Gå til innhold

Bruker du bur til hunden?

Bruk av bur til trening og hvile  

21 stemmer

1. 1. Hvor ofte bruker du lukket bur til hunden?

• Sjelden eller aldri
      7
    • Ukentlig
      3
    • Daglig
      11
  2. 2. Hvor mange timer ligger hunden i lukket bur av gangen?

• 1 - 3 timer
      11
    • 3 - 6 timer
      4
    • 6 - 9 timer
      7
  3. 3. Hvor ble du tipset om bruk av lukket bur som hvileplass/treningsmetode?

• Oppdretter/på kurs
      14
    • Av venner/familie
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I forbindelse med en oppgave jeg skriver om hund så har jeg noen spørsmål om burbruk som jeg håper dere tar dere tid til å svare på.

Jeg ser det har blitt ganske utbredt å bruke bur som blant annet tilvenning av valper til å bli husrene, være alene hjemme og som et hvilested til hunden.

Dette var ikke så vanlig for noen år tilbake. Jeg lurer derfor på om dere som bruker bur aktivt som et ledd i oppdragelsen/renslinghetstreningen/hjemmealenetreningen, evt andre typer trening - og som hvilested, om dere har brukt det på tidligere hunder og hva som er postivit med å bruke bur nå.

Hvem tipset deg om å bruke bur, og hva er grunnen til at du bruker det? På hvilken måte har bur hjulpet deg i treningen og hva synes hunden om dette? Liker den/de å være i buret og går trening fortere, eller blir den enklere?

På hvilken måte forenkler burbruk hundeholdet?

Endret av Portvinpiken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker bur når hundene er alene hjemme, så de ikke skal gå fritt rundt i huset, legge seg i sofaen og sånne ting.

Begynte med bur etter at hunden vår fikk en reaksjon etter at den andre hunden ble avlivet, og klorte på dører og lignende.

Nå har vi to hunder som trives godt i buret. De legger seg der helt av fri vilje når vi er hjemme :)

Håper disse svarene kan hjelpe deg litt i hvert fall, selv om jeg ikke svarte på alt :) Lykke til! :hund:

• Liker 1
Skrevet

Her står buret alltid på plassen til lille mannen. Han har helt siden han var liten brukt det som "huset" sitt og legger seg der med engang han er alene hjemme eller skal legge seg for kvelden (han tusler til buret sitt ved 11 tiden hver kveld, for da er det natta :fnise: ). Vi har aldri hatt behov for å lukke buret, unntaket er når vi sitter i bilen selvsagt. Alt av renslighets trening, alene trening etc. har vi brukt uten å bruke buret som en sentral del av treningen. Mulig jeg har vært heldig med både lynnet og personligheten, for her har alt gått som en drøm fra dag 1.

Dette hjalp vel ikke så mye, med tanke på at jeg egentlig ikke hadde noen svar til spørsmålene dine, men kanskje det var nyttig uansett :-)

Lykke til med oppgaven!

• Liker 3
Skrevet

Han har seng, den nytter burets funksjon - en egen hvileplass. :) Bruker kun bur i bilen, har tidligere hatt innebur også til sporadisk bruk (hunderedde gjester ol., men like greit å bare bruke hele rommet da) og buret har vel egentlig vært en trivelig plass å være hele veien, men når hunden oppfører seg uten å låses inne, får han like gjerne tusle rundt i huset på egen hånd. :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Han har seng, den nytter burets funksjon - en egen hvileplass. :) Bruker kun bur i bilen, har tidligere hatt innebur også til sporadisk bruk (hunderedde gjester ol., men like greit å bare bruke hele rommet da) og buret har vel egentlig vært en trivelig plass å være hele veien, men når hunden oppfører seg uten å låses inne, får han like gjerne tusle rundt i huset på egen hånd. :)

Samme her.

Hos meg står buret i boden nå, har ingen grunn til å bruke det.

Kun bur i bil.

• Liker 4
Skrevet

Bruker det når han er alene hjemme.

Han går også for å legge seg der som om det er huset hans.

Og når han skjønner at han har gjort noe galt (han er valp) så trenger jeg nesten bare å se på han, så tusler han inn i buret og roer seg ned. Han åpner faktisk buret sitt selv, ganske søtt å se på :gjeiper: Kommer ut igjen 2 minutter senere i et litt mer rolig humør :)

Skrevet

Bruker det når han er alene hjemme.

Han går også for å legge seg der som om det er huset hans.

Og når han skjønner at han har gjort noe galt (han er valp) så trenger jeg nesten bare å se på han, så tusler han inn i buret og roer seg ned. Han åpner faktisk buret sitt selv, ganske søtt å se på :gjeiper: Kommer ut igjen 2 minutter senere i et litt mer rolig humør :)

må legge til at jeg har aldri brukt det til å gjøre han stueren, det ble gjort med å hoppe fort opp etter lek/søvn/mat/drikke og sette lille gutt utenfor døren.

Skrevet

Jeg får ikke til å stemme fordi jeg aldri bruker bur noe annet sted enn i bilen og dermed ikke har noe svar på spørsmål to og tre.

Og selv om jeg selvfølgelig forstår at det av og til kan være hensiktsmessig med bur, f.eks. ved rehabilitering etter sykdom etc., har jeg inntrykk av at burbruken har tatt helt av og at bur brukes som en erstatning for trening og tilvenning av det jeg vil karakterisere som late og/eller uvitende hundeeiere. Jeg skulle egentlig ønske at vi fikk et forbud mot generell burbruk i private hjem slik man har i vårt naboland Sverige. Nå er det selvfølgelig ikke mulig å kontrollere hva den enkelte hundeeier gjør til en hver tid, men jeg tror et slikt forbud ville ha en gunstig signaleffekt og det ville kanskje få en del veterinærer, instruktører etc. til å tenke seg om før de anbefaler bruk av bur.

• Liker 6
Skrevet

Får ei heller svart, ettersom at jeg ikke har noe riktig svar til spm 2 eller 3. Bruker aldri bur (bortsett fra i bil), og har aldri fått anbefalt det av noen heller. Har en hund som faktisk klarer å slappe av hvor som helst, uten å måtte være avhengi av et bur. Han har leiligheten for seg selv når han er alene hjemme, og når han sover så sover han litt i sengen sin, litt på gulvet og litt over alt.

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte bur i starten, og då mest for å få eit slags minirom til han som var litt skjerma. Han brukte det stort sett berre om natta (og eit mindre bur i bilen), så vi såg etter kvart ikkje poenget. Det var heilt ok å ha det, men det tok jo stor plass, og hunden likar tydelegvis best å liggje midt i gangsonene i huset, eller under stovebordet. Han blir nesten-trakka på fleire gonger dagleg, men det er tydelegvis greitt for han :fnise:

Når han er åleine har han fri tilgang til det meste av huset utanom soveromma og bodene, og vi har aldri hatt problem med gnaging på ting, skraping på dører eller tiss/avføring innandørs. Han bryr seg heller ikkje om å kome opp i sofaen, så det verste han gjer er å slafse i seg resten av kattematen dersom den står framme..

Skrevet

Bruker bur kun i bil, aldri innendørs.

Men ble sterkt rådet av andre til å skaffe bur da vi fikk valp, og selv om vi ikke hadde brukt bur på tidligere hunder, så skaffet vi det. Vi hadde buret i stua den første tida, men det var liksom ikke bruk for det.

Vi fikk forresten bruk for buret 1 gang, og det var da neste hund skulle hentes med fly. Så investeringen var ikke HELT bortkastet. Nå står buret i garasjen, og der blir det stående.

Hundene har fri tilgang til hele huset, og de kan fint være alene hjemme.

Gjest Badabing
Skrevet

Får ikke svart jeg heller. Bruker aldri lukket bur, men de ligger inni der når de vil ha fred fra hverandre. Bruker altså bur 0 timer. Men vi kjøpte bur fordi vi vurderte å bruke det. Da var det dyrepleier og veterinær som anbefalte det.

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker kun lukket bur i bilen.

Dersom hunden får bein eller annet snacks innendørs, går hun selv inn i buret, men døren på dette buret er alltid åpent.

Dersom andre passer på henne over natten, sover hun i bur. Her hjemme går hun fritt i leiligheten om natten, og har hele gangen for seg selv når hun er alene hjemme.

Gjest Consensio
Skrevet

Kun burbruk i bilen.

Er en grunn til at det ikke er lov å ha hund i bur i Sverige (eller om det er max 4 timer eller noe)

Jeg har valgt å ha dyr, derfor må jeg akseptere at det kan skje at hunden hopper opp i sofaen når hun er alene hjemme.

Syns ikke noe om at hunder ligger i bur om natten, når de er alene hjemme osv osv...det blir ganske mange timer i løpet av et døgn.

Dersom man har en problemhund som raserer hjemmet osv, så får man heller avgrense området den får være på istedenfor å putte den inn i et bur

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker bur til hunden om natta. Det gjør at han er mye roligere om natta enn om han skulle vært uten bur. Og ja, han har hatt lettere for å lære seg å holde seg natta gjennom også, men det var vel heller en heldig bieffekt enn en årsak til at vi gjør det. Jeg bruker også bur under transport, og som et sted han kan slappe av under utstillinger.

På dagtid går han fritt hjemme, enten vi er hjemme eller ikke. Men buret er der med døren tatt av slik at han har et sted han kan gå til for å være i fred.

Det var oppdretter som tipset meg om fordelene det ville ha for hundens del :)

Skrevet

I forbindelse med en oppgave jeg skriver om hund så har jeg noen spørsmål om burbruk som jeg håper dere tar dere tid til å svare på.

Jeg ser det har blitt ganske utbredt å bruke bur som blant annet tilvenning av valper til å bli husrene, være alene hjemme og som et hvilested til hunden.

Dette var ikke så vanlig for noen år tilbake. Jeg lurer derfor på om dere som bruker bur aktivt som et ledd i oppdragelsen/renslinghetstreningen/hjemmealenetreningen, evt andre typer trening - og som hvilested, om dere har brukt det på tidligere hunder og hva som er postivit med å bruke bur nå.

Hvem tipset deg om å bruke bur, og hva er grunnen til at du bruker det? På hvilken måte har bur hjulpet deg i treningen og hva synes hunden om dette? Liker den/de å være i buret og går trening fortere, eller blir den enklere?

På hvilken måte forenkler burbruk hundeholdet?

Tusen takk for flere konstruktive og nyttige svar så langt :-)

Som jeg har uthevet i teksten over så er det svarene fra dere som bruker bur som er interessant å få mer informasjon om.

Skrevet

Tusen takk for flere konstruktive og nyttige svar så langt :-)

Som jeg har uthevet i teksten over så er det svarene fra dere som bruker bur som er interessant å få mer informasjon om.

I så fall bør du gå til andre forum og søke på burbruk eller så. Det er mange burdiskusjoner på f.eks canis.no.

Vi som ikke bruker bur, har jo mange argumenter mot det.

Skrevet

Skulle gjerne svart på undersøkelsen, men bruker kun bur i bil! Hunden vår liker seg godt i buret, men har et lite rom å være i når han er alene hjemme, og det trives han bedre med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...