Gå til innhold

Når straffedømte uteblir fra soning..


LilleBille

Anbefalte innlegg

Er det riktig å etterlyse disse med navn og bilde..?

Tenker i første omgang på den presten som ikke møtte til soning av en dom på 6 år for seksuelt misbruk av sine egne barn, men det har jo vært flere saker.

Jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke blir etterlyst..

Er man først dømt - og ikke møter til soning - burde det kvalifisere til etterlysning etter min mening. (og jeg forstår ikke hvorfor de ikke blir det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Har mye med ressurser å gjøre, politiet har viktigere ting å gjøre enn å hente folk. Politiet kan stort sett dra og hente de som uteblir, veldig ofte vet de hvor de er. Dette gjør de med de forbryterene det er strengt nødvendig at settes inn. Er derfor ikke nødvendig med etterlysning.

Andre plukkes opp om man tilfeldigvis møter på dem. Unasett forsvinner de ikke ut av systemet, og de blir satt inn til slutt, alle som en. Mange forbrytere er selv interessert i å starte soningen så fort som mulig, de fleste møter opp.

Denne infoen har jeg fra en jeg kjenner som jobbr i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dette med ressurser - og at de ikke kan settes inn på "leting" etter personer som ikke ansees som farlige.

Men en enkel annonse i lokal/reginoalavis ville vel ikke kreve så skrekkelig mye ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Men en enkel annonse i lokal/reginoalavis ville vel ikke kreve så skrekkelig mye ressurser.

Nei, det er jo klart. Imidlertid tenker jeg at i små samfunn får man kanskej ødelagt litt av fremtiden på denne måten? Men selvfølgelig-dette er jo et politisk spørsmål mht hvordan mna ønsker å behnadle straffedømte som ikke har sonet sin straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, det er jo klart. Imidlertid tenker jeg at i små samfunn får man kanskej ødelagt litt av fremtiden på denne måten? Men selvfølgelig-dette er jo et politisk spørsmål mht hvordan mna ønsker å behnadle straffedømte som ikke har sonet sin straff.

Nå er vel kanskje ikke akkurat identiteten ukjent for lokalbefolkningen uansett da. Skal man ta mildere på folk som bor i distriktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel kanskje ikke akkurat identiteten ukjent for lokalbefolkningen uansett da. Skal man ta mildere på folk som bor i distriktene?

Men tror du alle vet når evt. vedkommende skulle inn til soning. ??

Men for min skyld... etterlys dem gjerne på forsiden av VG eller på TV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Er det riktig å etterlyse disse med navn og bilde..?

Nei, hvorfor i all verden skulle man det? Og hva ønsker du å oppnå med det? Slik jeg oppfatter det handler det om innføring av offentlig gapestokk.

I de fleste tilfeller er det ikke spesielt vanskelig å finne dem som ikke møter opp til soning - hvis man prøver. For alt jeg vet kan presten sitte hjemme i sin egen stue - hva oppnår man da med en etterlysning? Skulle man ha "premie" for dem som tok dem med seg til fengsel da eller? Tror du har sett for mange cowboyfilmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Nå er vel kanskje ikke akkurat identiteten ukjent for lokalbefolkningen uansett da. Skal man ta mildere på folk som bor i distriktene?

Nei, man skal ikke ta lettere på folk fra distriktene. Det er fderfor jeg mener at ut i fra en helhetsvurdering bør man ikke etterlyse. Som sagt så åker alle inn til slutt uansett, de slipper ikke unna. Og det er ikke POSITIVT å ikke ha møtt opp, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at det ikke er flere etterlysninger med navn og bilde enn vi har. Gapestokken ble avskaffet for lenge siden, og godt er det.

En riksdekkende etterlysning med navn og bilde rammer ikke bare den som er dømt. det vil ramme barn og annen familie minst like hardt. Og de har det vanskelig nok som det er.

Og jeg tror det er et lite problem at folk ikke møter fram til soning. Det er oftere slik at mennesker blir stående i soningskø pga manglende kapasitet. Og det er også en vanskelig livssituasjon både for den dømte selv, som kanskje ønsker å gjøre opp for seg raskt, og for den dømtes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er jo faktisk også sånn at alle som har dommer de skal sone ikke er farlige kriminelle. Det kan dreie seg om ganske "ufarlige" ting, og altfor ofte kommer soningen et par-tre år etter hendelsen de skal inn for også, og mye kan skje på de årene.

Tenker da spesielt på ungdom som sklir ut litt i tenårene og ikke kommer inn til soning før de er over tjue og kanskje i jobb og alt mulig.

Tink you little about, Günter - som Hansi ville sagt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det er riktig å etterlyse med navn & bilde om vedkommende anses som direkte farlig.

Ellers syns jeg ikke det skal etterlyses på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det er riktig å etterlyse med navn & bilde om vedkommende anses som direkte farlig.

Ellers syns jeg ikke det skal etterlyses på den måten.

Det er slik det praktiseres i dag.

Imidlertid blir de som er regnet som farlige satt i fengsel fra dommen er falt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det praktiseres i dag.

Imidlertid blir de som er regnet som farlige satt i fengsel fra dommen er falt.

Hva med pedofile da, Poirot ?

Anses ikke de som farlige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

En kompis av meg møtte ikke opp til soning en gang han hadde fått fri ifra fengselet fordi han skulle i begravelse.Han ble borte fra Tunga i en mnd istedet for 3 dager.....

Fikk ikke noe ekstra straff for d han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pedofile da, Poirot ?

Anses ikke de som farlige ?

Det kommer jo helt ann på hva slags overgrep amn snakker om. Det vil stort sett bli foretatt en vurdering av gjentakelsesfare før rettssaken. Er det fare for gjentakelse vil de fleste som dømmes ikke bli sluppet ut, men gå rett på soning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er slik det praktiseres i dag.

Imidlertid blir de som er regnet som farlige satt i fengsel fra dommen er falt.

Dette stemmer nok ikke bestandig er jeg redd. Jeg husker en sak for et par år siden hvor en mann ble drept fordi han gikk imellom å prøvde og hindre at en fyr ble grisebanket. Gjerningsmannen gikk ute og ventet på at saken skulle komme opp i hvert fall i to år. Kanskje han går der fremdeles for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok ikke bestandig er jeg redd. Jeg husker en sak for et par år siden hvor en mann ble drept fordi han gikk imellom å prøvde og hindre at en fyr ble grisebanket. Gjerningsmannen gikk ute og ventet på at saken skulle komme opp i hvert fall i to år. Kanskje han går der fremdeles for alt jeg vet.

Ja, de fleste er jo ute mens de venter på at dommen skal komme opp. Kun svært farlige sitter i varetekt i åresvis, det er strenger regler for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandy, jeg tror vi må slutte denne heksejakten på pedofile...

Å henge ut folk med navn og bilde er unødvendig...det minner litt mer om å skremme folk som Mandy unødvendig opp...de er redde nok fra før, for å si det sånn...

Waco

Det er sånne som Mandy som gjorde at Michael Jackson måtte levere inn passet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

man må ikke nødvendigvis sone i et lukket fengsel hvis man ikke møter til soning i åpen anstalt!

Man blir etterlyst på vanlig måte. Så "snart" en er blitt pågrepet blir du kjørt til det fengslet du opprinnelig skulle sone i...men er det ikke plass i det fengslet så kommer du dit det er ledig celle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...