Chocoholic Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Beklager hvis det allerede finnes en slik tråd, men den tidligere tannlegeskrekk-tråden som jeg leste i finner jeg ikke igjen. Jeg kan begynne med å si at jeg er ufattelig redd for tannlegen. Lukt, lyd og assosiasjoner får meg til å frike ut slik at jeg nesten besvimer. Allerede nå sitter jeg og griner bare jeg skriver dette. Men det er ikke derfor jeg startet tråden. Jeg skal få meg en slik bittskinne til å bruke når jeg sover, da det har kommet frem at jeg har bruksisme (gnissing/skjæring/pressing av tenner) og at dette er spesielt ille når jeg sover. Endelig en forklaring på hvorfor jeg har hatt intenst vondt i hodet, kjeven og nakken selv etter en lang natts søvn. Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Hva koster det? Er student, og er selvfølgelig villig til å betale, men er greit å være klar over pris. Hvor lang tid tar det før avstøpning til man får skinnen? Hvordan foregår avstøpningen? Er dette jeg er mest redd for, da jeg allerede får panikkanfall og pustevansker hos tannlegekontoret uten å ha noe i munnen... Er det ubehagelig å sove med den?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Hei Jeg fikk bittskinne pga samme grunn som deg. Noen av dem er gratis, eller det er en bitteliten egeandel på de, jeg husker ikke hvorfor jeg ikke fikk den billige typen, men jeg fikk en til 1000kr ca. Var 22 når jeg fikk, og ikke student, så kanskje du kan få litt rabatt. Jeg tok avstøping, og fikk skinnen ca 4-5 uker etterpå, den må smeltes, sendes, og hentes. Troooor jeg fikk min i posten, ikke helt sikker. Avstøpingen foregår slik at det blir tatt avstøping av tennene i overkjeven, i alle fall hos meg, og tannlegen presser en blå playdoh lignende masse opp i munnen. Holder ca 1-2 minutter. Hadde ikke vanskligheter med å puste gjennom den, heller ikke noe særlig ubehag, og jeg liker IKKKKKKEE tannlegen. Først likte jeg ikke å sove med den, det var jo rart å ha noe i munnen mens man sov liksom, men etter 2-3 netter merket jeg den ikke, og sover veldig godt med den. Har hatt min i 3 år, og virkelig spist den godt opp i kantene, må vel snart ha ny, men jeg sover bedre, fungerer bedre, er i det hele tatt bedre.
Chocoholic Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2012 tusen takk for svar jeg har noen andre plager som sannsynligvis er forbundet med dette også, som "knekking" i nakken, skuldre og kjeve og generell øm i muskulaturen...hadde du dette, og merket du noen forandring? evt hvor tidlig?
Chocoholic Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2012 Nå maser jeg veldig, men jeg spør igjen og håper at noen svarer. Jeg har nå fått meg denne skinna og det kjennes så rart ut? Den er stram, ikke direkte vond, å ha på - er dette normalt? Hvornår går det over? Og når jeg tar den ut om morgenen kjennes det ut som om tennene løsner på en måte? :/ Friker litt ut, i og med at jeg har tannlegeskrekk og alt med tenner gjør meg nervøs...
Thorn Skrevet 22. mars 2012 #5 Skrevet 22. mars 2012 Det er helt normalt! Jeg syns også skinna var for trang da jeg fikk den, den presset nesten ubehagelig mot tennene. Men det går seg til, altså Kan ikke huske hvor lang tid det tok før jeg ikke merket at den var stram, men nå syns jeg ihvertfall bare den er behagelig å ta på, og nattesøvnen ble bedre omtrent over natta. Men den sitter fortsatt godt inntil, da. Det føles bare ikke så stramt siden jeg er vant til det nå
Gjest Andria Skrevet 22. mars 2012 #6 Skrevet 22. mars 2012 Jeg sliter også med at jeg biter sammen tennene hver natt, og har smerter/plager på grunn av det. Min tannlege sa at en bittskinne vil komme på ca. 1500,- i egenandel. Hva betalte du for din?
Thorn Skrevet 22. mars 2012 #7 Skrevet 22. mars 2012 tusen takk for svar jeg har noen andre plager som sannsynligvis er forbundet med dette også, som "knekking" i nakken, skuldre og kjeve og generell øm i muskulaturen...hadde du dette, og merket du noen forandring? evt hvor tidlig? Svarer på dette også når jeg er så godt igang! Jeg hadde akkurat de samme problemene som du beskriver, i tillegg til søvnproblemer og mye hodepine. Jeg fikk skinna mi i mai i fjor, og nattesøvnen ble bedre med en gang. Natt nr to med skinna sov jeg gjennom hele natta for første gang på gud vet hvor lang tid. Hodepinen forsvant også ganske fort, og har holdt seg borte for det meste av tiden. Jeg er mindre stiv og øm i muskulaturen, men jeg gikk til naprapat samtidig som jeg fikk bittskinna. Så hvor mye som kommer av bittskinna og hvor mye som er naprapaten fortjeneste er jo litt usikkert. Jeg tenker sånn at naprapaten ordnet opp der og da, mens skinna sørger for at muskelknutene holder seg borte. Det knepper fortsatt litt i kjeven, men langt mindre enn før, og det er ikke ubehagelig/vondt lenger. Det føles heller ikke som om det skal låse seg når jeg gaper, som det gjorde før.
Thorn Skrevet 22. mars 2012 #8 Skrevet 22. mars 2012 Jeg sliter også med at jeg biter sammen tennene hver natt, og har smerter/plager på grunn av det. Min tannlege sa at en bittskinne vil komme på ca. 1500,- i egenandel. Hva betalte du for din? Jeg betalte 1200 blank i egenandel på min i mai i fjor. Lurer på om det er forskjellig fra kommune til kommune?
Chocoholic Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2012 Det er helt normalt! Jeg syns også skinna var for trang da jeg fikk den, den presset nesten ubehagelig mot tennene. Men det går seg til, altså Kan ikke huske hvor lang tid det tok før jeg ikke merket at den var stram, men nå syns jeg ihvertfall bare den er behagelig å ta på, og nattesøvnen ble bedre omtrent over natta. Men den sitter fortsatt godt inntil, da. Det føles bare ikke så stramt siden jeg er vant til det nå Kjentes det også ut som om tennene løsnet når du tok den ut? :/ veldig spesiell følelse... Jeg sliter også med at jeg biter sammen tennene hver natt, og har smerter/plager på grunn av det. Min tannlege sa at en bittskinne vil komme på ca. 1500,- i egenandel. Hva betalte du for din? Jeg måtte betale 2200,-, men vil få igjen rundt 1650,- (ca. tall) fra helfo... Tror det avhenger av plager, slitasje på tenner +++
Gjest Andria Skrevet 22. mars 2012 #10 Skrevet 22. mars 2012 Jeg betalte 1200 blank i egenandel på min i mai i fjor. Lurer på om det er forskjellig fra kommune til kommune? Takk for svar! Ja, det varierer sikkert fra kommune til kommune, og kanskje også fra tannlege til tannlege.
Chocoholic Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 22. mars 2012 og sikkert kommune som thorn sier
Thorn Skrevet 22. mars 2012 #12 Skrevet 22. mars 2012 Kjentes det også ut som om tennene løsnet når du tok den ut? :/ veldig spesiell følelse... Ja, det gjorde det. Det ble veldig "løst" å ta av skinna siden den presset sånn på tennene, og det var ubehagelig. Litt som å ta ned håret etter å ha hatt det leeenge i en stram hestehale, da er ihvertfall jeg veldig øm i hodebunnen!
Chocoholic Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 22. mars 2012 Ja, det gjorde det. Det ble veldig "løst" å ta av skinna siden den presset sånn på tennene, og det var ubehagelig. Litt som å ta ned håret etter å ha hatt det leeenge i en stram hestehale, da er ihvertfall jeg veldig øm i hodebunnen! akkurat slik kjennes det ut og...da må jeg nok bare bli vant med det Er det slik hele tiden, eller venner man seg til det også?
Thorn Skrevet 22. mars 2012 #14 Skrevet 22. mars 2012 Det går over Kan ikke si akkurat når, men mener å huske at det ikke varte så lenge. Et par uker, kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå