Gå til innhold

Løpesko


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva slags joggesko dere har å anbefale til utendørs bruk (fra våren av) et par ganger i uka?

MEN det må være sko som kan kjøpes hos DNA eller Eurosko! Er Nike Shox noe f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Nike alltid har hatt dem råeste skoene. Men etter at jeg har brukt nike som merke på løpesko og fotballsko har slitet med kramper under beina, men vet jo ikke om det kommer av skoene jeg bruker eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Ville absolutt ikke anbefalt shox til jogging, det blir en helt feil oppbygning av sålen.

Har selv Nike Lunareclipse+, det er supre joggesko.

Anbefaler deg å dra innom løplabbet e.l. butikk og få testet foten og måten du løper på. Da løper du på en mølle i butikken, og de ansatte kan veilede deg i best mulig sko for din fot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mest nysgjerrig på hvorfor i huleste du er nødt til å kjøpe treningssko i butikker som ikke fører treningssko, men "motesko".

Sko til trening kjøpes i sportsbutikk. Ferdig med den saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nike free! SUPRE treningssko; både til jogging og styrke +++!

Helt enig!

Ikke Nike Shox. Det funker ikke som joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silvermist

Har Nike Free også, men er ikke så begeistret for å løpe med dem da jeg har et litt skjevt steg og Nike Lunareclipse holder foten min på plass.

Poenget er TS at det er lurt å få noen med peiling til å se på hvordan du går og løper, og anbefale en sko som passer din fot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nike Free også, men er ikke så begeistret for å løpe med dem da jeg har et litt skjevt steg og Nike Lunareclipse holder foten min på plass.

Poenget er TS at det er lurt å få noen med peiling til å se på hvordan du går og løper, og anbefale en sko som passer din fot. :)

Nike Free er jo en hybrid forfotsko, og dersom du løper på forfoten så spiller ikke pronering noen rolle.

Over/underpronering er bevegelser som først har oppstått når mennesket begynte å løpe med steg der de landet på hælen. Dette begynte på 70-tallet når joggesko med demping ble lansert.

Altså, foten har jo selvsagt kunnet gjøre bevegelsen før, men den gjorde ikke det fordi man løp med sko uten særlig såle, og da er det ikke godt å lande på hælen. Og trener man seg opp til å løpe på forfoten er belastningen primært muskulært og ikke rett på sener og ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Nike Free er jo en hybrid forfotsko, og dersom du løper på forfoten så spiller ikke pronering noen rolle.

Over/underpronering er bevegelser som først har oppstått når mennesket begynte å løpe med steg der de landet på hælen. Dette begynte på 70-tallet når joggesko med demping ble lansert.

Altså, foten har jo selvsagt kunnet gjøre bevegelsen før, men den gjorde ikke det fordi man løp med sko uten særlig såle, og da er det ikke godt å lande på hælen. Og trener man seg opp til å løpe på forfoten er belastningen primært muskulært og ikke rett på sener og ledd.

Jeg er tverrplattfot og løper på utsiden av foten. Prøver å la vær, men trenger en sko som hjelper meg litt på vei. Så free-skoene mine er ikke bra å løpe med for meg, men vet at mange sverger til disse.

Endret av Silvermist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skal sjekke ut de to Nike-modellene dere nevner! :)

Jeg ble mest nysgjerrig på hvorfor i huleste du er nødt til å kjøpe treningssko i butikker som ikke fører treningssko, men "motesko".

Sko til trening kjøpes i sportsbutikk. Ferdig med den saken.

Ikke at du har noe med det, men skoene mine SKAL kjøpes hos DNA eller Eurosko pga arbeidsavtale. Skjønner jo selvfølgelig at man får god hjelp i sportsbutikk, men nå var det jo en grunn til at jeg startet akkurat denne tråden - nemlig for å høre om erfaringer med løpesko fra Nike og Ecco eller andre merker man har sett i disse butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Tusen takk! Skal sjekke ut de to Nike-modellene dere nevner! :)

Ikke at du har noe med det, men skoene mine SKAL kjøpes hos DNA eller Eurosko pga arbeidsavtale. Skjønner jo selvfølgelig at man får god hjelp i sportsbutikk, men nå var det jo en grunn til at jeg startet akkurat denne tråden - nemlig for å høre om erfaringer med løpesko fra Nike og Ecco eller andre merker man har sett i disse butikkene.

Hvis du må kjøpe hos kjeden, så har jo Ecco Receptor en veldig god såle, men jeg er usikker på om de har noen modeller som er beregnet på løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg er tverrplattfot og løper på utsiden av foten. Prøver å la vær, men trenger en sko som hjelper meg litt på vei. Så free-skoene mine er ikke bra å løpe med for meg, men vet at mange sverger til disse.

Jeg har sett flere studier som viser at de som går mye uten sko, og løper uten sko eller med barfotsko eller forfotsko, har høyere bue enn dem som har gått mye med sko eller løpt mye med dempet sko.

Hvis du søker på "barefoot running and flat feet" på google finner du veldig mye oppløftende informasjon for deg.

Søker du på google scholar finner du antageligvis denne studien her: Rao UB, Joseph B. The influence of footwear on the prevalence of flat foot. A survey of 2300 children. J Bone Joint Surg Br 74 (4): 525-7..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg har sett flere studier som viser at de som går mye uten sko, og løper uten sko eller med barfotsko eller forfotsko, har høyere bue enn dem som har gått mye med sko eller løpt mye med dempet sko.

Hvis du søker på "barefoot running and flat feet" på google finner du veldig mye oppløftende informasjon for deg.

Søker du på google scholar finner du antageligvis denne studien her: Rao UB, Joseph B. The influence of footwear on the prevalence of flat foot. A survey of 2300 children. J Bone Joint Surg Br 74 (4): 525-7..

Takk for tips og link, jeg skal se på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt ikke anbefalt shox til jogging, det blir en helt feil oppbygning av sålen.

Har selv Nike Lunareclipse+, det er supre joggesko.

Anbefaler deg å dra innom løplabbet e.l. butikk og få testet foten og måten du løper på. Da løper du på en mølle i butikken, og de ansatte kan veilede deg i best mulig sko for din fot.

Nike Lunareclipse er de desidert beste joggeskoene jeg har hatt. Håper de ALDRI går ut av produksjon :rodmer:

Fantastisk demping !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...