Gjest Isa Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Hei! Jeg er en jente på 16 som er 179 høy og ca 55 kg. Jeg har aldri i livet sultet meg eller noe slikt, men jeg spiser bare sunt. Jeg spiser havregrøt hver dag, fordi det rett og slett er supergodt. Jeg har en hel banan og en stor teskje peanøttsmør i havregrøten. Jeg spiser allitd lunsjen min (to brødskiver med ost) på skolen. Likevel, blir jeg konstant kritisert av andre jenter og voksne som mener jeg er "for tynn" og at jeg "umulig kan spise noe". Jeg får faktisk høre at jeg tynn HVER eneste dag. Alt fra "du har perfekt kropp", "hvordan blir du så tynn?", "spiser du noe i det hele tatt?" og "du må spise, jente!". Jeg teller ikke kalorier, men passer på at jeg får nok kalorier til å holde vekten, noe som er litt vanskelig noen ganger, siden jeg er vegetarianer og spiser mye grønnsaker (som ikke er særlig høyt i kalorier). Jeg liker å spise sunt, det gir meg mer energi og overskudd og jeg føler meg generelt bedre. "Friskere på innsiden", på en måte. Så klart spiser jeg sjokolade i helgene, helt uten noen som helst skyldfølelse. I tillegg baker jeg ofte boller og slikt, elsker boller. Jeg spiser ca 5-6 måltider om dagen og passer på å få i meg jern, protein, kalsium, vitaminer, fiber, fett og karbohydrater. Andre jenter i klassen er konstante jo-jo slankere, nutrilett bar den ene dagen, og boller den andre. En jente i klassen skryter av hvordan hun kan gå å sulte seg i to dager, for å så komme på skolen med sjokoladekake dagen etter. Ingen kritiserer henne for å ha anoreksia, siden det ikke "syns" på henne, siden hun er normalvektig/litt lubben. Men siden jeg er tynn, får jeg konstant høre at jeg må ha en spiseforstyrrelse, selvom jeg spiser normal mat, og det ser alle. Jeg vil ikke bli noe tynnere, og kunne sikkert gått opp 2-3 kg uten problemer, men egentlig trives jeg med å være som jeg er nå. Jeg aksepterer og liker kroppen min, og det irriterer meg at ingen andre kan det. Tydeligvis er det greit å rakke ned på tynne og kalle dem anorektiske i disse dager. Jeg er så irritert at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, ingen tror meg når jeg sier at jeg ikke har noen spiseforstyrrelse, selvom de ser meg spise kaker og godterier sammen med dem uten problemer. I det minste har jeg ikke noe imot kroppen min, det er jo dem som prater om å slanke seg hele tiden. Huff, det ble langt, jeg er bare så utrolig frustrert. Takk :-) 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Huff. Mange mennesker har en lei tendens til å skulle ha en mening om andres kropper, enten vedkommende er for tynn eller for tykk. Selv er jeg tykk, men var tynn før. Og uansett, enten jeg var tynn eller tykk, så skulle folk ha en mening om kroppen min. Da jeg var tynn var jeg visstnok FOR tynn, jeg måtte spise mer osv. Og nå som jeg er tykk, har folk blitt opptatt av å poengtere at jeg har lagt på meg, og at jeg var SÅÅ flott da jeg var tynn Mitt råd til deg, er å heve deg over slike kommentarer. Si at de ikke har noe med hvordan din kropp ser ut. For de har INGENTING med det! 2
Kosemose Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Du høres sunn, moden og reflektert ut for meg. Fortsett å stole på deg selv du, og hev deg over stupide kommentarer:) 14
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Peanøttsmør i havregrøten? Hvordan i all verden fant du på det? 5
Gjest Isa Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Peanøttsmør i havregrøten? Hvordan i all verden fant du på det? Ekstra kalorier og proteiner Det er faktisk veldig godt, bruker den fra Greenchoice. Peanøttsmør og bananer er en fantastisk kombinasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Du er sunn, smart, har et godt forhold til mat og egen kropp, du trives og punktum med det! Forstår at du synes det er plagsomt, men det er ikke du som tar feil, det er det de som gjør. Sulte seg i et par dager for så å komme med sjokoladekake? Jojoslanke seg med nutrilett og boller om en annen? Vel, vi vet jo hvem som sliter mest med mat og kropp der, for å si det sånn. Vær stolt av deg selv, hev hodet, se frem dit du gjør, og drit i dem. Jeg får også høre det, gjett om. Jeg er 170cm og veier 55kg, men folk tror jeg veier under 50 fordi jeg er skikkelig smal og markert. Det de ikke ser er at jeg faktisk har en god del muskler, jeg er ikke anoreksiatynn slik de mener. "herregud så tyyyyynn du er, du må spise mer blablabla". Jeg spiser mer enn mange jeg, spiser sånn 6-7 måtlider for dagen, men alt er bare sunt og godt, fordi det er slik jeg liker det. Og likevel får jeg pes. Men de som spiser en sjokoladekake litt hver dag, godterier og usunn mat, nei de spiser jo, så de er det ikke noe i veien med. My aaaass altså Er det godt det peanøttsmøret du bruker, er det økologisk eller noe? Det er sunt, og ikke som den ekle greia fra butikken? Den tålerjeg ikke, men smakte en gang skikkelig peanettsmør som ei venninne hadde bestilt fra utlandet, kanskje det er samme.
Gjest Isa Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Du er sunn, smart, har et godt forhold til mat og egen kropp, du trives og punktum med det! Forstår at du synes det er plagsomt, men det er ikke du som tar feil, det er det de som gjør. Sulte seg i et par dager for så å komme med sjokoladekake? Jojoslanke seg med nutrilett og boller om en annen? Vel, vi vet jo hvem som sliter mest med mat og kropp der, for å si det sånn. Vær stolt av deg selv, hev hodet, se frem dit du gjør, og drit i dem. Jeg får også høre det, gjett om. Jeg er 170cm og veier 55kg, men folk tror jeg veier under 50 fordi jeg er skikkelig smal og markert. Det de ikke ser er at jeg faktisk har en god del muskler, jeg er ikke anoreksiatynn slik de mener. "herregud så tyyyyynn du er, du må spise mer blablabla". Jeg spiser mer enn mange jeg, spiser sånn 6-7 måtlider for dagen, men alt er bare sunt og godt, fordi det er slik jeg liker det. Og likevel får jeg pes. Men de som spiser en sjokoladekake litt hver dag, godterier og usunn mat, nei de spiser jo, så de er det ikke noe i veien med. My aaaass altså Er det godt det peanøttsmøret du bruker, er det økologisk eller noe? Det er sunt, og ikke som den ekle greia fra butikken? Den tålerjeg ikke, men smakte en gang skikkelig peanettsmør som ei venninne hadde bestilt fra utlandet, kanskje det er samme. Dette: http://www.superbest.dk/produkt/peanut-butter-crunchy-oekologisk Det er økologisk og skal visst inneholde 99,3% nøtter. Mindre sukker og mer sunt fett og proteiner i dette peanøttsmøret. Du kan kjøpe det på meny (creamy og crunchy) og i helsekostbutikker! Merket ingen stor forskjell mellom dette og det fra Mills (men jeg er ikke så kresen/viktig på det). Tusen takk for alle gode ord, flott at det er flere som får høre dette! Jeg har pratet med jenta som sulter seg om hvordan jeg spiser, hvordan det er viktig å få i seg mat hver dag og hvordan sulting vil få henne til å ende opp i en "sultemodus" og dermed slutte å brenne like mye fett etc. (det skremte henne faktisk litt, for det er jo ikke det hun vil). I bunn og grunn tror jeg det er noen som har for lite kunnskap om kosthold etc og tror at alle som spiser sunt gjør det for å slanke seg, istedet for å faktis føle seg bra og opplagt. Their loss! 1
miamarlena Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Syns du høres ut som en sunn og flott jente, stå på og fortsett som du gjør! 1
Gjest Lilu Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Du må bare drite i dem. Folk skal alltid hate på tynne folk. Så lenge du er sunn og er fornøyd med kroppen din selv må du bare være som du er
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Du, folk kommer alltid til å ha en mening om deg og ditt. Er du ikke for tynn, er du for tjukk, og er det ikke kroppen din er det studiet ditt, klærne dine, huset ditt, mannen din, bilen din eller noe helt annet. Det beste du kan gjøre for deg selv og fremtiden din er å lære å la slike ting gå inn det ene øret og ut det andre, uansett hva det er. Ikke ta det innover deg, fordi det er bare bortkastet energi å bruke tid på å være frustrert over det. Du er deg, du tar dine valg og du duger. Øv på å ikke bry deg allerede i dag, og så lover jeg deg at du kommer til å ligge ti år foran alle venninnene dine som bruker masse tid på å tenke på hva andre synes om dem. For de fleste kommer det nemlig ikke før man er godt over tjue, tenk så fint om du kan lære det nå! 2
StellinaX Skrevet 18. februar 2012 #11 Skrevet 18. februar 2012 Jer er overbevist om at det mer greit å kritisere slanke/tynne jenter to their faces enn lubne/tykke jenter. Og i mange tilfeller, så tror jeg kritikken stammer fra misunnelse eller mindreverdighetsfølelse hos den som kritiserer. Jeg er 171 og 56 kg, og har fått de samme kommentarene som deg en hel haug av ganger, spesielt da jeg var i vgs alder. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått høre "du er såå heldig som kan spise hva du vil". Det der er bare bullshit, grunnen til at jeg er slank er fordi jeg har drevet aktivt med idrett i barne- og ungdomsår og opprettholdt treningsvaner etter at jeg har blitt litt eldre, i tillegg til at jeg spiser stort sett sunn mat og moderate mengder. Er glad for å lese at du er fornøyd med den kroppen du har, for det har du all grunn til å være! Du høres kjernesunn ut slik du beskriver det, og ingenting er vel bedre enn det. En liten digresjon, men jeg husker da Helle vågland var i media oga det (stygge) twitter-bildet hun postet av seg selv. Da var det en hel horde av jenter/kvinner som ble fra seg av fryd- endelig en normal kvinnekropp i media, heia Våglannd!! Jeg ble selvfølgelig ganske provosert, for hvorfor er det slik at man i samme setning hvor man hyller den normale kvinnekroppen uten skrupler også kan rakke ned på smale og slanke(re) kvinnekropper, som om man er usunn og unormal om man er slank og veltrent? Jeg er overbevist om at det hele handler om at 1) kvinner er kvinners verste fiender og 2) normal bmi i dag er høyere i dag enn hva den var for få år siden, det er normalt å være lettere overvektig i dag. Og jeg tror det er en del av disse underliggende holdningene som gjør at bl.annet du ts får så mange kommentarer på vekt som du gjør. 1
Gjest NozMonster Skrevet 18. februar 2012 #12 Skrevet 18. februar 2012 Du, folk kommer alltid til å ha en mening om deg og ditt. Er du ikke for tynn, er du for tjukk, og er det ikke kroppen din er det studiet ditt, klærne dine, huset ditt, mannen din, bilen din eller noe helt annet. Det beste du kan gjøre for deg selv og fremtiden din er å lære å la slike ting gå inn det ene øret og ut det andre, uansett hva det er. Ikke ta det innover deg, fordi det er bare bortkastet energi å bruke tid på å være frustrert over det. Du er deg, du tar dine valg og du duger. Øv på å ikke bry deg allerede i dag, og så lover jeg deg at du kommer til å ligge ti år foran alle venninnene dine som bruker masse tid på å tenke på hva andre synes om dem. For de fleste kommer det nemlig ikke før man er godt over tjue, tenk så fint om du kan lære det nå! mmmmhm! lenge leve janteloven! jeg føler med det ts- av erfaring så synes jeg det er like sårende å bli kalt tykk og feit, som for tynn!
Gjest O___o Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Hei! Jeg er en jente på 16 som er 179 høy og ca 55 kg. Jeg har aldri i livet sultet meg eller noe slikt, men jeg spiser bare sunt. Jeg spiser havregrøt hver dag, fordi det rett og slett er supergodt. Jeg har en hel banan og en stor teskje peanøttsmør i havregrøten. Jeg spiser allitd lunsjen min (to brødskiver med ost) på skolen. Likevel, blir jeg konstant kritisert av andre jenter og voksne som mener jeg er "for tynn" og at jeg "umulig kan spise noe". Jeg får faktisk høre at jeg tynn HVER eneste dag. Alt fra "du har perfekt kropp", "hvordan blir du så tynn?", "spiser du noe i det hele tatt?" og "du må spise, jente!". Jeg teller ikke kalorier, men passer på at jeg får nok kalorier til å holde vekten, noe som er litt vanskelig noen ganger, siden jeg er vegetarianer og spiser mye grønnsaker (som ikke er særlig høyt i kalorier). Jeg liker å spise sunt, det gir meg mer energi og overskudd og jeg føler meg generelt bedre. "Friskere på innsiden", på en måte. Så klart spiser jeg sjokolade i helgene, helt uten noen som helst skyldfølelse. I tillegg baker jeg ofte boller og slikt, elsker boller. Jeg spiser ca 5-6 måltider om dagen og passer på å få i meg jern, protein, kalsium, vitaminer, fiber, fett og karbohydrater. Andre jenter i klassen er konstante jo-jo slankere, nutrilett bar den ene dagen, og boller den andre. En jente i klassen skryter av hvordan hun kan gå å sulte seg i to dager, for å så komme på skolen med sjokoladekake dagen etter. Ingen kritiserer henne for å ha anoreksia, siden det ikke "syns" på henne, siden hun er normalvektig/litt lubben. Men siden jeg er tynn, får jeg konstant høre at jeg må ha en spiseforstyrrelse, selvom jeg spiser normal mat, og det ser alle. Jeg vil ikke bli noe tynnere, og kunne sikkert gått opp 2-3 kg uten problemer, men egentlig trives jeg med å være som jeg er nå. Jeg aksepterer og liker kroppen min, og det irriterer meg at ingen andre kan det. Tydeligvis er det greit å rakke ned på tynne og kalle dem anorektiske i disse dager. Jeg er så irritert at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, ingen tror meg når jeg sier at jeg ikke har noen spiseforstyrrelse, selvom de ser meg spise kaker og godterier sammen med dem uten problemer. I det minste har jeg ikke noe imot kroppen min, det er jo dem som prater om å slanke seg hele tiden. Huff, det ble langt, jeg er bare så utrolig frustrert. Takk :-) Jeg er like høy og veier 20 kg mer enn deg - og jeg får like mye pes for å være feit Kanskje vi skal slå oss sammen?
-Fiona- Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Jeg forstår ikke hvorfor mange har så lett for å kritisere vekten til tynne mennesker. Bunner det i sjalusi?! Jeg vet jo ikke, men jeg kan aldri se for meg at folk kan finne på å gå bort til en som er overvektig og si noe sånt som: kanskje du skulle gått forbi kakefatet neste gang? ... Det viktigste er at du trives i din egen kropp! 1
StellinaX Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 Jeg er like høy og veier 20 kg mer enn deg - og jeg får like mye pes for å være feit Kanskje vi skal slå oss sammen? Hva sier folk til deg? Har aldri hørt noen kritisere andre for å være for store på samme måten som jeg har hørt og erfart å bli kritisert for det motsatte....men stygt er det jo selvfølgelig uansett, kropp og vekt er temaer man bør trå litt varsomt med. Har noen et problem med at man er for tynn elelr tykk, så kan de ta det opp face to face.
Gjest Grønnblomst Skrevet 18. februar 2012 #16 Skrevet 18. februar 2012 Ekstra kalorier og proteiner Det er faktisk veldig godt, bruker den fra Greenchoice. Peanøttsmør og bananer er en fantastisk kombinasjon. høtes godt ut. det skal jeg prøve
Gjest Blubberella Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Dette: http://www.superbest.dk/produkt/peanut-butter-crunchy-oekologisk Det er økologisk og skal visst inneholde 99,3% nøtter. Mindre sukker og mer sunt fett og proteiner i dette peanøttsmøret. Du kan kjøpe det på meny (creamy og crunchy) og i helsekostbutikker! Merket ingen stor forskjell mellom dette og det fra Mills (men jeg er ikke så kresen/viktig på det). Tusen takk for alle gode ord, flott at det er flere som får høre dette! Jeg har pratet med jenta som sulter seg om hvordan jeg spiser, hvordan det er viktig å få i seg mat hver dag og hvordan sulting vil få henne til å ende opp i en "sultemodus" og dermed slutte å brenne like mye fett etc. (det skremte henne faktisk litt, for det er jo ikke det hun vil). I bunn og grunn tror jeg det er noen som har for lite kunnskap om kosthold etc og tror at alle som spiser sunt gjør det for å slanke seg, istedet for å faktis føle seg bra og opplagt. Their loss! Green Choice sitt peanøttsmør inneholder kun peanøtter og havsalt, og er ikke tilsatt sukker eller andre tilsetningsstoffer. Et veldig godt peanøttsmør til en grei pris. Eneste aber er at det føles litt "tørt". Men veldig ren og god peanøttsmak Forøvrig kan jeg garantere at folk lett kan kommentere store mennesker! Det er også mye stygge blikk og hvisking bak ryggen til store mennesker. Blant annet må man ikke finne på å spise et kakestykke eller lignende dersom man er overvektig, for da er man ekkel. Folk kommenterer det meste og vekt er et evig tema. Er man tynn er man stygg, er man tykk er man ekkel, og folk har alltid teorier om hvorfor man er som man er, og en haug velmenende råd om hvordan man skal bli mer "normal". Spis mer eller spis mindre. "Slutt å sult deg" eller "slutt å sitte i sofaen og trykke i deg godterier/chips". Og ja, det er kvinner som er kvinner verst. Bare se hvordan enkelte reagerer i tråder om kropp og vekt. Det utarter seg ofte til en krig mellom de tykke og de tynne, og ord som misunnelse og spiseforstyrrelser kommer alltid opp. Alle burde lære seg å konsentrere seg mer om sin egen kropp istedet for å kritisere andre sin kropp. Er man fornøyd med kroppen sin, er det faktisk lov uansett om man er tynn, tykk eller midt i mellom. Er man ikke fornøyd får man prøve å gjøre noe med det. Og ikke minst; hadde kvinner lært seg å være glad i kroppen sin til tross for diverse lyter og mangler, hadde de både fått et sunnere forhold til hva de putter i den og bruker den til, og sluttet å måle den i forhold til andres kropper. Vær glad i den kroppen du har! Den er unik og kan ikke sammenlignes med andres kropp. Hvis man lærer seg å sette pris på den vil andres meninger og kommentarer lettere prelle av. Alle damer, både tykke og tynne, burde bli enda flinkere til å bygge opp hverandre istedet for å være så sabla opptatt av å kritisere og rakke ned på hverandres utseende. Endret 18. februar 2012 av Ylvina
Gjest Daenerys Skrevet 19. februar 2012 #18 Skrevet 19. februar 2012 Hadde det slik før selv, vet hvor plagsomt det kan være. Jeg mætte bare vente til jeg ble 19-20, da kom hoftene og litt flere kilo
Gjest Survival Skrevet 19. februar 2012 #19 Skrevet 19. februar 2012 Kjære TS, ikke bry deg om hva andre sier! I mine ører høres du reflektert og moden ut, og ikke minst SUNN. Og det er jo det viktigste? Mange, gjerne mennesker med noen kilo for mye, er svært frekke mot tynne jenter. Ofte pga. sjalusi. Det er ikke noe du personlig må ta til deg. Problemet ligger hos dem, ikke deg. Og neste gang noen kommenterer vekta og kroppen din kan du jo gi en kommentar tilbake? Ikke en frekk en, men spør: "Hvordan hadde du likt om jeg begynte å kommentere kroppen din nå?". 1
Gjest Blubberella Skrevet 19. februar 2012 #20 Skrevet 19. februar 2012 Jeg får faktisk høre at jeg tynn HVER eneste dag. Alt fra "du har perfekt kropp", "hvordan blir du så tynn?", "spiser du noe i det hele tatt?" og "du må spise, jente!". Hvorfor ikke bare lytte til kommentarer av den typen jeg har uthevet, og så drite i de andre? Husk de positive, glem de negative. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå