Gå til innhold

Visdomstenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hører overalt om folk som sliter og har slitt med mye smerter og komplikasjoner i forbindelse med visdomstennene sine. De fleste jeg kjenner har trukket en eller fler, og kjæresten min hadde full narkose da de opererte ut hans.

I ca. et år nå har jeg hatt to på vei. Begge på venstre side (oppe og nede) og de stikker synlig ut av tannkjøttet, men er ikke helt ute. Jeg har sett den som kommer nede stikke mer og mer ut i gjennom dette året. Men jeg har ikke hatt noe vondt i dem enda! Ikke noe smerter overhodet! Er dette normalt? Bør jeg forbrede meg på at det fortsatt kan komme? Er ganske redd for tannlegen, så jeg krysser jo alle fingre for at jeg er heldig De er kanskje 60% ute, om jeg kan si det slik.

Har dere (hatt) problemer med deres visdomstenner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du klarer å unngå å få hull i tennene slipper du ihvertfall unna en god del smerter. Men vær obs på at det lett kan sette seg matrester mellom tannkjøttet og tanna når den bare er halvveis oppe av tannkjøttet. Det kan gi såkalt perikoronitt (tannkjøttbetennelse rundt krona på visdomstann) og det er ikke behagelig. Jeg hovnet opp, fikk temmelig vondt og i tillegg en hoven og vond lymfekjertel på halsen. Jeg måtte skylle med vann oppunder tannkjøttkanten og bruke Corsodyl for å bli kvitt skiten. I tilleg selvsagt en god dose smertestillende.

Begge mine nede var bare halvveis ut av tannkjøttet og måtte opereres ut. Den første gikk betennelse i og ødela i tillegg tanna foran. Den andre var bare litt hull i og ga ingen annen problemer enn den nevnte tannkjøttbetennelsen. Og så har jeg trukket den ene visdomstanna oppe. Jeg har ikke blitt velsignet med særlig brukbare visdomstenner nei...

Skrevet (endret)

Eg har berre tre visdomstenner (den fjerde finst altså ikkje, og har aldri gjort det). Ingen av dei har skapt problem for meg, og dei kjem nok ikkje til å gjere det heller. MEN, det er først og fremst fordi eg tidlegare har vore nøydd til å kvitte meg med fire andre permanente jekslar (ein på kvar side oppe og nede). Det at desse tennene manglar har gjort at visdomsjekslane har fått nok plass. Hadde eg hatt fullt tannsett ville det blitt for trongt.

Evolusjonen har gjort det slik at menneska sine kjevar (i alle fall i denne delen av verda) ikkje lenger er dimensjonerte for å ha plass til visdomsjekslane. Dette kjem både av at vi i mykje større grad beheld dei andre tennene til vi blir gamle (før i tida var ein del tenner gjerne øydelagde og vekk før visdomstennene kom og tok over), og at kosthaldet ikkje lenger krev store og kraftige kjevar.

Dette er ei utvikling som stadig pågår, så difor er det svært varierande kor mykje/lite trøbbel kvar av oss får med det, og du kan difor føle deg nokonlunde trygg så lenge du faktisk har plass til desse tennene. For å vere litt føre var kan du òg få teke røntgenbilete for å utelukke feilstillingar/misdanningar som kan gjere seg gjeldande seinare i livet.

Endret av Moscato
  • Liker 1
Skrevet

Har 3 av 4 helt ute, den siste er snart ute. Har hatt litt smerter i det de bryter gjennom tannkjøttet, men ikke mer enn jeg har taklet fint uten smertestillende. En uke med litt vondt.

Håper også som deg TS at jeg slipper noen problemer med disse, da de fleste jeg kjenner har operert dem ut.

Skrevet

Jeg fikk operert ut mine to nedre visdomstenner da jeg var ca. 20 fordi de presset på og ga meg smerter i kjevene. De hadde ikke begynt å komme fram ennå.

De øvre visdomstennene har jeg egentlig ikke merket noe til, før nå i en alder av 36. Jeg har fått trukket den ene av dem, og den andre skal også ut etter hvert for å forebygge. Det blir fryktelig trangt å komme skikkelig til så langt bak i munnen, både for meg selv når jeg skal pusse og stelle dem, og for tannlegen som skal fikse hull eller annet (og hull blir det jo fortere når man ikke kommer skikkelig til for å få stelt dem). Og det igjen går utover nabotanna. Så siden mine visdomstenner ikke har noen funksjon (siden de nederste er operert vekk og de øvre dermed ikke har noe å tygge mot) så er det like greit å fjerne begge.

Det er mange som aldri merker noe til visdomstennene, men det er også mange som plages. Ingen av delene er unormalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...