Gå til innhold

Kjole på ball....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som er ment er vel at det å møte opp såpass langt under dresscode ser ganske billig og "trashy" ut. (jeg er ikke AB som skrev den første kommentaren). Det vitner om at man mangler en liten skrue i den sosiale intelligensen, og at man ikke har lært seg skikk og bruk.

Signerer forøvrig de fleste over her - på gardball bruker man ikke knelang kjole.

:klappe:

• Liker 3
Skrevet

Er det liksom greit å akseptere at man ikke kan gå som man vil, på et gardeball, fordi folk vil ha fordommer mot deg? Sånne mennesker som har fordommer mot sånt, har nok uansett fordommer utenom formelle greier og. Og da er det vel de menneskene som er verst, og ikke de som kler seg i det dem vil, og aksepterer at andre også gjør det?

Hvor er logikken liksom? Vi lever i 2012 :P

Ja, jøss. La oss gå i i dongeri i bryllup, toppløse i svømmehallen og i minikjoler på ball. Det med dresskode handler om å respektere vertskapet, og å vise respekt for skikker.

Jeg synes du begynner å få lovlig mye pes i denne tråden nå. Årsaken er nok ikke at du har missforstått dette med dresskode på gardeball, men måten du svarer alle på. Du har alle pigger ute og svarer aggresivt. Hva med å heller ta med seg denne lærdommen til neste gang du skal pynte deg opp?

• Liker 9
Skrevet

Ball = galla = lang kjole.

Sånn tenker jeg. Trenger kanskje ikke være langlang kjole men litt lengre enn til knærne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, jøss. La oss gå i i dongeri i bryllup, toppløse i svømmehallen og i minikjoler på ball. Det med dresskode handler om å respektere vertskapet, og å vise respekt for skikker.

Jeg synes du begynner å få lovlig mye pes i denne tråden nå. Årsaken er nok ikke at du har missforstått dette med dresskode på gardeball, men måten du svarer alle på. Du har alle pigger ute og svarer aggresivt. Hva med å heller ta med seg denne lærdommen til neste gang du skal pynte deg opp?

nå misforstår du bare. Det er ikke snakk om dongeri og korte kjoler til rett under rumpa, men skjørt som går under knærne til et ellers elegant og lite utfordrende antrekk, og man i tillegg har fått beskjed fra garden om at det er greit.

Det blir litt dumt av folk og komme å si at det er helt greit å se ned på folk som ikke kommer i lang galla-kjole da. Da handler det bare om dine egne dårlige holdninger.

Jeg syns heller folk burde ta med seg litt logikk neste gang de skal på ball. Ser de en jente som ikke har kjole ned til føttene, så ikke skap fordommer om henne uten at dere i det minste har snakket med henne. Det er bare det jeg syntes blir for dumt altså.

Jeg reagerer bare på at noen kan ha fordommer mot mennesker pga antrekket de har valgt å gå i. Og det gjelder utenfor gardeball og andre ball også.

Endret av otilie
  • Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

nå misforstår du bare. Det er ikke snakk om dongeri og korte kjoler til rett under rumpa, men skjørt som går under knærne til et ellers elegant og lite utfordrende antrekk, og man i tillegg har fått beskjed fra garden om at det er greit.

No høyrdest det ut som om du fekk meldinga om at det var greitt gjennom venen din. Han har nok ikkje heilt fått med seg dei uuttalte hinta om at det er lang kjole som gjeld, ser du. Dessutan, dei fleste kjenner vel til kva kvinner svarer når ein spør om noko er gale? "Det er greitt" svarar dei. Det er ikkje greitt. :gjeiper: Det er nemleg skilnad på gutegreitt og jentegreitt, og kort kjole på gardeball er jentegreitt. Altså ikkje greitt i det heile, det er brot på etiketten og lønest med stygge blikk, slik er det i eit samfunn. Men det er sjølvsagt greitt i den forstand at det som alle uskrive reglar ikkje eit lovbrot.

Gjest Spinell
Skrevet

Holder med MissStiles. Ball er ensbetydende med galla. Man trenger ikke angi dresskode når man inviterer til ball, fordi det per definisjon er en galla-anledning. Om galla. Og galla er aldri kort kjole. Kilde.

Gardeball med kort kjole er for øvrig bare en demonstrasjon av manglende forståelse for skikk og bruk.

• Liker 7
Skrevet

No høyrdest det ut som om du fekk meldinga om at det var greitt gjennom venen din. Han har nok ikkje heilt fått med seg dei uuttalte hinta om at det er lang kjole som gjeld, ser du. Dessutan, dei fleste kjenner vel til kva kvinner svarer når ein spør om noko er gale? "Det er greitt" svarar dei. Det er ikkje greitt. :gjeiper: Det er nemleg skilnad på gutegreitt og jentegreitt, og kort kjole på gardeball er jentegreitt. Altså ikkje greitt i det heile, det er brot på etiketten og lønest med stygge blikk, slik er det i eit samfunn. Men det er sjølvsagt greitt i den forstand at det som alle uskrive reglar ikkje eit lovbrot.

Uskrevne regler kanskje, som oppstår som negative holdninger blandt folk. Det er vel det eneste. Er det ingen MÅ-regler så får man nesten nøye seg med at folk kommer med skjørt til under knærne. Gardeballet er ikke et ball der eliten kommer, det er et ball for helt vanlige mennesker fra over hele Norge. Da får man forvente at det ikke er like ekslusivt som millionballene som arrangeres i de rikeste kantene i Oslo...

• Liker 1
Skrevet

Holder med MissStiles. Ball er ensbetydende med galla. Man trenger ikke angi dresskode når man inviterer til ball, fordi det per definisjon er en galla-anledning. Om galla. Og galla er aldri kort kjole. Kilde.

Gardeball med kort kjole er for øvrig bare en demonstrasjon av manglende forståelse for skikk og bruk.

Men da får dere heller pirke på garden siden de har drevet med feilinformasjon xD

Hvorfor ta enkeltpersoner da, om det virkelig er sånn at man MÅ gå med lang kjole, når det er garden som har informert feil? Jeg har aldri vært i andre formelle selskaper enn når jeg har vært servitør, og der har også folk kledd seg i korte kjoler. Så man kan virkelig ikke forvente at folk veit alt sånt ut av ingenting, når dem i tillegg får beskjed fra en i garden som har erfaring, om at det er greit?

Skrevet

Uskrevne regler kanskje, som oppstår som negative holdninger blandt folk. Det er vel det eneste. Er det ingen MÅ-regler så får man nesten nøye seg med at folk kommer med skjørt til under knærne. Gardeballet er ikke et ball der eliten kommer, det er et ball for helt vanlige mennesker fra over hele Norge. Da får man forvente at det ikke er like ekslusivt som millionballene som arrangeres i de rikeste kantene i Oslo...

Men hele poenget er jo nettop det at det ikke er uskrevne regler. Ball betyr lang kjole, i enhver skikk og bruk bok. Og gardeballet er noe av det stiveste man kan delta på i dette landet. Dette er en må-regel, på ball skal kjolen være lang.

Gardeballet er veldig formelt, og med lange tradisjoner. Jeg har selv vært der to ganger, og kan mye om dette i og med min mann har vært i garden. Det er uhøftlig ovenfor de som inviterer, de som hedres, og de med høy rang, å ikke følge reglene for en slik setting.

Dessuten er det ikke garden som har informert feil slik du skriver flere steder. Garden har informert helt riktig, i invitasjonen ditt følge har mottatt står det galla, noe som tilsier at gjestene kommer i gallaantrekk (lang kjole eller uniform). Det er ditt følge som har feilinformert deg.

Jeg kan se det for meg "jeg har ingen kjole, jeg kler ikke lange kjoler, jeg finner ikke lange kjoler, kan jeg bruke kort kjole?". "jada, selvfølgelig". Ett råd fra en som har vært på utallige ball og formelle tilsetninger med sin mann - spør ALDRI mannen om hva man skal ha på seg, ring heller en av mannens kvinnelige kollegaer som har litt erfaring fra den aktuelle settingen, og bruk litt tid på google.

• Liker 6
Skrevet

Athene: Han SPURTE en med erfaring i garden :P Han kom ikke på ideen selv.

Og han fikk BESKJED om at det var greit å komme med skjørt under kneet sålenge antrekket ellers var elegant osv....

Og hvis det er en MÅ regel, hvorfor blir ingen kastet ut da, eller får beskjed om å dra hjem og skifte?

Dere sier også at man må dekke skuldrene.... det var mange som gikk med bare skuldre på gardeballet også.

Har man ikke fått noe direkte beskjed, så er det en uskreven regel. Garden kan ikke forvente at alle er vokst opp med nærmest kongelig etikette. Da jeg skulle på gardeballet hørte jeg om andre jenter som hadde dratt på gardeballet før med kort kjole, og det var ingen i garden som gjorde noe for å forebygge dette. Når mange jenter møter opp i kort kjole, og om det ikke er LOV, så må de vel skjønne at det bør informeres bedre om det?

Jeg har som sagt aldri vært i noen andre formelle anledninger enn gardeballet... Hvordan skal jeg vite hva "galla" betyr i detalj? Mener dere at det burde undervises i det på skolen kanskje?:P

Gjest Tigress
Skrevet

Og han fikk BESKJED om at det var greit å komme med skjørt under kneet sålenge antrekket ellers var elegant osv....

Og hvis det er en MÅ regel, hvorfor blir ingen kastet ut da, eller får beskjed om å dra hjem og skifte?

Dere sier også at man må dekke skuldrene.... det var mange som gikk med bare skuldre på gardeballet også.

Har man ikke fått noe direkte beskjed, så er det en uskreven regel. Garden kan ikke forvente at alle er vokst opp med nærmest kongelig etikette. Da jeg skulle på gardeballet hørte jeg om andre jenter som hadde dratt på gardeballet før med kort kjole, og det var ingen i garden som gjorde noe for å forebygge dette. Når mange jenter møter opp i kort kjole, og om det ikke er LOV, så må de vel skjønne at det bør informeres bedre om det?

Jeg har som sagt aldri vært i noen andre formelle anledninger enn gardeballet... Hvordan skal jeg vite hva "galla" betyr i detalj? Mener dere at det burde undervises i det på skolen kanskje?:P

Du kan gjenta deg til kuene kjem heim, du har framleis begått ein faux pas. Men du gjer det vel neppe ein gong til. Når ein del, men ikkje dei fleste, stiller i kort kjole, så syner det berre at dei ikkje har gjort godt nok research, veit du. Men slapp av, den einaste straffen du får er at ein del truleg flirte litt av deg, poenget med uskrive reglar er jo at dei skil seg frå lovar som er skrive ned, det er ikkje dermed sagt at ein ikkje kan bryte deg. Og veit du, sjølv eg som er vaksen opp i arbeidarklassa kan framleis min skikk og bruk, eller i alle fall korleis eg skal finne fram til han.

Skrevet

Har man ikke fått noe direkte beskjed, så er det en uskreven regel. Garden kan ikke forvente at alle er vokst opp med nærmest kongelig etikette.

Kjære deg, jeg blir litt matt. Du er så defansiv, i stedet for å se at alle i denne tråden enstemming forsøker å fortelle deg at på gardeball skal kjolen være lang.

Når man skriver ball, galla, smoking, kjole/hvitt i en invitasjon er dette et "universalt" språk. Jeg er heller ikke kongelig, men har da lært meg litt skikk og bruk opp gjennom. Og da jeg som 19 åring skulle på mitt første gardeball (og ball noen sinne) kastet jeg meg over google, bilder fra gardeballet, definisjoner på ball, og forum der det stod at lang kjole var tingen. Og brukte en evighet på å finne en fin nok kjole, fordi jeg selv som tenåring forstod at dette var en viktig anledning der man burde hedre skikkene.

Og om en gutt spør en annen gutt, som spør en gutt med lang erfaring, så er rådet mitt fortsatt det samme: Spør en jente når du lurer på hva som er korrekt antrekk.

• Liker 4
Gjest Silvermist
Skrevet

Gardeball = lang kjole.

Sånn er det.

• Liker 2
Skrevet

Kjære deg, jeg blir litt matt. Du er så defansiv, i stedet for å se at alle i denne tråden enstemming forsøker å fortelle deg at på gardeball skal kjolen være lang.

Når man skriver ball, galla, smoking, kjole/hvitt i en invitasjon er dette et "universalt" språk. Jeg er heller ikke kongelig, men har da lært meg litt skikk og bruk opp gjennom. Og da jeg som 19 åring skulle på mitt første gardeball (og ball noen sinne) kastet jeg meg over google, bilder fra gardeballet, definisjoner på ball, og forum der det stod at lang kjole var tingen. Og brukte en evighet på å finne en fin nok kjole, fordi jeg selv som tenåring forstod at dette var en viktig anledning der man burde hedre skikkene.

Og om en gutt spør en annen gutt, som spør en gutt med lang erfaring, så er rådet mitt fortsatt det samme: Spør en jente når du lurer på hva som er korrekt antrekk.

Vi googlet vi og, men fikk samme beskjed; korte kjoler er greit. Vi fant tilogmed bilder fra tidligere gardeball der man så jenter med korte kjoler.

En person som har erfaring fra gardeball har da like mye erfaring uavhengig om det er gutt eller jente vel? :S Har man vært på gardeball mange ganger så vet man vel etiketten ganske godt.

Beklager, jeg har ikke vokst opp med sånn etikette som du. Jeg har som sagt aldri vært i andre formelle selskaper, (annet enn som jeg har servert i. brylupp og sånn.. og der har også folk dukket opp i korte kjoler) så det har ikke vært noe jeg har konsentrert meg om. Og når man gjør research og spør folk som har peil, så tar man den informasjonen man får.

Og om det da er så mye forvirrende informasjon der ute, som dere mener jeg har fått, så kan det da vitterlig ikke være min feil? Vi spurte, og ønsket seriøs informasjon tilbake. Om garden ikke har tatt spørsmålet våres seriøst så er det da mest deres feil....

Noen mennesker lurer virkelig på sånne ting, og vet ikke....

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Vi googlet vi og, men fikk samme beskjed; korte kjoler er greit. Vi fant tilogmed bilder fra tidligere gardeball der man så jenter med korte kjoler.

Noen mennesker lurer virkelig på sånne ting, og vet ikke....

Men kjære deg: du har gjort ein tabbe, du handla i god tru, men det blei framleis feil. Det er til å tilgje, det er ikkje straffbart, men for din eiga del, ikkje gjer det att. Det er godt å høyre at folka på ballet hadde gode nok manerer til å ikkje øydeleggje kvelden for deg! Eg har vore på studentball mange gonger, og på hausten kom somme av dei ferskaste jentene med korte kjolar, dei hadde ikkje anna. Gutane stilte i dress. Det er framleis feil kleskode, og ikkje noko ein oppmuntrar til heller. Og hausten etter kom (dei kjipaste) gutane i smoking eller (dei som verkeleg brydde seg om dette med stil) livkjole, og jentene i lange kjolar...

Men TS: det må vere langt, det må det, altså.

Endret av Tigress
Skrevet

Men kjære deg: du har gjort ein tabbe, du handla i god tru, men det blei framleis feil. Det er til å tilgje, det er ikkje straffbart, men for din eiga del, ikkje gjer det att. Det er godt å høyre at folka på ballet hadde gode nok manerer til å ikkje øydeleggje kvelden for deg! Men det er likevel feil, og det er klart at du ikkje fekk god nok hjelp. Eg har vore på studentball mange gonger, og på hausten kom somme av dei ferskaste jentene med korte kjolar, dei hadde ikkje anna. Gutane stilte i dress. Det er framleis feil kleskode, men ikkje noko ein oppmuntrar til heller. Og du kan klandre kven du vil, feil er det likevel.

Men TS: det må vere langt, det må det, altså.

jeg mener fremdeles at det egentlig ikke er feil :P Egentlig mest fordi vi aldri hørte fra noen at man MÅ gå med lang kjole. Det var ingen som var helt sikre på det, selv om vi hørte med folk som har peil...

Men jeg mener uansett at vi begynner å bli ferdig med all denne strenge etiketten, og det er jeg glad for :) Noen rammer bør det jo selvsagt være, men ellers bør man få kle seg sånn som man vil uten at noen skal rynke på nesa for det :)om det var feil, (noe jeg egentlig ikke tror) så samme det vel? Hvis folk har skapt fordommer om meg for den grunn, så er det nok de som har tapt mest på hele greia :P Jeg hadde det hvertfall gøy og brukte ikke tid på å tenke nedlatende om andre :D

Skrevet

Vi lærte faktisk dette på skolen, akkurat som vi lærte å danse polonese samt andre skikk og bruk-regler.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?keyword=skikk&sort=1&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=86&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=5209

• Liker 1
Skrevet

Vi bør alldeles ikke slutte med etikkette, er det noe vi trenger mer av i det norske samfunnet, så er det nettopp det.

• Liker 5
Gjest Tigress
Skrevet

jeg mener fremdeles at det egentlig ikke er feil :P Egentlig mest fordi vi aldri hørte fra noen at man MÅ gå med lang kjole. Det var ingen som var helt sikre på det, selv om vi hørte med folk som har peil...

Du skal ha for persistence, i alle fall. Men eg prata litt med husbonden, som brukte litt tid på Krigsskulen i si tid. Det skal seiast at Krigsskuleball er litt mindre stivt enn gardeballet, då. Men som han seier: ein vil ikkje bli avkrevd lang kjole, somme av desse jentene er jo 17 år gamle og kjem for å treffe kjærasten, og ein vil jo ikkje at dei skal la vere å komme sjølv om dei ikkje får tak i ein lang kjole. Dei vil nok vere veldig restriktive med å seie at du må ha lang kjole, av den grunn. Men det er altså det som er rett til ball. Anten du likar det eller ikkje, eller vil tru meg.

Og så er eg av dei som synest det er ordentleg flott at somme stader, til dømes gardeballet og andre ball, er det nokon som framleis bryr seg om etikette. Eg synest absolutt det har med respekt for vertskapet å gjere, det har med at festen blir litt stilegare, og tru det eller ei, folk ter seg faktisk litt betre dess finare tøy dei har.

For uniformsbruk gjeld forøvrig grunnregelen om at messeuniformen utan gullgreis (espalié) tilsvarar smoking, og messeuniformen med gullgreis tilsvarar kjole og kvitt. HMKG er litt sært, då, og gardeballet er hakket stivare enn dei andre skuleballa, såvidt eg skjønar på han eg bur saman med (men det er jo då prega av ei viss "kriging" (no pun intended) mellom dei ulike delane av Forsvaret).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...