Gå til innhold

vondt i halsen og kyssesyken ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i noen dager har vondt i halsen , ikke veldig vondt, men litt mer iritert. har vært mye slapp, sliten og fått lett feber etter bare litt stress de dagen ogå. Aldri hatt noe problemer med halsen før, men gogoler meg frem og der dukkerbåde kyssesyken og halsvodndt opp.DEt jeg lure rpå e rom noen kan fortelle litt generelt om hvordan de opplever det hvisde har hatt halsvondt eller begynnelse på kyssesyken ? Tenkte det kanskej bare var en forskjøelse, mennå ble jeg vedlig usikker, så kom gjerneemd deres erfaringer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved kyssesyken så får man hovne mandler(gjerne med et litt hvittaktig belegg på) og lymfekjertlene dine jobber opp. Dette kan du kjenne ved å kjenne på utsiden av halsen og under armene. Du kan også få vondt i magen pga at leveren din har unormale verdier og milten har hovner opp. Man bli også slapp, trøtt, har feber, dårlig matlyst osv.

De aller fleste som har kyssesyke opplever ikke alle disse symptomene. De aller fleste har sår hals og er slappe, slik som du beskriver. Om ikke symptomene gir seg i løpet av et par dager, så burde du oppsøke lege, for om det er kyssesyke og milten har hovnet opp, så må man unngå absolutt all form for fysisk aktivitet, og man får ikke lov å bære ting som veier over 2 kg. Jeg hadde kyssesyke for noen år siden, og tok ikke hensyn til legenes anbefalinger om å ta det helt med ro, og det må jeg stri med enda ;-) Så om du er i tvil så er det bare å ta et lite legebesøk - de har en sånn liten test de tar som bytter farge om det er kyssesyke :-) God bedring!:-)

Skrevet

Jeg har hatt kyssesyken, og har aldri vært så dårlig i mitt liv før! Klarte nesten ikke å spise på 2 uker (gikk ned 7 kilo), fordi jeg hadde så vondt i halsen. Fikk også hovne lymfekjertler under armene, gul-aktig hud, øynene mine honved opp, så jeg så ut som en kineser i tilleg :fnise: Hadde også feber og typiske influensa symptomer også.

Hos meg så startet kyssesyken med at jeg kastet opp en dag og følte meg litt dårlig. Deretter så følte jeg meg slapp, frøs unormalt mye, så fikk jeg feber, før kyssesyken slo til for fullt. Disse første symptomene varte i en uke før jeg ble skikkelig dårlig ;)

Det var i iallefall min erfaring, men en venninne av meg som ble smittet av meg, hadde de samme symptomene som deg, så sjekk det ut om du ikke føler deg bedre :) Vil også anbefale deg og ikke ta paracett om du tror du har kyssesyken, for det fikk jeg streng beskjed om å ikke bruke, pga verdiene mine på leveren var unormale :)

Skrevet

KJennes ikke ut som lymfekjertlene og mandlene er større. Men det kan jo være en begynnelse på det, eller? Kan man få medisiner mot en eventuell begynnelse på det? må komme meg til legen fortest mulig. ts

Skrevet

Nei, det finnes ikke medisiner mot det, man må bare ta det med ro og ikke anstrenge seg:-) Så går det over etter hvert. Men det er rett som ble skrevet over, ikke ta paracet om du føler for å ta det. Da må du heller ta ibux. :-) Det er veldig smittsomet fordi det smitter gjennom dråper, så da kan det være greit å vite om at man har det hvis man har det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...