Gå til innhold

Skal til DUBLIN i slutten av mars

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal til Dublin for første gang i slutten av mars. Er det noen som har tips til ting å se og gjøre der? Tips til hotell? Vi vil helst bo mest mulig sentralt i forhold til byliv og shopping. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ah, Dublin er en fantastisk by!! :-)

Det er ikke så vanvittig stort, så det går en kjapp liten trikk ned om du bor litt utenfor selve shopping- og utelivsområdene. Eller en liten gåtur gjennom den flotte parken St. Stephen’s Green. Den grenser mot Grafton Street hvor de har et middels stort kjøpesenter. Hele gata er gågate, så der er det mange koselige butikker. Men det er også mye folk og turister. Når du søker etter hotell kan det være greit å bo nær parken/Grafton street. Jeg har pleid å ta utgangspunkt i parken når jeg er der, men har noen ganger havna på motsatt side, og da er det et stykke å gå.

Det mest kjente uteområdet er jo Tempel Bar, som er et distrikt med barer og utesteder. Tett i tett, også en del restauranter. Der ligger de på rekke og rad, puber, barer, klubber...De har også noen små og koselige restauranter innimellom. Men det er jo mye turister som går dit. Irene går mer på puber langs Liffey (hovedelva). På andre siden av Liffey finner du forresten det største og mest populære shoppeområdet.

Det er...O’Connell Street, som er en lang og bred gate med masse store kjøpesentre. Det samme er det i gatene rundt der. Nær posthuset (som er kjempesvært) finner du både den gata og de smågatene som har mange butikker.

Du bør også ta en titt på Trinty College, veldig fint og gammeldags. Andre turistattraksjoner er Dublin Castle, Dublinia (vikingaktig museum) og å få et glimt av statuen Molly Malone.

Jeg har stort sett bodd et stykke unna det mest sentrale, så hotelltips kan du kanskje få fra noen andre. Har vært fornøyd med både bed & breakfast og tradisjonelle hoteller. Var der på denne tida i fjor sist gang, og det var veldig billig å få hotell.

Vi hadde romantisk middag på en kjempefin restaurant som var billig også. Men hva var det den het, da...noe med Fire? *gruble*

Vil anbefale å ta en tur utenfor byen om dere har tid, det er så mye fint landskap, og masse flotte steder å se. Man kan henge seg på en av turistbussene som arrangerer turer litt ut om man ikke har lyst til å kjøre bil på feil side av veien.

Folk i Dublin og i Irland generelt er veldig koselige, hyggelige og hjelpsomme. Så ikke bli redd og tenk at enhver gutt som snakker til deg vil noe annet enn å være nettopp hyggelig. Det tar litt tid å bli vant til. Blir du invitert til et bord for å ta en drink er det fordi de har lyst til å ta en drink! (Med mindre de er engelskmenn, de er mer som nordmenn, hehe).

Butikkmessig må dere bare ta en tur til Forever 21 og Penneys. Sistnevnte er det samme som britenes Primark. VELDIG billige klær, kjempekule topper og store butikker. De finnes blant annet på de store sentrene i O‚’Connell street.

Har sikkert glemt noe nå, men det var det jeg kom på klokka kvart over tolv på natta. Lykke til, det er såååå flott der! :rodmer:

Endret av Rainbow81
Skrevet

Tusen hjertelig takk for kjempe bra og utfyllende svar, Rainbow81! :)

Skal skrive det ut og ta det med meg i vesken. Nå gleder jeg meg bare enda mere. :)

Skrevet (endret)

Bare hyggelig! Kan skrive opp mer her hvis jeg kommer på noe! Jeg har forøvrig bestilt via hotels.com som oftest. Da kan du legge inn prisklasse og område (det kan du jo på mange nettsider, men har funnet mye bra der). Kan ofte få skikkelig gode tilbud med mange prosents rabatt.

Og hvis du finner et bra på "andre siden" av parken er det ikke allverdens tid det tar å gå gjennom, altså. Men hvis du vil bo nær utelivet kan det jo være greit å ha Grafton Steet som utgangspunkt. Da går man bare gjennom den og over en vei, (vel å merke om du er på St. Stephen’s Green-siden), og så er du i utelivsgata.

Ah, nå fikk jeg lyst til å reise tilbake! :-)

Hmm, nå leste jeg gjennom det jeg nettopp skrev her, var det mulig å skjønne?

Endret av Rainbow81
Skrevet

Heldig! Jeg var i Dublin i desember. Det var fantastisk! Husk å kose deg masse på restaurant, drikke Guinness og spise god mat. Maten der er billigere enn i Norge. Som regel kostet middag 10 euro, altså ca. 80 kr. Husk å spise middag før 20.30 - da stenger kjøkkenet på de fleste stedene.

Jeg vil anbefalle deg å dra på:

Leprechaun Museum

Guinness Storehouse

Trinity College

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...