AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Alle hater NAV. De gjør ikke jobben sin, roter bort ting, surrer med datoer, er stivbeinte og tar ikke menneskelige hensyn. Samtidig kan jeg ikke, etter bare en kort tid på KG, unngå å legge merke til hvor utrolig mye som forventes av dette "vesenet" alle elsker å hate. I løpet av en kort uke har jeg lest variasjoner over: - Sønnen min vil flytte ut, får han etableringsstøtte fra NAV? - Samboeren min jobber og vi bor på hybel hos mor, kan jeg likevel få støtte fra NAV? - Vi skal ha baby, får vi vogn og seng av NAV? - Jeg er student og hoster stygt, får jeg hjelp av NAV? - Ooops, jeg har brukt opp pengene og kan ikke betale strømmen, kan NAV betale? - Har ikke råd til hvitevarer, kan vi få det fra NAV? Er det bare meg, eller er det en veldig kravmentalitet der ute? Og før alle NAV-brukere kaster seg i strupen på meg- dette er IKKE ment å stemple enkeltpersoner som snyltere. Det er mange som har både moralsk og juridisk rett på offentlig støtte, langt de fleste av de som får støtte fra NAV. Men er det en økende tendens i samfunnet at vi forventer å få hjelp når ting blir litt vanskelig, eller bare for å oppnå noe vi ønsker? Eller leser jeg for mye inn i tråder på et forum? 9
Bernardette Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Nordmenn er bortskjemte.. Det var VELDIG pent formulert. De som hater NAV burde bli utvist i en periode, du finner faen ikke samme støtten noen andre steder. Så kunne de kommet tilbake etter et halvt år og holdt kjeft for evig og alltid. 4
Gjest Luksus Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Folk spør vel her inne fordi de lurer, ikke fordi de nødvendigvis mener at de burde ha rett på penger til alt det der. Jeg har inntrykk av at de som har behov for det får penger fra NAV, og at det å få penger stort sett er en prosess som går greit. Det er vel gjerne sånn at det er de som er misfornøyde som hyler opp, og de som er fornøyde hører man ikke så mye fra, og da får man jo inntrykket av at det bare er tull med NAV. Jeg sier ikke at det IKKE er tull, men i de aller fleste tilfeller ser det ut som om ting ordner seg slik det skal. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Nav har et regelverk som er skrevet på en sånn måte at folk trenger hjelp til å tyde det, derfor alle trådene om dette. Nordmenn er veldig heldige som har et sånt system, og jeg er kjempeglad for at jeg får lov å bli frisk før jeg går ut i arbeidslivet igjen. Vi har en velferdsstat jeg er stolt av, som passer på alle våre borgere. Men selv om systemet er fantastisk vil det skje ting som er urettferdig eller som oppleves som urettferdig. Det er ikke alltid lett å greie seg på pengene man får av nav, og selv om andre har det verre betyr ikke det at man ikke har lov til å synes man har det litt tøft selv. Likevel er jeg storfornøyd med hjelpen jeg får av Nav, selv om jeg har opplevd alt fra inkompetente til meget kompetente saksbehandlere, folk som har vist mer eller mindre grad av medmennesklighet og som vet lite eller mye om hvordan man skal forholde seg til folk i en vanskelig situasjon.
Binta Ba Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Nå har jeg vært sykemeldt en periode, og jeg ble MER utslitt av Nav. Saksbehandler har jeg lagt igjen x antall beskjeder til i over en mnd, og får beskjed om at jeg ikke kan bestille en fysisk time hos vedkommende ( !!!! ), men at saksbehandler må ringe meg. Noe som ikke skjer. Hver måned har jeg måtte ringe og etterlyse pengene mine, og to ganger har det skjedd at de mener papirer mangler, som er levert inn, og dette fant de ut TRE uker før jeg ringte inn..ingen brev i posten, ikke en tlf, ingen form for beskjeder, slik at jeg kunne ordnet opp i det. De roter vekk brev jeg leverer for hånd, de overkjører LEGENS avgjørelse på om jeg er syk nok til å ikke jobbe, de har sagt rett ut at jeg heller burde gå på sosialen ( !!, igjen.. )...jeg har egentlig ikke ord. Og nei, ikke alle på Nav er inkompetente idioter. Men fy faen, det er mange av de. Og jeg kan legge til at når jeg var sykemeldt under graviditet, var det kun èn gang det var problemer..og det ble rettet opp dagen etter. Men nå når jeg er sykemeldt pga noe psyisk, da..huff. Jeg er møkklei, virkelig. Og utslitt av hele greia. Har jobbet i 11år, og dette er første gang jeg er på langvarig sykemelding.. Endret 15. februar 2012 av Binta Ba 5
Gjest strykebrett Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har fått samme inntrykk som ts i alle fall. Det er fryktelig mye fokus på hva man har rett og krav på, men ingen nevner hva man har plikt til.
Bernardette Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har fått samme inntrykk som ts i alle fall. Det er fryktelig mye fokus på hva man har rett og krav på, men ingen nevner hva man har plikt til. Fordi mange lærer svært tidlig hvordan man "svømmer innover". 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Jeg er sjeleglad for den hjelpen jeg har fått av NAV og pga denne så klarer jeg fint å se bort i fra feil de gjør. Ja de har rotet bort papirer og surra, men de har alltid retta opp igjen feilene og jeg får tid og hjelp til å bli frisk igjen. Uten de hadde jeg hatt store problemer med å bli frisk da dette tar tid for min del.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #10 Skrevet 15. februar 2012 Jeg synes trådstarters innlegg er kjempebra, og må jo si meg enig Samtidig forstår jeg at det kan være veldig frustrerende å være avhengig av NAV, vet om flere som har måttet gå mange runder med nye saksbehandlere, bortkomne papirer, søknader som tar år og dag å få behandlet etc. Det er vanskelig når en allerede er i en sårbar posisjon, uten jobb, med sykdom etc. Selv fikk jeg veldig god hjelp den gangen jeg var sykmeldt, drev eget firma og trengte behandling for å komme meg på beina igjen, så min egen erfaring er positiv. 1
Belle de Jour Skrevet 15. februar 2012 #11 Skrevet 15. februar 2012 Jeg tviler ikke på at det finnes saksbehandlere som burde jobbet et annet sted. Jeg tviler heller ikke på at det er mye som burde blitt forbedret med NAV. Og jeg tviler heller ikke på at de sakene vi hører om kun er de verste. NAV har utrolig mange brukere, og vi hører kun om de verste tilfellene. Sammen med en del grove karakteristikker om de som jobber som saksbehandlere på NAV. Jeg vil anta at de fleste som jobber der gjør jobben sin skikkelig, behandler brukere med respekt og faktisk er interesserte i å hjelpe. Vi hører bare ikke om dem.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 TS her. Ser jo nå at tråden burde vært delt- eller kanskje til og med tredelt Utgangspunktet var at til tross for at veldig mange brukere er misfornøyde med NAV, så har vi stadig høyere (og etter min mening avsindige) forventninger til hva det offentlige skal hjelpe oss med. Det er egentlig en ganske teit sammensetning, fordi det er typisk at de som er misfornøyde med NAV har lang erfaring, mens de som har store forventninger til NAV, enten er livsløpsklienter eller, mer typisk, ikke har erfaring i det hele tatt. Det er det siste jeg synes er innmari skremmende. Det virker som om mange mener at NAV er til for at de skal kunne oppnå det de vil. Sønnen min på 19 vil flytte ut, men verken han eller vi har penger, da skal NAV steppe inn. Jeg er smådeprimert og vil omskolere meg men har ikke råd, da skal NAV betale. Jeg bor sammen med mor/far/samboer, men de skal da ikke betale for meg, det må NAV gjøre. Jeg klarer ikke disponere pengene mine, men det kan jo ikke gå til inkasso- hvor er NAV? Jeg blir så utrolig provosert av denne kravmentaliteten. Hva skjedde med at man faktisk måtte bekoste sitt eget liv, og av og til sin egen familie? Hva skjedde med å vente til man hadde råd? Hva skjedde med stoltheten det ligger i å forsørge seg selv og betale sine krav, og resten tar man en dugnad på? Jeg blir litt småredd på Norges vegne, når folk i ramme alvor mener at NAV må hjelpe til med hvitevarer, betale regninger, eller gi tilskudd til alle unge som flytter ut. Til det første leddet av problemstillingen- NAVs inkompetanse- har jeg selv kjent det på kroppen to ganger, så jeg skjønner at det kan være ille. Begge sakene dreide seg for øvrig om at de betalte for mye til meg, til tross for at jeg melder inn om det motsatte gang på gang (Hei NAV. Jeg er gift, som dere vet! Jeg har jobb, som dere også vet! Kan dere slutte å betale nå?), og så får jeg trussel om straffeforfølgelse når fakta omsider synker inn. Ganske utrolig, og hadde det vært et hvilket som helst annet "kundeforhold" hadde de fått så hatten passet. Likevel, NAV gjør den jobben de kan. Noen saksbehandlere er helt åpenbart udugelige, på den annen side må det være en lite takknemlig jobb. Sett ut fra et tverrsnitt av KGs brukere, forventer de alle mulige kronebeløp så fort livet butter dem litt imot. Det må være tøft å ha den jobben dag etter dag...
Gjest snoopy_93 Skrevet 17. februar 2012 #13 Skrevet 17. februar 2012 NAV - Litt arbeid, mest pause. Jeg misliker nav litt, har kun hatt en dårlig erfaring med de og det er at de ikke svarer på brev eller mail. (Sendte mail og brev for 2år siden og har ikke fått noe svar enda)Har heller ikke kontaktet de for noe annet en hva brevet gjaldt. Selvfølgelig er nav en bra ting, hvor ellers skulle småbarnsmødrene få pengene sine til både shopping av unyttige ting og silikonbryster fra? Og hvor skulle enkelte utlendinger få penger fra? (Leste her eller på libress for en stund siden at noen hadde sett en utlending komme inn med dyre klær, flunkende ny iphone og en del andre dyre, nye duppe dingser og KREVDE å få mer penger fra nav. ) Det gjelder ikke alle, men noen få. Ellers så er det jo veldig bra at de som trenger det, kommer igjennom til en god saksbehandler og får den hjelpen de trenger for å klare de daglige gjøremålene.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #14 Skrevet 17. februar 2012 Jeg tror nok at de som er fornøyd med NAv enten aldri har hatt med dem å gjøre - eller er fysisk syk. Er man psykisk syk, eller har problemer som ikke kan påvises av en lege er man sett på som en "snylter". Også hvis man er arbeidsledig og ikke finner seg jobb fort nok blir man sett på som en som utnytter systemet. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle - eller flesteparten! men de som klager på NAV, og spør om sine rettigheter har nok problemer med å få den hjelpen de har krav på. På mitt NAV-kontor virker det som saksbehandlerne skal betale meg fra sin egen lomme, og de går utifra at jeg er en snylter. (heldigvis er jeg ute av det systemet!!)
Gjest Applecore Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Jeg har både en psykisk lidelse og en såkalt diffus fysisk lidelse, og har veldig blandede erfaringer med NAV. På det NAV-kontoret jeg er tilknyttet nå har jeg ikke møtt annet enn velvillighet og hjelpsomhet, men på et par andre steder har jeg blitt direkte motarbeidet, på tross av god dokumentasjon fra lege osv. For meg hjalp det veldig å skaffe kunnskap om mine rettigheter og NAV sitt regelverk, jeg søkte på nettet og spurte bekjente og lette frem paragrafer osv. Om jeg skulle sende inn søknader eller anker så brukte jeg tid på å skrive omfattende beskrivelser av min situasjon og henvisninger til regelverk osv; det var slitsomt, men verdt det. Når det er sagt, så er det mange som har ganske merkelige forestillinger om hva man kan vente seg fra NAV, sånn som TS beskriver, og kanskje dette også er noe av grunnen til at mange av de som jobber på NAV er dritt lei av jobben sin...? (Sånn rent bortsett fra at NAV-systemet er fullstendig rævkjørt og ingen egentlig har konkrete ansvarsområder?) 1
Spiralis Skrevet 19. februar 2012 #16 Skrevet 19. februar 2012 NAV er et forvaltningsorgan. De administerere er offentlig forsikringsordning som er styrt i strenge detaljer av et lovverk vedtatt av stortinget. De fleste ytelsene i NAV kan sammenlignes med forsikringsordninger hvor det er avhengig av hvor mye forsikringspremie du har innbetalt for hvor mye du får ut og du må fylle detaljerte krav for å få utbetaling av den forsikringen. NAV skal ikke sitte å syntes synd på folk. De skal forvalte de lovene vi har stemt fram og innenfor det begrensede skjønnet som lovverket åpner for. Jeg betaler ikke inn skatt for at rotehuer som ikke klarer å planlegge livet sitt skal kunne bruke NAV som VISA-kort med uendelig dekning. Det er på sin plass at NAV er strenge. Folk skal ta ansvar for sitt eget liv og ikke snylte på andre. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå