xau Skrevet 18. februar 2012 #1 Del Skrevet 18. februar 2012 Heisann! Jeg er da 17 år, og driver med øvelseskjøring sammen mamma. Glemmer da stadig å ta av den røde L-en bak, så hun kjører frem og tilbake til jobb nesten hver dag etter jeg har kjørt, og like ofte får jeg beskjed om at "du får betale de 5000 kronene jeg får i bot om jeg blir stoppa!!". Ja. Mest på spøk for å få meg til å ta av L-en, for det er jo mitt ansvar, men hvor mye er det egentlig i bot for å kjøre med L på uten at man faktisk øvelseskjører? Har prøvd å lete selv, men har ikke funnet noe. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 18. februar 2012 #2 Del Skrevet 18. februar 2012 Vel, nå er det faktisk hennes ansvar at bilen er i orden når hun skal kjøre det. Fører skal sørgende at bilen er i forsvarlig og forskriftsmessig stand før og under kjøring. Det står i vegtrafikkloven. Og siden du ikke har førerkort er du ei heller fører. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #3 Del Skrevet 18. februar 2012 Orchidae har rett - det er moren din sitt ansvar. Tror neppe man får en bot på 5000,- for noe sånt uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Del Skrevet 18. februar 2012 Det er nok bare tilsnakk om man blir stoppet med "L" uten at man øvelseskjører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendie Skrevet 18. februar 2012 #5 Del Skrevet 18. februar 2012 Jo, jeg tror faktisk man kan risikere bot hvis man kjører med den L-en uten at det er øvelseskjøring på gang. Søsteren min fikk tips fra en fyr på en parkeringsplass en gang om at hun burde fjerne den fra bakruta, siden han hadde fått bot for ikke ha gjort det noen uker før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 18. februar 2012 #6 Del Skrevet 18. februar 2012 Voks opp med deg, og sett på den røden Len! Jeg kjenner mange som i sin tid nektet og ha den på fordi det var "flaut". Når du kjører en bil uten rød L og ikke har lappen så blir du dømt for kjøring uten førerkort. Ergo får du utsettelse i opptil 2 år. Moren din får også bot og prikker på førerkort. Dette har skjedd flere ganger i min by. Blir oppgitt. Det er jo for å vise oss som kjører rundt dere at dere kanskje ikke er like øvet som andre. Slik at vi kan gi dere ekstra plass og tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 18. februar 2012 #7 Del Skrevet 18. februar 2012 Ser nå at jeg misforsto tråen:) Sorry folkens! Men ja, det er bot for det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendie Skrevet 18. februar 2012 #8 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Voks opp med deg, og sett på den røden Len! Jeg kjenner mange som i sin tid nektet og ha den på fordi det var "flaut". Når du kjører en bil uten rød L og ikke har lappen så blir du dømt for kjøring uten førerkort. Ergo får du utsettelse i opptil 2 år. Moren din får også bot og prikker på førerkort. Dette har skjedd flere ganger i min by. Blir oppgitt. Det er jo for å vise oss som kjører rundt dere at dere kanskje ikke er like øvet som andre. Slik at vi kan gi dere ekstra plass og tid. Snakker om du da? Hun spør jo bare om hva konsekvensene blir hvis hun glemmer å ta den av etter øvelseskjøringen. Edit: Glem det, ser at du skjønte at du misforstod. Endret 18. februar 2012 av Vendie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeaMichele Skrevet 18. februar 2012 #9 Del Skrevet 18. februar 2012 Voks opp med deg, og sett på den røden Len! Jeg kjenner mange som i sin tid nektet og ha den på fordi det var "flaut". Når du kjører en bil uten rød L og ikke har lappen så blir du dømt for kjøring uten førerkort. Ergo får du utsettelse i opptil 2 år. Moren din får også bot og prikker på førerkort. Dette har skjedd flere ganger i min by. Blir oppgitt. Det er jo for å vise oss som kjører rundt dere at dere kanskje ikke er like øvet som andre. Slik at vi kan gi dere ekstra plass og tid. tror du skal lese en gang til, de glemmer å ta den AV! til TS: jeg vet ikke hvor mye boten er på, men jeg har også hørt at man får bot for å kjøre med den på uten at noen øver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 18. februar 2012 #10 Del Skrevet 18. februar 2012 § 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m. Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Hentet her. Med andre ord er ikke den "L" en ditt ansvar. Det er den som øvelseskjører med deg som har ansvar med alt som har med øvingskjøringen. Sånn helt prinsipielt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xau Skrevet 18. februar 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 18. februar 2012 Hentet her. Med andre ord er ikke den "L" en ditt ansvar. Det er den som øvelseskjører med deg som har ansvar med alt som har med øvingskjøringen. Sånn helt prinsipielt.. Joda, joda. Men siden jeg og mamma "samarbeider", så har jeg tatt på meg ansvaret for L-en da, hvis jeg kan si det på en annen måte :-) Jeg har ansvaret for L-en, og hun har ansvaret for at jeg ikke gjør feil ting i trafikken. Men da får jeg heller prøve å søke litt rundt igjen. Nå vet jeg vertfall at det er en bot, og kan vel kanskje klare å finne ut hvor mye den er på. Kanskje. Men takk for svar ivertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeaMichele Skrevet 18. februar 2012 #12 Del Skrevet 18. februar 2012 Er det ikke det samme hva boten er på da? Nå vet du jo at du får en bot så da burde du jo legge litt mer energi i å huske å ta den av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jytte Skrevet 18. februar 2012 #13 Del Skrevet 18. februar 2012 Hvorfor kjøper du ikke sånn en rød L med magnet som festes bak på bilen? Jeg brukte bare slike da jeg øvelseskjørte med sønnene mine i sin tid - lett å ta av og lett å sett på. Gjør det til en vane og gå bak bilen og plukk den av etter kjøringen - legg den i bagasjerommet. Forstår ikke at det skal være noe stort problem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 18. februar 2012 #14 Del Skrevet 18. februar 2012 Hvorfor kjøper du ikke sånn en rød L med magnet som festes bak på bilen? Jeg brukte bare slike da jeg øvelseskjørte med sønnene mine i sin tid - lett å ta av og lett å sett på. Gjør det til en vane og gå bak bilen og plukk den av etter kjøringen - legg den i bagasjerommet. Forstår ikke at det skal være noe stort problem. Det står vel ikke noe sted at det ikke er en slik L hun har? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 18. februar 2012 #15 Del Skrevet 18. februar 2012 Hvorfor kjøper du ikke sånn en rød L med magnet som festes bak på bilen? Jeg brukte bare slike da jeg øvelseskjørte med sønnene mine i sin tid - lett å ta av og lett å sett på. Gjør det til en vane og gå bak bilen og plukk den av etter kjøringen - legg den i bagasjerommet. Forstår ikke at det skal være noe stort problem. Det er vel slike man også skal bruke, og ikke bare skrive en stor L på en papirlapp. Men det var tross alt ikke det TS snakket om. Husker at jeg alltid hadde motsatt problem; L-en falt alltid av. Å lærekjøre med L bak på mercedes funket søren meg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jytte Skrevet 19. februar 2012 #16 Del Skrevet 19. februar 2012 Det er vel slike man også skal bruke, og ikke bare skrive en stor L på en papirlapp. Men det var tross alt ikke det TS snakket om. Husker at jeg alltid hadde motsatt problem; L-en falt alltid av. Å lærekjøre med L bak på mercedes funket søren meg ikke. Sorry, blandet det med en annen her som skrev om rød L i bakvinduet - hvilket faktisk ikke er lovlig. Jeg ser ikke problemet med å fjerne L-en bakpå bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulu-kulu Skrevet 19. februar 2012 #17 Del Skrevet 19. februar 2012 Man kan faktisk gå inn på biltilsynets sider,og skrive ut en L Da blir den jo på papir,og ikke magnet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #18 Del Skrevet 19. februar 2012 I lovverket står det bare at det skal være en synlig, rød L. Utforming og alt det der velger man selv. Den bilen jeg øvelseskjørte i var ikke magnetisk, så den L-magneten funka ikke. Måtte teipe den i ruta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #19 Del Skrevet 19. februar 2012 Sorry, blandet det med en annen her som skrev om rød L i bakvinduet - hvilket faktisk ikke er lovlig. Jeg ser ikke problemet med å fjerne L-en bakpå bilen. Hvor står det at det ikke er lov å ha den i vinduet egentlig? Det eneste jeg har hørt er at den skal være godt synlig for biler som ligger bak og det er den jo i bakruta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 19. februar 2012 #20 Del Skrevet 19. februar 2012 ^ Vi endte opp med å MÅTTE ha den i bakruten, skled bare rett av bilen om vi forsøkte å feste den slik de fleste pleier å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå