Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som gjør det så stort å eie her til lands? Nå har jeg ikke oversikt over flere land, men i sverige er det mer vanlig å leie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man leier betaler man til andre, når man eier betaler man til seg selv, selv om man betaler renter til banken. Det er den beste investeringen man kan gjøre, for de fleste øker sin egenkapital når de eier sin egen bolig.

• Liker 8
Skrevet

Primært sett handler det om at man ikke hiver penger ut gjennom vinduet(ja, det er definitivt det man gør når man leier), og at man både viser at man har et inimum av orden på økonomien sin, samt at man vet med seg selv at man etterhvert får betalt ned boligen, slik at man til slutt sitter igjen med x millioner bare i det boligen er verdt.

Ja, det er bare i Norge og Storbritannia at "alle" eier bolig. I de fleste øvrige land er det vanligere at det bare er dem som har en solid økonomi som har mulighet til å eie.

Skrevet

Dessuten er det jo mange fordeler med å eie. Du bestemmer over huset og eiendommen, du bestemmer akkurat hvordan du skal ha det, du kan pusse opp og styre på som du vil. Du kan bygge på, bygge garasje, gjøre mange ting så det blir best mulig for deg. Når du leier er det andre som bestemmer sånt. Og plutselig kaster de deg ut fordi det ikke passer dem å ha leieboere mer. Og det er kjedelig.

Skrevet

Skattefordeler gjør at det er gunstig å eie bolig i Norge kontra andre investeringsformer, og samtidig har det vært en lang trend med økende boligpriser som gjør at man kan spekulere i at boligprisstigningen vil gjøre at man får avkastning selv om man ikke har råd til å betale mer enn renter.

Dermed kan det oppfattes som nevnt ovenfor at man uansett tjener på å eie eget bolig. Hadde markedet vært perfekt så ville det å kjøpe bolig for utleie vært like gunstig som å leie. Men markedet er jo sjelden perfekt...

Dermed blir det viktige spørsmålet, skal boligprisen opp eller ned? Der man må vurdere tidligere stigning mot realøkonomiens evne til å holde seg på et høyt nivå. Det er nervøse tider...

Skrevet

I Norge har også myndighetene oppfordret og oppmuntret folk til å investere i egen bolig, ved gode fradragsmuligheter for betalte gjeldsrenter.

Skrevet

Seriøst?

Verdistigning, potensiell milliongevinst i det lange løp, mer sikkerhet, mer frihet.

• Liker 1
Skrevet

Men er det kun i storbritannia og norge dette er mer sikkert? Virker som det er en skam å leie i dette landet.

Skrevet

Fordelene er jo som folk har påpekt at man bygger seg opp kapital gjennom å betale til seg selv samt mer frihet i forhold til oppussing, utbedring o.l.

Men det er ennå visse fordeler med å leie. Hadde jeg f. eks skulle jobbet på et grisgrendt strøk en stund så ville jeg ikke kjøpt i et marked med stupende boligpriser grunnet fraflytting. Som regel vil da det å kjøpe sannsynligvis være en dårlig investering, og jeg ville da forsøkt å leie istedet. Man har også mer frihet i form av å kunne si opp og flytte på relativt kort varsel, det kan ta lengere tid å selge hvis man vil ha en bra pris. For en del, for eksempel mange studenter og folk som bor på et sted relativt kort tid, så kan det da være gunstig å leie. Man må også huske på at hvis man har kort tidshorisont på et gitt sted så bør man vurdere å leie selv om man kan kjøpe med mindre boligprisveksten mer enn kompenserer for utgifter til salg av bolig.

Å leie kan også være en fin ting dersom man flytter til et helt nytt sted og ikke er sikker på hvor man ønsker å bosette seg ennå, på den måten kan man prøve litt forskjellige boliger uten å tape på meglerutgifter.

Men på sikt så bør man sikte seg inn på å kjøpe hvis man kan, selv om det ikke er så stort. Over lang tid tjener man som regel på det når man først har bestemt seg for hvor man kan tenke seg å bo en stund.

• Liker 1
Skrevet

Men er det kun i storbritannia og norge dette er mer sikkert? Virker som det er en skam å leie i dette landet.

Vel, du bør ikke høre på folk som sier det er en skam. Dette er ofte folk som har fått alt av mamma og pappa eller har arvet nok til å ikke å behøve å bruke en krone på å eie selv.

Men som jeg påpeker over, så er det ugunstig å leie fremfor å eie over tid, men som sagt også visse fordeler med å leie. Man slipper også løpende utgifter og ansvar for vedlikehold som ikke skyldes egne uhell, altså det som går under forventet, normal slitasje.

Skrevet

Så klart det er skam å leie, vi bor jo i Norge tross alt! Haha:) nordmenn!!!!!

Skrevet

Det er enklere for den jevne mann og kvinne å ha råd til å kjøpe sin egen bolig i disse landene, sammenlignet med mange andre land. Hvorvidt det er en skam å leie, beror strengt tatt på hvor gammel man er. Det er svært få, om noen, som anser det som en skam for en 20 - åring å leie, men det er selvsagt noe annet dersom man har passert 30 årsdagen sin uten å ha kjøpt egen bolig. Da kan man lett mistenke vedkommende for å ha brukt pengene sine ufornuftig, hvilket, naturlig nok, ikke teller så veldig positivt.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ufornuftig, eller man kan ha hatt andre drømmer å bruke pengene sine på ;)

Ufornuftig pengebruk er for meg når man lever over evne, resten handler i stor grad om prioriteringer!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ufornuftig, eller man kan ha hatt andre drømmer å bruke pengene sine på ;)

Ufornuftig pengebruk er for meg når man lever over evne, resten handler i stor grad om prioriteringer!

leve over evne mistenker jeg at det er fler som gjør her til lands. Eksempel: familie med 4 unger. Han jobber i nordsjøen, hun i dagligvareforretning. Har kjøpt gammelt hus som er bygget ut og ellers total renovert med mange fancy løsninger. To biler hvorav en dyr og flott.

Har disse mer penger til overs enn en fattig student når regningene er betalt? Da tenker jeg forutsatt at man ikke har arvet eller vunnet i lotto. Det kan virke som om de aller fleste er så opptatt av å pusse opp kjøkkenet sitt at jeg ikke kan fatte og begripe hvordan man får ting til å gå rundt.

Nei, jeg er ikke misunnelig. Har eid 5 boliger, men leier nå av forskjellige årsaker. Og dette med å leie har faktisk gitt meg et litt mer nøkternt syn på behov. Jeg synes vi er utrolig bortskjemte i dette landet dersom brorparten av alle som bor i fancy hjem aldri behøver å snu på krona.

Endret av Sobril
Skrevet

leve over evne mistenker jeg at det er fler som gjør her til lands. Eksempel: familie med 4 unger. Han jobber i nordsjøen, hun i dagligvareforretning. Har kjøpt gammelt hus som er bygget ut og ellers total renovert men mange fancy løsninger. To biler hvorav en dyr og flott.

Nja, jeg vil nå ikke påstå at man normalt sett lever over evne hvis den ene er ansatt i Nordsjøen. Lønna der er svært bra, og man kan plusse på en 200.000 for den som jobber i butikk, kanskje mer. Ikke uvanlig at denne komibinasjonen kan bli 1. mill i innekt, og da kan man betjene ganske dyre investeringer i bolig samt to biler.

Har disse mer penger til overs enn en fattig student når regningene er betalt? Da tenker jeg forutsatt at man ikke har arvet eller vunnet i lotto. Det kan virke som om de aller fleste er så opptatt av å pusse opp kjøkkenet sitt at jeg ikke kan fatte og begripe hvordan man får ting til å gå rundt.

Om regnestykket går opp kommer jo da an på forbruket ellers. Om man ikke spiser ute fire ganger i uka og absolutt må ha dyre feriereiser hvert år o.l. så kan en familie med inntektene du skisserer greier seg helt fint.

Nei, jeg er ikke misunnelig. Har eid 5 boliger, men leier nå av forskjellige årsaker. Og dette med å leie har faktisk gitt meg et litt mer nøkternt syn på behov. Jeg synes vi er utrolig bortskjemte i dette landet dersom brorparten av alle som bor i fancy hjem aldri behøver å snu på krona.

Akkurat det er jeg enig i, det er mange Nordmenn som har det gått og som kunne vært litt mer takknemlig for det de hadde, og det er jo gjerne dette som trekkes frem i debatter om "dessertgenerasjonen". Likevel handler ikke det kun om å eie/ikke eie bolig, men også andre aspekter i det å leve et materielt velfylt liv.

Skrevet

Hva er det som gjør det så stort å eie her til lands? Nå har jeg ikke oversikt over flere land, men i sverige er det mer vanlig å leie.

I tillegg til alle grunnene du har fått over, kan du legge til at Norge har vært et land med selveiende bønder. Det å eie sitt eget, har vært viktig i Norge i et historisk perspektiv. Jeg tror at dette er noe av grunnen, ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tro det også har noe med at klasseforskjellene i dette landet ikke er så store som i andre land? En spanjol på 20 år har svært få sjanser til å få kjøpt seg bolig, og de bor hjemme til de gifter seg. En norsk 20-åring med en fast butikkjobb kan derimot få kjøpt leilighet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tro det også har noe med at klasseforskjellene i dette landet ikke er så store som i andre land? En spanjol på 20 år har svært få sjanser til å få kjøpt seg bolig, og de bor hjemme til de gifter seg. En norsk 20-åring med en fast butikkjobb kan derimot få kjøpt leilighet.

Vis meg den butikkarbeideren som får lån nok til å kjøpe bolig på et noenlunde tettbygd sted eller en by...

Skrevet

En av de største faktorene er nok at nordmenn flest ikke har så mye peiling på økonomi, av ulike grunner - ikke hat behov for å investere til egen pensjon (det har nordmenn nå, ettersom pensjon-reformen fører til at pensjonene synker, men mange har ikke tatt det innover seg), trenger ikke å holde av penger til skatt selv, trenger ikke ha penger på bok for uforutsette helseproblemer, trenger ikke å spare/investere nevneverdig før en skal ha barn, etc. Mange innser nok ikke at det er mange ekstra kostnader assosiert med å eie, som en ikke har når en skal leie. Over tid kommer den som eier sannsynligvis best ut (gitt at boligprisene ikke kollapser og forblir lave), men forskjellene er ikke så dramatiske som mange tror.

Å være boligeier med høy gjeld i Norge er dessuten langt mer risikofylt enn i mange andre land, ettersom boliggjeld er personlig gjeld, ikke bare bolig-gjeld. Altså, i mange andre land kan en gå fra lånet og boligen dersom boligprisene faller og en har mer gjeld enn boligen er verdt. I Norge kan en ikke det.

Skrevet

En av de største faktorene er nok at nordmenn flest ikke har så mye peiling på økonomi, av ulike grunner - ikke hat behov for å investere til egen pensjon (det har nordmenn nå, ettersom pensjon-reformen fører til at pensjonene synker, men mange har ikke tatt det innover seg), trenger ikke å holde av penger til skatt selv, trenger ikke ha penger på bok for uforutsette helseproblemer, trenger ikke å spare/investere nevneverdig før en skal ha barn, etc. Mange innser nok ikke at det er mange ekstra kostnader assosiert med å eie, som en ikke har når en skal leie. Over tid kommer den som eier sannsynligvis best ut (gitt at boligprisene ikke kollapser og forblir lave), men forskjellene er ikke så dramatiske som mange tror.

Å være boligeier med høy gjeld i Norge er dessuten langt mer risikofylt enn i mange andre land, ettersom boliggjeld er personlig gjeld, ikke bare bolig-gjeld. Altså, i mange andre land kan en gå fra lånet og boligen dersom boligprisene faller og en har mer gjeld enn boligen er verdt. I Norge kan en ikke det.

Nettopp. Myndighetene har, som Honesty skriver, skapt en mengde insentiver til å investere i bolig. Det er altså et politisk valg, skapt av historiske omstendinger, som en annen skriver, ikke nødvendigvis fundert på økonomisk teori. Men vips, så tror folk at boligkjøp alltid er det beste i alle situasjoner og man har tullete uttrykk som "bedre å eie enn å leie" og "leie er å kaste penger ut av vinduet" som standardsvar.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...