Gå til innhold

Uttales det kompromiSS eller kompromi?

Fremhevede innlegg

Gjest Ludovie
Skrevet

Nei, det er feil å si sukseSS. Man uttaler det slik på engelsk, men på norsk er det stum s. SukseSS høres virkelig feil ut i mine ører.

Øh. Nå er det en gang slik at Språkrådet anbefaler uttale med /s/ her, slik jeg viser til i det første innlegget mitt i denne tråden.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er feil å si sukseSS. Man uttaler det slik på engelsk, men på norsk er det stum s. SukseSS høres virkelig feil ut i mine ører.

Nå har det jo allerede blitt linket til kilde (Språkrådet) om hvordan man uttaler suksess/kompromiss, hvor det i begge tilfeller står at man bør tilnærme seg skrivemåten - altså ikke stum s.

Om du ikke er interessert i kilder eller anbefalinger fra statens fagorgan i språkspørsmål, så er det jo helt bingo hvordan uttalen blir for deg uansett. Men nå startet du jo tross alt en tråd om saken, og åpnet for diskusjon med "Kanskje jeg tar feil..".

Skrevet

Nå har det jo allerede blitt linket til kilde (Språkrådet) om hvordan man uttaler suksess/kompromiss, hvor det i begge tilfeller står at man bør tilnærme seg skrivemåten - altså ikke stum s.

Om du ikke er interessert i kilder eller anbefalinger fra statens fagorgan i språkspørsmål, så er det jo helt bingo hvordan uttalen blir for deg uansett. Men nå startet du jo tross alt en tråd om saken, og åpnet for diskusjon med "Kanskje jeg tar feil..".

Jeg var usikker på ordet "kompromiss" :) Og ja jeg så disse kildene, men for meg blir det fortsatt feil å si sukseSS ;)

Jeg har lært at det er riktig med stum s, og da blir det slik for meg :fnise:

Skrevet

Jeg var usikker på ordet "kompromiss" :) Og ja jeg så disse kildene, men for meg blir det fortsatt feil å si sukseSS ;)

Jeg har lært at det er riktig med stum s, og da blir det slik for meg :fnise:

Det er stor forskjell på hva du personlig foretrekker, og hva som per definisjon er korrekt. At du velger å holde på feil uttale er helt opp til deg, men du kan ikke konstatere at din personlige smak er en allmenngyldig regel på den måten du gjør.

Du skriver tross alt:

"SukseSS vet jeg er feil.."

"Nei, det er feil å si sukseSS."

Skrevet

Jeg har også alltid sagt sukse, men vil legge om. Men skal man da si suksess eller syksess?

Skrevet

Hva som høres feil ut i dine ører er virkelig helt irrelevant..

Gjest Tigress
Skrevet

Eg uttalar det utan s. Båe ord. Og eg seier "enersji" og ikkje "energi" også. Slik visstnok dei fleste i Olje- og energidepartementet gjer også (eit eller anna tv-program hadde dette som eit tema ein gong, kan har vore Typisk norsk).

Skrevet

Eg uttalar det utan s. Båe ord. Og eg seier "enersji" og ikkje "energi" også. Slik visstnok dei fleste i Olje- og energidepartementet gjer også (eit eller anna tv-program hadde dette som eit tema ein gong, kan har vore Typisk norsk).

Sier "enersji" jeg og :fnise: Men akkurat det er vel valgfritt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...