Gå til innhold

Melkefrie sauser

Fremhevede innlegg

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Middagene mine blir gjerne litt tørre og kjedelige. Det går som oftest greit. Lager stort sett bare mat til meg selv, noe som er kjedelig uanset. Men når jeg har besøk av kjæresten min eller venner, hadde det vært litt kjekkere å kunne servere noe som vi alle kunne spise.

Alternaltivene nå blir:

1. Saus til gjesten, og ikke noe til meg

2. Uten saus til begge.

alternaltiv 2 er litt kjedelig. Gjør ikke meg noe å spise mat som kan bli litt tørr, men savner av og til å ha noe. Dessuten er det ikke gøy å servere noe som blir tørt for andre.

Noen som har noen tips?

Endret av Grønnblomst
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange asiatiske sauser er uten melkeprodukter. Tåler du kokosmelk? :)

Gjest Herr Drue
Skrevet

Dette er jo null stress. Søk bare på velouté og erstatt smøret i jevninga med olje.

Altså. Du trenger bare buljong/kraft. Det beste er selvfølgelig hjemmekokt kraft, men om du ikke har tid til dette, kan du kjøpe noe som heter Fond du Chef fra Knorr. Det er en billig og god løsning, i forhold til annen buljong.

Lag en jevning med olje/mel, brun melet gjerne litt. Tilsett varm kraft (blanda ut av Fond du Chef'en). Sausen vil umiddelbart tykne. Tilsett deretter noen dråper edikk (rødvin-, hvitvin-, cherry-, alt ettersom).

Gjort på fem til sju minutter.

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Mange asiatiske sauser er uten melkeprodukter. Tåler du kokosmelk? :)

ja. og asiatisk mat er veldig godt synes jeg :)

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Dette er jo null stress. Søk bare på velouté og erstatt smøret i jevninga med olje.

Altså. Du trenger bare buljong/kraft. Det beste er selvfølgelig hjemmekokt kraft, men om du ikke har tid til dette, kan du kjøpe noe som heter Fond du Chef fra Knorr. Det er en billig og god løsning, i forhold til annen buljong.

Lag en jevning med olje/mel, brun melet gjerne litt. Tilsett varm kraft (blanda ut av Fond du Chef'en). Sausen vil umiddelbart tykne. Tilsett deretter noen dråper edikk (rødvin-, hvitvin-, cherry-, alt ettersom).

Gjort på fem til sju minutter.

Får prøve dette også :)

Takk for svar

Skrevet

Og hvis du, som jeg, foretrekker jevning av "smør" og mel, så finnes det jo melkefri melange.

:heks:

Skrevet

ja. og asiatisk mat er veldig godt synes jeg :)

Da kan jeg anbefale peanøttsaus! En av mine favoritter :)

Du trenger

1 boks kokosmelk

2 ts rød karripasta

5 ss grovt peanøttsmør

1 ss brunt sukker

1 ss fiskesaus

Saften fra én lime

Finhakken koriander

Varm kokosmelken til peanøttsausen til kokepunktet. Tilsett resten av ingrediensene i den rekkefølge de står i oppskriften, rør godt mellom hver ingrediens. Sausen bør ikke koke, da kan den skille seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...