Gjest Grønnblomst Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Middagene mine blir gjerne litt tørre og kjedelige. Det går som oftest greit. Lager stort sett bare mat til meg selv, noe som er kjedelig uanset. Men når jeg har besøk av kjæresten min eller venner, hadde det vært litt kjekkere å kunne servere noe som vi alle kunne spise. Alternaltivene nå blir: 1. Saus til gjesten, og ikke noe til meg 2. Uten saus til begge. alternaltiv 2 er litt kjedelig. Gjør ikke meg noe å spise mat som kan bli litt tørr, men savner av og til å ha noe. Dessuten er det ikke gøy å servere noe som blir tørt for andre. Noen som har noen tips? Endret 18. februar 2012 av Grønnblomst
2shy Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 http://www.allergikokken.no/oppskriftsamling-/sokeresultater/
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Mange asiatiske sauser er uten melkeprodukter. Tåler du kokosmelk?
Gjest Herr Drue Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Dette er jo null stress. Søk bare på velouté og erstatt smøret i jevninga med olje. Altså. Du trenger bare buljong/kraft. Det beste er selvfølgelig hjemmekokt kraft, men om du ikke har tid til dette, kan du kjøpe noe som heter Fond du Chef fra Knorr. Det er en billig og god løsning, i forhold til annen buljong. Lag en jevning med olje/mel, brun melet gjerne litt. Tilsett varm kraft (blanda ut av Fond du Chef'en). Sausen vil umiddelbart tykne. Tilsett deretter noen dråper edikk (rødvin-, hvitvin-, cherry-, alt ettersom). Gjort på fem til sju minutter.
Gjest Grønnblomst Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Mange asiatiske sauser er uten melkeprodukter. Tåler du kokosmelk? ja. og asiatisk mat er veldig godt synes jeg
Gjest Grønnblomst Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 http://www.allergikokken.no/oppskriftsamling-/sokeresultater/ takk. nyttig side
Gjest Grønnblomst Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Dette er jo null stress. Søk bare på velouté og erstatt smøret i jevninga med olje. Altså. Du trenger bare buljong/kraft. Det beste er selvfølgelig hjemmekokt kraft, men om du ikke har tid til dette, kan du kjøpe noe som heter Fond du Chef fra Knorr. Det er en billig og god løsning, i forhold til annen buljong. Lag en jevning med olje/mel, brun melet gjerne litt. Tilsett varm kraft (blanda ut av Fond du Chef'en). Sausen vil umiddelbart tykne. Tilsett deretter noen dråper edikk (rødvin-, hvitvin-, cherry-, alt ettersom). Gjort på fem til sju minutter. Får prøve dette også Takk for svar
Brunhilde Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Og hvis du, som jeg, foretrekker jevning av "smør" og mel, så finnes det jo melkefri melange.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 ja. og asiatisk mat er veldig godt synes jeg Da kan jeg anbefale peanøttsaus! En av mine favoritter Du trenger 1 boks kokosmelk 2 ts rød karripasta 5 ss grovt peanøttsmør 1 ss brunt sukker 1 ss fiskesaus Saften fra én lime Finhakken koriander Varm kokosmelken til peanøttsausen til kokepunktet. Tilsett resten av ingrediensene i den rekkefølge de står i oppskriften, rør godt mellom hver ingrediens. Sausen bør ikke koke, da kan den skille seg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå