AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Noen som har kommet seg vekk fra en tidsbestemt leiekontrakt før? Jeg så nå at min leiekontrakt går til 31.07, mens jeg trenger bare å bo her ut mai. Utrolig kjipt å måtte betale for to måneder jeg faktisk ikke er her.. Det er snakk om studentbolig.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Studentbolig via samskipnaden har unntak fra Husleieloven på en del punkter, bl.a. når det gjelder tidsbestemte kontrakter. Så nei, den kommer du deg ikke ut av.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Studentbolig via samskipnaden har unntak fra Husleieloven på en del punkter, bl.a. når det gjelder tidsbestemte kontrakter. Så nei, den kommer du deg ikke ut av. Har aldri skrevet at det er via samskipnaden.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Gar du oppsigelsestid på den? Det vanlige er vel 3 måneder. Da kan du si opp nå, og så skal du flytte innen 3 måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 Gar du oppsigelsestid på den? Det vanlige er vel 3 måneder. Da kan du si opp nå, og så skal du flytte innen 3 måneder. *River seg i håret* Det er jo det som er hele poenget her! :gjeiper: Jeg har en tidsbestemt leiekontrakt som ikke kan sies opp. Jeg hadde ikke spurt her om jeg hadde hatt 3 måneders oppsigelsesfrist, skjønner du vel 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 *River seg i håret* Det er jo det som er hele poenget her! :gjeiper: Jeg har en tidsbestemt leiekontrakt som ikke kan sies opp. Jeg hadde ikke spurt her om jeg hadde hatt 3 måneders oppsigelsesfrist, skjønner du vel Men du skrev jo ikke noe sted at den ikke kunne sies opp, bare at den var tidsbestemt. Når du skriver at det er studentbolig, så er det ikke rart folk går utfra at det er Samskipnaden som leier ut til deg. SÅ frekk som du er, fortjener du ikke gode svar. Du spør om noen har lykkes i å komme seg ut av en tidsbestemt kontrakt. Hva slags relevans har det om noen har lyktes med det? Det avhenger helt og holdent av hvor grei utleieren din er. Forøvrig er det ikke smart å inngå en uoppsigelig kontrakt... 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Men du skrev jo ikke noe sted at den ikke kunne sies opp, bare at den var tidsbestemt. Når du skriver at det er studentbolig, så er det ikke rart folk går utfra at det er Samskipnaden som leier ut til deg. SÅ frekk som du er, fortjener du ikke gode svar. Du spør om noen har lykkes i å komme seg ut av en tidsbestemt kontrakt. Hva slags relevans har det om noen har lyktes med det? Det avhenger helt og holdent av hvor grei utleieren din er. Forøvrig er det ikke smart å inngå en uoppsigelig kontrakt... Men det er jo lov å bruke hjernen og tenke seg fram at jeg IKKE har oppsigelsesfrist når jeg faktisk lager en tråd som dette Jeg lurer på om noen har kommet seg vekk fra en slik kontrakt, og hvordan de fikk det til, enkelt og greit. Forøvrig tar man det man får når man er student. Det er en veldig bra studentbolig. Kan heller ikke se hvor jeg har vært SÅ frekk? 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Men det er jo lov å bruke hjernen og tenke seg fram at jeg IKKE har oppsigelsesfrist når jeg faktisk lager en tråd som dette Jeg lurer på om noen har kommet seg vekk fra en slik kontrakt, og hvordan de fikk det til, enkelt og greit. Forøvrig tar man det man får når man er student. Det er en veldig bra studentbolig. Kan heller ikke se hvor jeg har vært SÅ frekk? Nei, du er faktisk frekk, og fortsetter å være det. Ser du det ikke, så har du problemer som er større enn at du vil vri deg ut av en avtale...
