Gå til innhold

Utenlandstur under sykemelding

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har greie på om det er nødvendig å krysse av på sykemeldingen at man skal ha ferie hvis man bare skal reise bort et par dager?

Jeg er 100 prosent sykemeldt, men har kun en deltidsstilling som innebærer at jeg jobber tre dager i uka (og den ene dagen er lørdag). I går fant jeg ut at søsteren min hadde bestilt tur til meg og henne til paris fra mandag til onsdag som en overraskelse.

Poenget mitt er at jeg uansett ikke hadde mottatt noe sykepenger for disse dagene, så er det nødvendig å si i fra? Grunnen til at jeg helst vil slippe er på grunn av en sjef som allerede tror at jeg ikke er syk fordi jeg ikke vil oppgi grunnen til han. Så stemningen er ganske dårlig mellom oss, og den blir ikke bedre hvis han tror jeg skal på heisatur til paris liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du skal bort i ukedagene, så er det nødvendig å melde fra. Når man er sykemeldt hos NAV så får man dagsatser, dvs at når du har en deltidsstilling så tar de det beløpet du tjener pr mnd og fordeler det ut pr dag - ikke for de dagene du normalt ville fått betalt. Hvis du skjønner :-)

Eller får du lønn direkte fra din arbeidsgiver? For da er det annerledes, da teller det ikke på samme måten.

Hvis ikke du får lønn fra din arbeidsgiver, og du er utenfor lønn de første 16 dagene, så kan du fint føre det opp uten at arbeidsgiver får greie på det. For den grønne delen, Del D, skal leveres rett til NAV. Bare husk å søke om å beholde pengene under utenlandsopphold, og få legen som sykemeldte deg til å skrive at denne turen ikke er til hinder for sykdommen din, heller tvert i mot :-)

Skrevet

Takk for svaret. Det som er greia er at jeg fortsatt får lønn fra arbeidsgiver og ikke nav ennå. Så da er det vel han jeg må gi beskjed til.

Skrevet

Hvis turen er i arbeidsgiverperioden så må du nok det ja. Det går an å prøve seg med å laver, det er nok ikke alle som melder ifra. Men det er bare så dumt hvis det blir oppdaget i ettertid :-)

Håper du får en fin tur til Paris - og god bedring! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...