Gå til innhold

Katt for allergiker.


SusanneGullet

Anbefalte innlegg

Vi måtte gi bort kattene våre for en stund tilbake fordi jeg har blitt veldig allergisk. Har altid vært allergisk, men det har blitt mye værre, slik at jeg ikke får puste.

Men jeg savner og ha katt :sukk:

Hva slags katt kan jeg ha? Helst en med pels, vil ikke ha nakenkatt.

Siameser, kan jeg ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen katter er helt ideelle, men har hørt at sibirkatter er "allergivennlige" :) Du kan jo sjekke ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jasså, sibirkattepuser er jo nydelige :rodmer: Ja, det skal jeg skjekke opp.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en allergisk venninne som har det :) Og for henne går det fint. Les på linke jeg la ved der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har noe som heter testhjem, det skal jeg ta og fikse meg, og se om det går bra med meg og mjau. Får håpe det går :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sibirkatt og vært testhjem mange ganger. Kan skrive under på at ytterst få sibirer er allergivennlige. Vil tro det er like sannsynlig/lite sannsynlig at du tåler en hvilken som helst annen semilanghåret katterase.

Siamesere er dessverre heller ikke allergivennlige.

Har man først katteallergi er det mye vanskeligere å leve med katt enn det er å leve med hund som hundeallergiker. Kattens allergener spres mye mer og har mindre partikler, så man puster de inn. Typisk for katteallergikere er derfor at man utvikler astma.

Jeg vil anbefale deg å heller skaffe et dyr du tåler. Katt er som sagt vanskelig å leve med som allergiker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

devon rex regnes som å være mer allergivennlig, men man har jo ikke noen garanti. noen reagerer andre ikke.

en kamerat av meg klarer ikke å stå i ytterdørsåpningen min mer enn noen få sekunder før han begynner å få problemer med pust, nese og øyne. jeg har 2 huskatter. men hjemme hos seg selv har de 3 devon rex og det har han ingen problemer med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengalkatter skal også være mer allergivennlige. Det er likevel langt i fra alle med katteallergi som tåler dem.

Sitat:

Når det kommer til bengalkatt og allergikere/ astmatikere, så er det delte meninger og erfaringer om hvorvidt bengalkatten er ''allergivennlig''.

Man kan på ingen måte garantere eller kalle kattene for allergi- / astmavennlige, siden det er svært individuelt hvordan mennesker reagerer på de ulike kattene og katterasene.

Men det finnes mange allergikere/ astmatikere som ser ut til å tåle denne katterasen i mye større grad enn andre katter.

Noen kan leve med de helt symptomfrie, noen får moderate plager, mens andre får fullt utslag -noe som umuliggjør det å ha bengalkatt i sitt hus. Bengalkatt og allergi

Her er et spørsmål til "spør dyrlegen" om bengalkatt og allergivennlige katter.

Allergi og anskaffelse av katt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

devon rex regnes som å være mer allergivennlig, men man har jo ikke noen garanti. noen reagerer andre ikke.

en kamerat av meg klarer ikke å stå i ytterdørsåpningen min mer enn noen få sekunder før han begynner å få problemer med pust, nese og øyne. jeg har 2 huskatter. men hjemme hos seg selv har de 3 devon rex og det har han ingen problemer med...

Ja, det vet jeg :)

Men synes desverre de kattene er rent stygge :sjenert: Jeg vil ha en pen pus :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengalkatter skal også være mer allergivennlige. Det er likevel langt i fra alle med katteallergi som tåler dem.

Sitat:

Når det kommer til bengalkatt og allergikere/ astmatikere, så er det delte meninger og erfaringer om hvorvidt bengalkatten er ''allergivennlig''.

Man kan på ingen måte garantere eller kalle kattene for allergi- / astmavennlige, siden det er svært individuelt hvordan mennesker reagerer på de ulike kattene og katterasene.

Men det finnes mange allergikere/ astmatikere som ser ut til å tåle denne katterasen i mye større grad enn andre katter.

Noen kan leve med de helt symptomfrie, noen får moderate plager, mens andre får fullt utslag -noe som umuliggjør det å ha bengalkatt i sitt hus. Bengalkatt og allergi

Her er et spørsmål til "spør dyrlegen" om bengalkatt og allergivennlige katter.

Allergi og anskaffelse av katt

åh, de kattene er jo også bare helt nydelige.

Skal prøve og teste ut "allergivennlige" katter og se hvem som kanskje passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sibirkatt og vært testhjem mange ganger. Kan skrive under på at ytterst få sibirer er allergivennlige. Vil tro det er like sannsynlig/lite sannsynlig at du tåler en hvilken som helst annen semilanghåret katterase.

Siamesere er dessverre heller ikke allergivennlige.

Har man først katteallergi er det mye vanskeligere å leve med katt enn det er å leve med hund som hundeallergiker. Kattens allergener spres mye mer og har mindre partikler, så man puster de inn. Typisk for katteallergikere er derfor at man utvikler astma.

Jeg vil anbefale deg å heller skaffe et dyr du tåler. Katt er som sagt vanskelig å leve med som allergiker.

Huff, nå blei jeg lei meg :sukk:

Åhh, det er så urettferdig, de som er slemme mot dyr er ikke allergisk, men de som virkelig elsker og beundrer katter er allergisk mot de.

Det er så urettferdig :kjefte:

Edit: Jeg kjefter ikke på deg alsa :fnise: Måtte bare få ut litt frusterasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør virkelig ikke skaffe pelsdyr når dere allerede har pelsdyrallergi i familien, for det er til en viss grad arvelig, og sannsynligheten for at barnet utvikler pelsdyrallergi er dermed stor. Og Pelsdyret ender som så mange som omplasseringsdyr, eller i verste fall tatt livet av grunnet mangel på omplasseringshjem. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bengaler kan være allergivennlige men det virker ikke på alle :)

se www.amakiki.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...