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Nei, du er faktisk frekk, og fortsetter å være det. Ser du det ikke, så har du problemer som er større enn at du vil vri deg ut av en avtale... Huff, tenk å være så hårsår. Du må ha det vanskelig i hverdagen. Uansett, hold deg til tema. Du har ikke svart på det jeg spurte om i innledningen, så du hadde ikke trengt å skrive noe som helst 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 *River seg i håret* Det er jo det som er hele poenget her! :gjeiper: Jeg har en tidsbestemt leiekontrakt som ikke kan sies opp. Jeg hadde ikke spurt her om jeg hadde hatt 3 måneders oppsigelsesfrist, skjønner du vel Loven er vel slik at det skal være en gjensidig oppsigelsestid? Slik at både utleier og leietaker skal kunne si opp, selv om leieperioden er satt til en viss dato.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 Loven er vel slik at det skal være en gjensidig oppsigelsestid? Slik at både utleier og leietaker skal kunne si opp, selv om leieperioden er satt til en viss dato. Ja, jeg slo opp i loven og den sier det, men blir litt usikker.. § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Hmmm, denne kan kanskje redde meg? Jeg skrev kontrakt fra 01.08.11 til 31.07.12. Betyr det at den er ugyldig?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 Hmmm, denne kan kanskje redde meg? Jeg skrev kontrakt fra 01.08.11 til 31.07.12. Betyr det at den er ugyldig? Skulle tro det.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #13 Skrevet 19. februar 2012 Skulle tro det. Men den er tidsavgrenset hvis utleier har saklig grunn for det, og det må stå i kontrakten. Jeg kan derimot ikke huske at det var noen saklig grunn for det i min kontrakt og jeg anser den derfor som en tidsubegrenset kontrakt. Jeg tror jeg skal snakke med en jurist/advokat bare for å bekrefte det jeg tror jeg har kommet fram til nå. Tusen takk for hjelp
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #14 Skrevet 19. februar 2012 Huff, tenk å være så hårsår. Du må ha det vanskelig i hverdagen. Uansett, hold deg til tema. Du har ikke svart på det jeg spurte om i innledningen, så du hadde ikke trengt å skrive noe som helst Haha, jeg kom i skade for å trykke på "pluss"-knappen istedet for "svar"-knappen, så da fikk du et ufortjent pluss i tillegg til det du har gitt deg selv Jeg er ikke hårsår, jeg synes bare du skal for det første skrive slik at folk forstår deg tydelig, dernest svare skikkelig tilbake til de som kommer med innspill. Di er frekk, og forventer at folk skal være synske. Hvor i all verden har du skrevet at kontrakten ikke er "oppsigbar"? Ingen steder, den feilen får du ta på egen kappe. Nå... Kan du begynne å svare med litt mer folkeskikk? 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #15 Skrevet 19. februar 2012 Ja, jeg slo opp i loven og den sier det, men blir litt usikker.. § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Hmmm, denne kan kanskje redde meg? Jeg skrev kontrakt fra 01.08.11 til 31.07.12. Betyr det at den er ugyldig? Nei, den redder deg ikke. Det er nemlig avtalefrihet her i landet, og om du og utleier har blitt enige om at kontrakten ikke kan sies opp, så er det ingenting å gjøre med i dag.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #16 Skrevet 19. februar 2012 Nei, den redder deg ikke. Det er nemlig avtalefrihet her i landet, og om du og utleier har blitt enige om at kontrakten ikke kan sies opp, så er det ingenting å gjøre med i dag. Hvordan hjemler du dette da? Det står jo klart og tydelig i loven at tidsbestemte kontrakter må vare i minst 3 år?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #17 Skrevet 19. februar 2012 Haha, jeg kom i skade for å trykke på "pluss"-knappen istedet for "svar"-knappen, så da fikk du et ufortjent pluss i tillegg til det du har gitt deg selv Jeg er ikke hårsår, jeg synes bare du skal for det første skrive slik at folk forstår deg tydelig, dernest svare skikkelig tilbake til de som kommer med innspill. Di er frekk, og forventer at folk skal være synske. Hvor i all verden har du skrevet at kontrakten ikke er "oppsigbar"? Ingen steder, den feilen får du ta på egen kappe. Nå... Kan du begynne å svare med litt mer folkeskikk? Ja, greit, det kom ikke klart frem akkurat det ang. oppsigelse, så det beklager jeg! Jeg mener fortsatt at det var ganske innlysende at jeg ikke hadde oppsigelsesfrist siden jeg lagde den tråden, men samme det Jeg synes faktisk ikke jeg var frekk (så klart blir jeg "frekkere" etterhvert som du hisser meg opp og blir usaklig (ref. Nei, du er faktisk frekk, og fortsetter å være det. Ser du det ikke, så har du problemer som er større enn at du vil vri deg ut av en avtale), jeg brukte jo smilefjes og slik. For meg tar det vekk "frekkheten" over nett, i og med at du ikke kan se ansiktet mitt mens jeg skriver. Det med river seg i håret for eks. var ment humoristisk, derfor med påfølgende gjeipesmilefjes. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #18 Skrevet 19. februar 2012 Nei, den redder deg ikke. Det er nemlig avtalefrihet her i landet, og om du og utleier har blitt enige om at kontrakten ikke kan sies opp, så er det ingenting å gjøre med i dag. Man har ikke frihet til å avtale dårligere vilkår enn hva husleieloven sier. Bare som en generell kommentar - mange som tror de kan skrive hva de vil i korntrakten, og så skal kontrakten overkjøre husleieloven, men slik er det altså ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #20 Skrevet 19. februar 2012 Man har ikke frihet til å avtale dårligere vilkår enn hva husleieloven sier. Bare som en generell kommentar - mange som tror de kan skrive hva de vil i korntrakten, og så skal kontrakten overkjøre husleieloven, men slik er det altså ikke. Ja,loven er jo ufravikelig, derfor tror jeg at jeg har mitt på det rene, og at utleier lurer studenter som ikke gidder å sjekke opp dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå