Gå til innhold

Bo hos min mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvordan lovene og reglene for å bo hos foreldre er dersom man skal bo i kjellerleilighet, uten at man skal ha noen leiekontrakt. Jeg er 32 år og vurderer å bo hjemme i kjellerleiligheten til min mor, fordi det blir mye rimeligere. Jeg må ha leilighet nærmere der hvor jeg skal omskolere meg, men kommer ikke inn på leie/boligmarkedet dersom jeg ikke får bo hos henne tror jeg.Kan man fritt bo hos sine foreldre uten leiekontrakt dersom foreldrene ønsker det?

Er det lovlig, eller finnes det regler som må følges for dette?

Dessuten lurer jeg på om det har noe å si for meg at kjellerleiligheten ikke er "godkjent for utleie" når jeg ikke skal leie men bare bo der som datter.For meg spiller det inegn rolle så lenge det ikek strider mot loven.

På forhånd takk for svar:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det lov? Det teller jo bare som om du bor hos foreldrene dine. Ja, så sant foreldrene dine tillater det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det lov? Det teller jo bare som om du bor hos foreldrene dine. Ja, så sant foreldrene dine tillater det, da.

Takk for svar:) Men tenkte spesifikt på dette om at leiligheten ikke er godkjent for utleie,noe som jeg regner med at i utgangspunktet hadde blitt et problem dersom jeg skulle inngått en husleiekontrakt med min mor.

Tenkte på at dersom jeg bor der som datter uten noe leiekontrakt, så vil ikke det ha noe å si hvorvidt min mor har godkjent leiligheten sin eller ikke? Fordi da bor jeg der som datter og ikke som leietaker.

Og da regner jeg med at pga at jeg bor der som familiemedlem og ikke som leietaker, så gjelder vel ikke samme reglene, slik at det er opp til meg og å bestemme om jeg ønsker å bo i en leilighet som ikke er godkjent og opp til min mor å bestemme om hun vil la meg bo der i en "ikke godkjent leilighet"? Slik at min mor ikke MÅ søke om godkjenning dersom hun ikke ønsker det, siden hun ikke leier ut til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Dere kan ikke skrive leiekontrakt når den ikke er godkjent for det, men dersom du som person / hennes datter likevel velger å bo der på eget ansvar, er det ikke noe i veien for det. Dette er jo egentlig det samme som om hun selv ville brukt den etasjen av huset sitt, og det er det jo ingen som kan nekte for! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på hvordan lovene og reglene for å bo hos foreldre er dersom man skal bo i kjellerleilighet, uten at man skal ha noen leiekontrakt. Jeg er 32 år og vurderer å bo hjemme i kjellerleiligheten til min mor, fordi det blir mye rimeligere. Jeg må ha leilighet nærmere der hvor jeg skal omskolere meg, men kommer ikke inn på leie/boligmarkedet dersom jeg ikke får bo hos henne tror jeg.Kan man fritt bo hos sine foreldre uten leiekontrakt dersom foreldrene ønsker det?

Er det lovlig, eller finnes det regler som må følges for dette?

Dessuten lurer jeg på om det har noe å si for meg at kjellerleiligheten ikke er "godkjent for utleie" når jeg ikke skal leie men bare bo der som datter.For meg spiller det inegn rolle så lenge det ikek strider mot loven.

På forhånd takk for svar:))

Husk at alle soverom må ha godkjent rømningsvei, så hvis det er dette som gjør at den ikke er godkjent for utleie kan du ikke bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Dere kan ikke skrive leiekontrakt når den ikke er godkjent for det, men dersom du som person / hennes datter likevel velger å bo der på eget ansvar, er det ikke noe i veien for det. Dette er jo egentlig det samme som om hun selv ville brukt den etasjen av huset sitt, og det er det jo ingen som kan nekte for! :-)

Takk ble glad for svaret ditt Strawberry :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at alle soverom må ha godkjent rømningsvei, så hvis det er dette som gjør at den ikke er godkjent for utleie kan du ikke bo der.

Vil rømningsvei si vindu? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil rømningsvei si vindu? :)

Vindu som rømningsvei

Krav til rømningsvei er at bredde + høyde skal minst være 150 cm i åpen stilling til sammen. Bredden skal være minst 50cm, og høyden minst 60cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindu som rømningsvei

Krav til rømningsvei er at bredde + høyde skal minst være 150 cm i åpen stilling til sammen. Bredden skal være minst 50cm, og høyden minst 60cm

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle soverom må ha godkjent rømningsvei, så hvis det er dette som gjør at den ikke er godkjent for utleie kan du ikke bo der.

TS kan velge å bo der uansett rømningsvei.

Samboer og jeg bodde flere år sånn at vårt soverom ikke hadde gyldig rømningsvei. Vi spurte da ingen om det var ok at vi brukte kjellerstua til soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...