller hvis du er ung nok så kan du gå på helsestasjonen for ungdom, der får duu hvertfall råd om hva du kan gjøre vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Som jeg skreiv så var det en annen lege som kjeftet på meg. Det andre jeg skriver er ting jeg bare er redd skal skje, og det hadde jeg fryktet uansett hvem legen min var.. så det har ikke så mye med selve legen å gjøre, er bare angst for leger generelt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 Jeg turte å ringe!! Det er helt utrolig, egentlig :-) Jeg har utsatt det i flere uker, men det hjalp liksom litt å skrive ned hvorfor jeg var redd, for da skjønner man at om legesekretæren skulle begynne å le, så er det HUN som er sprø og ikke jeg Det gikk helt fint! Hun lurte ikke på hvorfor jeg skulle ha time og hun hørtes smilende og koselig ut :-) Må vente en hel uke, men men. Takk for at dete hørte på meg Om det er noen andre som egentlig burde ringt til legen, men av en eller annen grunn er engstelig eller redd så anbefaler jeg å skrive ned hva en er redd for at skal skje, for da skjønner man at det faktisk ikke kommer til å skje... TS. 6
Gjest Chevy Skrevet 20. februar 2012 #9 Skrevet 20. februar 2012 Jeg turte å ringe!! Det er helt utrolig, egentlig :-) Jeg har utsatt det i flere uker, men det hjalp liksom litt å skrive ned hvorfor jeg var redd, for da skjønner man at om legesekretæren skulle begynne å le, så er det HUN som er sprø og ikke jeg Det gikk helt fint! Hun lurte ikke på hvorfor jeg skulle ha time og hun hørtes smilende og koselig ut :-) Må vente en hel uke, men men. Takk for at dete hørte på meg Om det er noen andre som egentlig burde ringt til legen, men av en eller annen grunn er engstelig eller redd så anbefaler jeg å skrive ned hva en er redd for at skal skje, for da skjønner man at det faktisk ikke kommer til å skje... TS. Kjempebra! :D
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #10 Skrevet 20. februar 2012 Flott TS. Bare vær klar over at stoffskiftet ditt ikke kan sjekkes ved denne legetimen. Du må ta en blodprøve og det tar et par dager før prøveresultatene er klare. Bare be om ny time når du er hos legen for gjennomgang av prøvesvarene. Du kan jo be om at det sjekkes for ulike vitaminer og B-12 samtidig.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #12 Skrevet 20. februar 2012 Flott TS. Bare vær klar over at stoffskiftet ditt ikke kan sjekkes ved denne legetimen. Du må ta en blodprøve og det tar et par dager før prøveresultatene er klare. Bare be om ny time når du er hos legen for gjennomgang av prøvesvarene. Du kan jo be om at det sjekkes for ulike vitaminer og B-12 samtidig. Ja, det var lurt å bestille ny time og sjekke litt andre ting også samtidig! Takk for gode råd!
Gjest :) Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Godt å vite Legen jeg hadde var et makkverk, den jeg har nå er NESTEN som å snakke med et søsken Håper d går bra!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå