Gå til innhold

" navn" på mormors mann...


Kipa

Anbefalte innlegg

Vi venter vår første nå, når som helst. Min mamma og pappa blir mormor og morfar mannens mamma og pappa blir farmor og farfar. Så kommer mamma i dag og spør hva blir A da?? ( hennes mann) Jeg sier A blir A, det har vi sagt før...Hun synes vi er firkanta og vil at han skal ha et navn, bessen eller noe annet tull. Hva gjør dere andre. Det er vel ikke bare vi som er en fam. med min dine og våre barn...

Min pappa's kjæreste G, blir G, men de er jo ikke gift som mamma og A da...

jeg synes bestefar blir for mye til en som ikke er noe annet enn A for meg. Jeg er jo firkanta hører det selv, men sånn er jeg nå engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det litt på samme måte med min oldemor - hun var "bare" gift med min oldefar..for og gjøre en lang historie kort ble hun til sist kalt oldemor av både meg og min søster - fordi det var det hun var/rollen i familien hun hadde...Hun kommer alltid for meg til og være oldemor A...for det er det jeg har kalt henne fra de giftet seg

Så jeg er nok enig med din mamma - et eller annet navn burde de få (både A og G dersom hun er for og bli, kanskje)...

Hva med bestefar A og bestemor G ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Komplisert med alle disse forholdene i dagens fam.

Tror man skal tenke seg om hva man velger. Hva blir naturlig for barnet. Du sier nå at det blir slik og slik.

Vil barnet ha naturlig kontakt med den biologiske morfaren? Stemorfaren er det han du er vokst opp med?

Har en nær fam.medlem som kom i samme situasjon. Far til barnet hadde liten kontakt med far i oppveksten. Så kom barnet og farfar kom på banen igjen. For en liten stund. Har liten kontakt med barnet. Det er de som drar på besøk og ikke han.

Stefarfar ble automatisk bare Per da i den tiden. Det er han som har oppdratt barnests far fram til voksen alder. fra 8 årsalder.

det er han som har stått der som støtten og det som innebærer som "far"

Det er en naturlig plass for barnet og være hos farmor og Per, men nå er det blitt bare Per.

Det er nok sårende også.

Nå er det ikke de voksnes såredes følelser, men hva som vil være naturlig.

Familiene er ikke som den en gang var og man må vel se litt rundere på det, tror jeg.

Vil det ikke være naturlig for barnet og velge? eller skal foreldre velge før barnet er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med 3 bestefedre jeg....... aldri vært noe problem for noen av partene! 8)

Det hendte jeg kranglet med nabo-barna da - fordi de påstod at

det ikke gikk an å ha 3 bestefedre.......... men de "tapte" bestandig

den diskusjonen - for jeg hadde nemlig 3 bestefedre jeg så - dermed basta! :ler:

Vi har forøvrig andre familiemedlemmer som bli kalt bestemor/-far fordi de er gift med en av besteforeldrene........... Har heller aldri vært noe problem der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor bestemte at hun og hennes nye mann skulle kalles for bestemor og bestefar, mine foreldre for mormor og morfar og min samboers far for farfar.

Jeg kaller konsekvent svigermors mann ved fornavnog svogermor for farmor. Det har nok sikkert med at vi ikke har noe nært forhold til hverken han eller svigermor, derfor føles det helt unaturlig å kalle dem bestemor og bestefar.

Mine besteforeldre var mormor og morfar og farmor og farfar. Det er jo det de er, og da unngår man at noen føler det sårt at de ikke får betegnelsen "beste", mens andre får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..det er nok det med beste..jeg ikke liker helt, vil jo at min pappa skal være det. Denne mannen til mamma har ikke hatt noen betydning for meg, jeg har bodd sammen med han, godtatt han, blitt " glad" i han-men mest for mamma sin del...De traff hverandre da jeg var ca 14 år, jeg kunne ikke fordra han i mange år. Pappa har vært tilstede alltid, selv om vi ikke er så nære heller- det er en annen historie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt noe forhold til beste- jeg! Men har lurt veldig på hva vi skal gjøre i samme situasjon som deg...

Parene bør kanskje passe sammen litt i navn også!?

Vi tenke på om vi skulle kalle ste-gamlingene for bestemor, bestefar osv, men vet altså ikke. Vi har 3 aktuelle ste-gamlinger; noen vi har forhold til, og en ikke, så der er det også forskjeller...

  • Blir et barn forvirret av:

[*]mormor og bestefar

[*]morfar og bestemor

[*]farfar

[*]farmor og bestefar

Ser jaggu ut som om mormor og farmor er

gift med samme mann! :ler:

Da er det ihvertfall bedre med personlige kallenavn, som du nevner; bessen eller bossen eller mossen eller bessa eller besta eller besten.

Hva sier de i Sverige da?? :wink:

Vil det ikke være naturlig for barnet og velge? eller skal foreldre velge før barnet er født?

Naturlig for meg å prøve å bestemme dette på forhånd. det er som regel foreldrene som lærer barnet hva folk heter og "heter". Noen må jo bestemme det!

Kanskje gamlingene kan gjøre det?

Eller kanskje barna etter hvert finner sine egne kallenavn på de?

F eks noe som ligner fornavnet... Det er også naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Mine foreldre er skilt og begge har funnet seg ny samboer. Ingen har giftet seg igjen. Søstra mi sine barn kaller de ordentlige besteforeldrene for mormor og morfar, og samboerne for besten og besta. Det har gått veldig bra hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården er det:

Momo og Far (Hans foreldre- dette fordi det er hva de 3 andre barnebarna kaller dem)

Bestefar (min pappa)

Mormor og Morfar (Min mamma og stefar)

Min stedatter legger til navnene deres og kaller mine foreldre for Mormor XXX, Morfar XXX, og Bestefar XXX (altså med navn).

Synes at det er greit at steforeldre for en "rolle" når de blir "besteforeldre". Her i gården forguder iallefall min stefar våre barn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det "lillen" skrev om at navnene bør passe sammen så må jeg bare fortelle at hos oss har besteforeldrene selv fått bestemme hva de ville hete. Dermed ble det bestemor og farfar. Min svigerfar syntes at bestefar hørtes så gammelt ut :ler:

Min mor er mormor. Min far (som er død) kaller vi morfar når vi snakker om ham.

Alle er biologiske besteforeldre, så dette hadde egentlig ikke noe med det opprinnelige temaet å gjøre. Sorry.

Poenget var at folk lurer litt på dette med bestemor og farfar, men det bryr ikke vi oss noe om. Så lenge barna vet hvem som er hvem holder det.

Dersom det var meg som ble stebestemor hadde nok jeg håpet på en tittel og ikke bare navnet mitt. Men selvfølgelig kommer det an på forholdet mellom partene.

Til syvende og sist er det vel foreldrene til de små som bestemmer til de blir store nok til å tenke over det selv. Hvis de da ønsker å kalle de ikkebiologiske noe annet enn det foreldrene har bestemt, bør de vel få lov til det.

Lykke til.

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette blir egentlig noe som barna selv finner ut selv etterhvert som de vokser opp.

At besteforeldrene skal bestemme hva de skal bli kalt synes jeg er tull.

En person som er giftet inn og ikke biologisk er barnets besteforelder skal ikke stille krav til navn.

Men jeg tror nok at hvis du spør han selv, så er det din mor som har bestemt dette og ikke han. Menn tror jeg er mere slik at de tar det som det kommer.

Hver ditt eget barns mor og ikke la deg styre av hva andre sier.

Hvis barnet etterhvert kaller din mors mann for besse eller noe annet så er det noe barnet forbinder med han.

Jeg har ikke vært opp i den situasjonen før men mine barn kaller besteforeldrene for bestemor og bestefar på begge sider. De legger til navnet etter, som f.eks bestemor Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg hadde selvsagt kalt de ved navn - samme hva min mor hadde sagt. Vi har alltid brukt mormor/morfar og farmor/farfar - å begynne å kalle noen for beste...ettellerannet fordi en av dem har giftet seg på nytt hadde vært uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...