AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 I morn skal jeg ta noen blodprøver og må komme fastende. Vet noen her som jobber innen helsesektoren hvilke prøver jeg skal ta? Her er lista: 001 Hb 004 Leukocytter 119 Ferritin 033 ASAT 034 ALAT 047 Kolestrol 100 HDL-kolestrol 300 LDL kolestrol 054 TRiglyserider 045 Kreatinin 247 eGFR 118 TSH 189 Fritt T4 060 Vitamin b12 086 Folat i serum 733 hiv 087 Reum.factor 073 ANA-screen Jeg forstår at legen vil sjekke kolestrol, hiv, vitamin b12, og reumatisme, men resten forstår jeg ikke hva er...
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Jeg tar ikke helt sjansen på å uttale meg så bastant nå (litt sliten), så jeg anbefaler deg denne nettsiden. Her står det mye bakgrunn for de ulike prøvene (hva de viser, hvorfor de tas osv.). Bare å søke til du blir grønn. (Obs! Hb er hemoglobin (Ikke HbA1c som kommer først om du søker på Hb), dvs. denne)
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Jeg tar ikke helt sjansen på å uttale meg 100% sikkert nå (litt sliten), så jeg anbefaler deg ... Rettet.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Hva er det egentlig du lurer på? Hvilke tester du skal ta står jo der. Hb står for hemoglobin, "blodprosent". Ferritin er en "jernprøve". Leukocytter er hvite blodceller, og har med immunsystemet å gjøre. ASAT er et enzym som blant annet har med lever- og hjerteskade å gjøre. ALAT er også et enzym, som brukes i leverdiagnostikk. Kolesterol sier seg vel selv, mens LDL og HDL er henholdvis "dårlig" og "bra" form for kolesterol. Triglyserider er også relatert til disse. Kreatinin er en nyreprøve, det samme gjelder eGFR. TSH og fritt T4 er stoffskifteprøver. Har du mulighet til det bør du prøve å få tatt fritt T3 og anti-TPO samtidig for å få en mer komplett sjekk av stoffskiftet. Vitamin B12 er et vitamin, mens folat sjekkes blant annet ved diverse anemier, inflammasjoner og/eller mistanke om malabsorpsjon. Indikasjon for HIV-test er "Utredning av klinisk sykdom forenlig med primær HIV-infeksjon (mononukleoselignende bilde) eller AIDS, risikoadferd (sprøytemisbruk, ubeskyttet sex med tilfeldig partner), pasienter som kommer fra høyendemiske områder, som ledd i smitteoppsporing/utredning, utredning av tidligere blodtransfunderte pasienter, ønske om HIV-test fra pasienten." i følge blodprøvelaboratoriet Fürst. ANA-screen brukes til utredning av bindevevssykdommer. Positiv reumatoid faktor indikerer reumatisk sykdom. Viktigst av alt: tolkning av blodprøver er et komplekst felt, og en blodprøve isolert sett kan ha en helt annen betydning enn samme blodprøve satt i sammenheng med flere andre blodprøver.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 Takk for svar. Linken var til stor hjelp. TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå