AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har vært i en relasjon med en som er psykopat og/eller narsissist, eller har sterke psykopatiske trekk. Jeg er klar over at begrepsbruken rundt dette er litt annerledes nå, og at "psykopat" ikke skal benyttes lengre - men benytter begrepet her slik at du som leser skal skjønne hva jeg mener. Det tok meg flere år å finne det ut. Eller en kombinasjon - det tok vedk. flere år, før vedk. ikke kunne holde maska lengre. Jeg var ikke oppmerksom på dette fra start, naturlig nok, men nå i ettertid ser jeg små tegn også da. Det skremmer meg veldig at det gikk såpass lang tid før jeg skjønte at noe ikke stemte, og er redd for å møte på liknende igjen. Kanskje vil denne erfaringen gjøre det lettere å se eventuelle faresignaler senere. Har du erfaring med dette, og hvor lang tid gikk det før du skjønte at det var noe galt? Hva var det som gjorde det? Hvis jeg leser om dette, står det som regel at ingen andre enn kvalifisert helsepersonell skal stille en slik diagnose. Men hvordan dette skal skje i praksis, stiller jeg meg neste undrende til. Vedk. har svart belte i manipulering og skuespill, og ville sjarmert en evt. psykiater i senk. Derfor kommer vel ofte dessverre heller ikke slike til en slik vurdering, før de har gjort skade rundt seg.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Har du erfaring med dette, og hvor lang tid gikk det før du skjønte at det var noe galt? Hva var det som gjorde det? Det tok meg ca to måneder før jeg fikk googlet frem personligheten hans. Aldri møtt på lignende før. En absolutt ren psykopat. Diagnose fra fagpersonell ville vært sløsing med alles tid. Han er en "gategutt" så de sosiale ferdigheter de fleste sosiopater lærer seg ved å observere andre i de settinger en person med skolegang,jobb, familie og "venner" hadde ikke han De fleste har jo vokst opp i "møblerte hjem" i motsetning til "min". Allikevel er de røde flaggene der selv om de er mer subtile enn det rovdyret jeg utsatte meg for. Røde flagg er det samme som du kaller tegn. Det første og nesten det mest skremmende røde flagget over hodet på en psykopat er speiling. Sjansen for at man kommer godt overens med en psykopat er stor. Ved speiling føler man jo at man har truffet en "sjele-venn" og en snøball for å pakke deg inn i psykopatens verden begynner å rulle der. Jeg lærte mitt ved å lese Sam Vaknin som selv er en sosiopat. Google Psychopath + red flags hvis du ikke finner Vaknin interessant, det er masse sider og blogger der ute om psykopati skrevet av både fagfolk og folk som har blitt utsatt. Mange som har blitt utsatt for en psykopat har i lang tid etterpå "survivors guilt". Det er en tøff påkjenning å bli utsatt for en psykopat og for de fleste er det ett sjokk at man har blitt utsatt for de farligste mennesker i verden. Så de skriver og gir råd, på blogger, forum og egne websider "to pay it forward". Det er ingen vits for meg å liste røde flagg, derfor anbefaler jeg heller Sam Vaknin og noen store blogger/sider helt nederst her. Det er forskjellige flagg man må se etter i forhold til ens eget forhold til en psykopat. Man må kikke etter andre hos en sjef enn hos en date, andre hos ett familie-medlem eller en ny venn. De fleste psykopater har de samme røde flagg i lomma men de vifter med forskjellige til forskjellige relasjoner. Dette ble fryktelig rotete men jeg håper det var til noe hjelp og Hurra og Hallelujah for at du kom deg unna uten særlige skrammer (håper jeg). Psycopath-Research Cassiopea
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Jeg er oppvokst med en mor som er psykopat. Og som barn visste ikke jeg hva en psykopat er, og tok tid før jeg skjønnte hvor ille det faktisk var. Ellers hadde jeg en kjærste som var det, første 6 mnd la jeg ikke merke til det noe særlig, men så kom det litt i det små, og da jeg ble gravid etter 10 mnd, kom virkelig alt fram. Jeg tok abort og gikk fra den mannen temmelig raskt da. Etter det har jeg ikke møtt noen menn som er psykopater. Og har hatt 3 langvarige forhold etter det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå