Gå til innhold

Kjole på ball....

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress
Skrevet

Jau, og så sjølvsagt: skikkogbruk.no.

Veeeldig kjekk side.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Gardeballene er det også innført 18-årsgrense grunnet mye fyll blant mindreåringe. Når man først snakker om Gardeballet, altså. Og det var visst en del tårer og tenners gnissel i telefon fra kjærester som var yngre, når de skjønte de ikke fikk bli med og kjæresten kom til å ta med en annen venninne som var gammel nok. Visstnok lot enkelte være å dra hjem på perm i perioden før ballet, da det bare var sutring over "du er ikke glad i me-he-he-heg når du ikke dropper ba-ha-ha-hallet når je-he-he-heg ikke får være med!"

• Liker 4
Gjest Silvermist
Skrevet

På Gardeballene er det også innført 18-årsgrense grunnet mye fyll blant mindreåringe. Når man først snakker om Gardeballet, altså. Og det var visst en del tårer og tenners gnissel i telefon fra kjærester som var yngre, når de skjønte de ikke fikk bli med og kjæresten kom til å ta med en annen venninne som var gammel nok. Visstnok lot enkelte være å dra hjem på perm i perioden før ballet, da det bare var sutring over "du er ikke glad i me-he-he-heg når du ikke dropper ba-ha-ha-hallet når je-he-he-heg ikke får være med!"

:fnise:

Gjest Tigress
Skrevet

Visstnok lot enkelte være å dra hjem på perm i perioden før ballet, da det bare var sutring over "du er ikke glad i me-he-he-heg når du ikke dropper ba-ha-ha-hallet når je-he-he-heg ikke får være med!"

Så herleg patetisk! :skratte:

Skrevet

Du skal ha for persistence, i alle fall. Men eg prata litt med husbonden, som brukte litt tid på Krigsskulen i si tid. Det skal seiast at Krigsskuleball er litt mindre stivt enn gardeballet, då. Men som han seier: ein vil ikkje bli avkrevd lang kjole, somme av desse jentene er jo 17 år gamle og kjem for å treffe kjærasten, og ein vil jo ikkje at dei skal la vere å komme sjølv om dei ikkje får tak i ein lang kjole. Dei vil nok vere veldig restriktive med å seie at du må ha lang kjole, av den grunn. Men det er altså det som er rett til ball. Anten du likar det eller ikkje, eller vil tru meg.

At det er rett ja, og at det er tradisjon er jeg helt enig i.

Men det må være mulig å ta hensyn til at folk som kommer på gardeball kommer fra forskjellige miljøer og kommer fra steder i hele norge der ikke alle er vant med etikette og galla annenhver helg. Da kan man ikke forvente at alle kommer til å være like luksuriøse på gardeball... Og da får man nesten føye reglene litt.

Selv fikk jeg max 300 kr til antrekk fra han jeg var sammen med da, og med ukeønn som eneste inntekt var det jo ikke akuratt noe annet valg enn å grave frem noe fra klesskapet. Jeg fant et knelangt skjørt jeg syntes var fint, og brukte de 300 kronene på å kjøpe meg en fin bluse. Da jeg hadde fått beskjed at det var greit å gå med knelangt skjørt, så orket jeg ikke bruke tid på å prøve å finne en lang, pen nok kjole til 300 kr. Jeg er heller ikke i et miljø der det er vanlig å dra på ball, så å låne noe ordentlig ballkjole av noen hadde også vært vanskelig. Så jeg gjorde så mye research jeg kunne for å være sikker, så jeg slapp å bruke mer penger enn nødvendig.

Det er sikkert tatt hensyn til sånt, og det er det jeg mener. Veit at det er "riktig" å gå med lang kjole, men omtrent "lovpålagt" er det nok ikke....

Jeg kunne sikkert funnet en lang kjole hvis jeg brukte masse tid på det, men beklager, så seriøst var ikke gardeballet for meg. Det var en morsom opplevelse jeg er glad jeg har fått vært med på. Men ball og gallagreier er ikke helt min greie :P

Skrevet (endret)

Holder med MissStiles. Ball er ensbetydende med galla. Man trenger ikke angi dresskode når man inviterer til ball, fordi det per definisjon er en galla-anledning. Om galla. Og galla er aldri kort kjole. Kilde.

Gardeball med kort kjole er for øvrig bare en demonstrasjon av manglende forståelse for skikk og bruk.

"Tradisjonelt er gallakjolen en lang, fotsid kjole i et eksklusivt materiale som ofte er brodert. Lengden varierer i takt med moten, men en gallakjole er aldri direkte kort, "

Direkte kort forstår jeg som veldig kort, knelang er vel ikke direkte kort?

Det står ikke at kjolen SKAL være lang. Men at den ikke skal være direkte kort.

Hvis den absolutt skal være lang, så får de vel skrive det da? Fks "En gallakjole SKAL være så og så lang." :P Svært så vanskelig det skal være å informere om det gitt xD

Endret av otilie
Skrevet

Selv fikk jeg max 300 kr til antrekk fra han jeg var sammen med da,

Hvorfor i alle dager skulle han sponse antrekket ditt?

"Tradisjonelt er gallakjolen en lang, fotsid kjole i et eksklusivt materiale som ofte er brodert. Lengden varierer i takt med moten, men en gallakjole er aldri direkte kort, "

Direkte kort forstår jeg som veldig kort, knelang er vel ikke direkte kort?

Det står ikke at kjolen SKAL være lang. Men at den ikke skal være direkte kort.

Hvis den absolutt skal være lang, så får de vel skrive det da? Fks "En gallakjole SKAL være så og så lang." :P Svært så vanskelig det skal være å informere om det gitt xD

Det ligger i ordet! Neste gang får du bruke ordbok, dersom det er et ord du ikke forstår.

• Liker 1
Skrevet

Ble tipset om en gang at om det skulle være at man er usikker på kleskoden, velger man alltid det mest "dressed up" alternativet. Det er tross alt verre å komme i jeans når resten av festen går i kjole, enn å komme i kjole når resten av festen går i jeans.

Så TS; om jeg hadde vært deg hadde jeg valgt en lang, men "nøytral" kjole. Bedre å være hun i lang når de andre har kort, enn å være hun i kort når de andre har lang. :)

• Liker 3
Gjest Tigress
Skrevet

Otilie, du må på eit eller anna tidspunkt lære deg at ein kan ta feil, og så lære av dei feila. Lukkelegvis treng ikkje eg å ta det arbeidet, for no har du gått frå å vere påståeleg til å vere defensiv og pigheaded. Då sluttar eg kommunikasjonen med deg.

Vidare håper eg at du på eit eller anna tidspunkt også lærer deg å ta omsyn til etikette, det vil gjere livet saman med andre menneske litt betre. Og så håper eg at du aldri vil oppmode andre til å gå på gardeball med skjørt og bluse. Men som du seier sjølv, folk har jo gode manerer, og vil jo som oftast ikkje seie noko direkte til deg.

Skrevet

Det ligger i ordet! Neste gang får du bruke ordbok, dersom det er et ord du ikke forstår.

Det ligger i ordet er ikke det samme som at det er en regel. Skal man ha en regel så får man skrive den ordentlig, ikke være så diffus. :P

Skrevet (endret)

Otilie, du må på eit eller anna tidspunkt lære deg at ein kan ta feil, og så lære av dei feila. Lukkelegvis treng ikkje eg å ta det arbeidet, for no har du gått frå å vere påståeleg til å vere defensiv og pigheaded. Då sluttar eg kommunikasjonen med deg.

Vidare håper eg at du på eit eller anna tidspunkt også lærer deg å ta omsyn til etikette, det vil gjere livet saman med andre menneske litt betre. Og så håper eg at du aldri vil oppmode andre til å gå på gardeball med skjørt og bluse. Men som du seier sjølv, folk har jo gode manerer, og vil jo som oftast ikkje seie noko direkte til deg.

Men så gi meg ordentlig bevis da :P Jeg klarer generelt ikke å tro så mye på KGs brukere. (jeg er bare her for å diskutere, ikke få aha-opplevelser)

Kanskje denne personen som han jeg var sammen med da spurte; mente at det er GREIT å gå med knelang kjole, at man egentlig skal gå med lang, men at man ikke blir kasta ut om man ikke gjør det... Og det er jo svar greit nok. Jeg driter egentlig i om folk tenker negativt om meg. Jeg har kledd meg alternativt i mange år og har blitt vant med at folk syns jeg ser rar ut... det er jo litt synd, og jeg har en tendens til å se ned på de som gjør sånn.... men jeg er jo blitt vant med det, så det er ikke mitt største problem.

Jeg sier bare at det ikke er en "du er pokka meg nødt til å gå med lang kjole på ball ellers blir du kasta ut og får bot og kongen begynner å grine"-omtrent-regel :P Det er vel mer sånn "Bruk knelangt skjørt på eget ansvar" ?

Og sorry om jeg er litt krass i ordlegginga, det er bare sånn jeg liker å få frem poeng:)

Endret av otilie
Gjest Spinell
Skrevet

Det står ingensteder på invitasjonen om lang eller kort kjole, nei....

og jeg tenker ført og fremst lang kjole jeg også, detter ikke ett gardeball.

Men, jeg stusser ved ikke klokke!? Har den flotte PF klokken....

Med fare for å spore av: hva er en PF-klokke? (blir ikke klok av treffene jeg får når jeg googler pf watches)

I følge skikk og bruk er det faktisk slik at klokken hører hjemme i veska hvis man er gallakledd.

• Liker 1
Skrevet

(jeg er bare her for å diskutere, ikke få aha-opplevelser)

Hvorfor diskuterer du i det hele tatt om det ikke er for å høre andres meninger og få andre synspunkter på ting (noe du kaller aha-opplevelser)? Da diskuterer du enkelt og greit bare for å diskutere... Du har begått en stor faux pas, og du har fått vårt syn på det. Og nei, om du stiller i skjørt på Gardeball handler det ikke om at resten av ballet synes du er fattig, men uhøflig. Rett og slett.

• Liker 2
Skrevet

Det ligger i ordet er ikke det samme som at det er en regel. Skal man ha en regel så får man skrive den ordentlig, ikke være så diffus. :P

Det er da ikke diffust, det er en henvisning til alminnelige etikkette og de som arrangerer ball regner vel med at det er kjent blant folk flest, da det kan regnes som vanlig folkeskikk å følge dresskoden.

Men så gi meg ordentlig bevis da :P Jeg klarer generelt ikke å tro så mye på KGs brukere. (jeg er bare her for å diskutere, ikke få aha-opplevelser)

Kanskje denne personen som han jeg var sammen med da spurte; mente at det er GREIT å gå med knelang kjole, at man egentlig skal gå med lang, men at man ikke blir kasta ut om man ikke gjør det... Og det er jo svar greit nok. Jeg driter egentlig i om folk tenker negativt om meg. Jeg har kledd meg alternativt i mange år og har blitt vant med at folk syns jeg ser rar ut... det er jo litt synd, og jeg har en tendens til å se ned på de som gjør sånn.... men jeg er jo blitt vant med det, så det er ikke mitt største problem.

Bevis: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=62467

http://no.wikipedia.org/wiki/Galla

Kvinnen kan gå i lang kjole, f.eks ballkjole. Dette skal være kvinnens flotteste antrekk, så her er det meste av pynt tillatt

Skulle man følge din logikk hadde det vært greit å møte opp i en pen jeans, dressjakke og skjorte.

Ser du virkelig ikke forskjellen på en kjole går til kneet og bluse og skjørt (dvs. det de fleste anser som et jobbantrekk).

• Liker 2
Skrevet

Med fare for å spore av: hva er en PF-klokke? (blir ikke klok av treffene jeg får når jeg googler pf watches)

I følge skikk og bruk er det faktisk slik at klokken hører hjemme i veska hvis man er gallakledd.

Det skulle stått PP klokke... My mistake. patek philippe.

Men, uansett klokke ser jeg at den skal bli liggende i vesken.... Av en eller annen merkelig grunn....

Gjest Spinell
Skrevet

Men, uansett klokke ser jeg at den skal bli liggende i vesken.... Av en eller annen merkelig grunn....

Ah, akkurat! PP gav mer mening, ja :)

Enda så fin den er, så må min Omega også ligge i veska når det virkelig gjelder galla.

Skrevet

Men du kan få ta på deg diademet ditt! :danser: Og det er vel ikke så ofte! ;)

• Liker 1
Skrevet

I alle dager! Jeg trodde da vitterlig at alle over ti år forsto at å dukke opp på et ball i hverdagsantrekk er en stor faux pas. For min del var dette sjokkerende lesning.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Men du kan få ta på deg diademet ditt! :danser: Og det er vel ikke så ofte! ;)

Man skulle slå et slag for mer diadem-/tiarabruk!

Finnes det noen i Norge, som ikke heter Sonja, Märtha Louise, Mette Marit eller Mille Marie, som er i besittelse av noe slikt, mon tro :klo:

Gjest Tigress
Skrevet

Man skulle slå et slag for mer diadem-/tiarabruk!

Finnes det noen i Norge, som ikke heter Sonja, Märtha Louise, Mette Marit eller Mille Marie, som er i besittelse av noe slikt, mon tro :klo:

Det er visst ein del blautkakebrudar som har slikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...