Gå til innhold

Jeg hater å rydde


Luckyme

Anbefalte innlegg

Jeg beundrer de som klarer å holde leiligheten/hus ryddig. :husarbeid:

For min del er det et slit hver gang jeg må rydde.

Jeg synes det er gørr kjedelig og hvert minutt er en kamp. Jeg utsetter ting, og klarer fint å overse rot i flere dager, men så går det over en grense og det blir en mental kamp for å sette igang med de store prosjektene som tar mye tid.

Hater å brette sammen klær, tørke støv, vaske golv, rydde ut og inn av oppvaskamskinen, vaske dassen, holde kjøkkenet ryddig til enhver tid, lage middag, handle etc.

Hadde kanskje hjulpet å få hjelp av samboeren, men han har limt seg fast til sofaen med fjernkontrollen i hånda, ingen hjelp å få, uansett hvor mye jeg demonstrerer!

Hvordan klarer dere å holde humøret oppe, og holde ting i stand?

PS: Jeg er blitt student, og det er krevende studier med prøver hver uke, innleveringer etc etc. og dermed hoper ting seg fort opp når man prioriter dette fremfor å rydde :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er det jo frustrerende og lite motiverende når den man bor sammen med ikke gidder å gjøre noe. Eller gjør han det i sitt tempo? Prøv å snakke sammen på en skikkelig måte om det.

Jeg har det rotete i perioder når jeg har det veldig travelt, men prøver å få tatt et tak når jeg har en fridag eller en lang formiddag i det minste.

Noen ting prioriteres:

* skifter sengetøy med samme mellomrom i tid samme hvor travelt jeg har det

* doen vaskes ofte, sprayer og gnikker litt nesten hver dag

* oppvasken tas helst hver kveld, så det ikke hoper seg opp. I løpet av dagen kan kjøkkenet se nokså rotete ut, men pleier å tørke over underveis i/etter matlaging

Ellers hjelper det å ha få overflødige ting, møbler som står litt opp fra gulvet så det er lettvint å støvsuge, mopp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det til en treningsøkt. Lag til noe godt og kaldt å drikke, sett på musikk og bruk kroppen godt. Som student gjør det godt med en pause fra lesing (hjernen trenger ro av og til), kroppen har godt av aktiviteten og musikk gjør de aller fleste glad.

Jeg er veldig systematisk når jeg vasker. Begynner med overflater, kjøkkenet, støvsuger, drar over gulvet med mopp, så tar jeg badet og mens badet tørker, hopper jeg rett i dusjen.

Men så er jeg også glad i å vaske en gang i uka.

Endret av Scherbatsky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært et rotehue av dimensjoner. Pga lavt stoffskifte er jeg veldig mye trøtt og sover gjerne fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg må lage meg middag og se på tv om kvelden. Jeg bor alene og det har til tider gått måneder mellom ryddingene (men jeg har kastet kjøkken- og bad-søppel når det har trengtes og har vasket klær regelmessig).

Men jeg måtte for noen uker siden ta meg skikkelig sammen, så jeg fikk hjelp av venner til å komme til bunns i sakene og siden jeg er systematisk (og igjen, siden jeg bor alene) har jeg bestemt meg for følgende system (som gjør at leiligheten (60 kvm) blir tatt relativt ofte): Jeg har bare en dag, lørdag, til å klare å rydde og har lagt inn i kalenderen (på mobilen) at en lørdag tar jeg kjøkken, neste tar jeg stue, neste badet og så soverommet. Og når jeg har gjort lørdagens arbeid, setter jeg rommet fire uker frem i kalenderen, til neste ledige lørdag (og er jeg ikke hjemme en lørdag, kan jeg om mulig ta det søndag, eller jeg forskyver hele greia til neste uke). Gangen tar jeg når jeg støvsuger alt i forbindelse med stuevasken.

Fra å ikke rydde på måneder til å ta et rom hver 4.-5. uke, er en stor forbedring, og jeg har også begynt å huske å rydde med meg ting fra stuen til kjøkkenet når jeg er ferdig med det og rydde litt mens jeg holder på å lage mat.

Dette er et system jeg kan leve med, for det blir ikke for rotete da og ett om gangen rom er overkommelig. Kanskje du heller må tenke soner om du ikke bor et så stort sted, men alt kan tilpasses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skulle det hjelpe? :popcorn:

For da får du en vaskeda... Jeg mener, hyggelig jente i hus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Men dere jenter er da heldige. I mens vi menn må jobbe og slite hele dagen på arbeid, til vi kommer hjem og er så utslitte at vi orker ikke mer enn slå oss ned i sofaen, skru på tven og så vidt lese avisen mens vi venter på at dere skal få laget maten så er dere kvinner så heldige at dere får være hjemme hele dagen og vaske, rengjøre, rydde, stelle, og gjøre annet slikt som dere synes er moro. At på til får dere lage mat til oss når vi er slitne og ta oppvasken etterpå. Heldige dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da får du en vaskeda... Jeg mener, hyggelig jente i hus. ;)

alle mine jentekjærester har vært noen rotekopper uten like, og det er jeg selv også, og selv om den ene guttekjæresten var så pertentlig at jeg bare kunne sitte i sofaen, skal jeg være enig, det er fryktelig hyggelig med ei jente i hus! :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeid er kjedelig! Men du må bare innarbeide noen rutiner.

Mine regler:

- Kjøkken og stue skal være ryddet hver kveld

- Jeg har en fast vaskedag

- Alt i huset må ha sin plass, hvis ikke er du dømt til å ha det rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fryktelig rotete selv, og det eneste som hjelper er en ukeplan.

Skriv opp småting du kan gjøre hver dag, og følg det opp.

Da blir det overkommelig, og du slipper å ta skippertak en gang i blant.

I begynnelsen må man ta seg selv i nakken å bare gjøre det som står på ukeplanen, men etter hvert blir det en vane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Det Effy seier. Ting må ha sin faste plass. Kjøkkenet og stova må takast i "vaksenrunden" kvar kveld. Når kjæresten min sit limt fast i sofaen går eg bort til han, tek hendene hans, ser han djupt inn i augene og seier: "Eg går og heng opp klesvasken no. Kan du ta gryteoppvasken?" Det virkar stort sett alltid. Det nyttar ikkje å snakke verken til menn eller barn på avstand. ein må gå bort til dei, få blikkontakt og fysisk kontakt, då kan overføring av informasjon starte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Men dere jenter er da heldige. I mens vi menn må jobbe og slite hele dagen på arbeid, til vi kommer hjem og er så utslitte at vi orker ikke mer enn slå oss ned i sofaen, skru på tven og så vidt lese avisen mens vi venter på at dere skal få laget maten så er dere kvinner så heldige at dere får være hjemme hele dagen og vaske, rengjøre, rydde, stelle, og gjøre annet slikt som dere synes er moro. At på til får dere lage mat til oss når vi er slitne og ta oppvasken etterpå. Heldige dere...

.....HÆ?

Lol, regner med at du troller nå :fnise:

Jeg er jente og jobber heltid (som regel overtid også) og har en samboer som går hjemme for tiden.

Heldig for meg gjør han alt som jeg spør han om han kan fikse på dagtid, selv om jeg faktisk foretrekker at vi rydder når vi begge er hjemme, det blir litt koseligere da:) Vi gjør vel 50/50 selv om han altså er hjemme - han ser ikke alltid selv hva som må gjøres men protesterer ikke om jeg spør. Go'e gutten :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phuuu! nå er det 10 minutter til jeg skal sette i gang med å rydde. Tenkte jeg måtte innom KG en liten tur før turboen setter igang :fnise:

Jeg har tidligere tenkt, når leiligheten er strøken, at jeg skal ta ting underveis med en gang, slik at man slipper skippertakene, men det tar ikke lang tid før det sklir ut :plystre:

Takk for tips og ideer! Har tenkt å skrive opp en ukeplan med noen få gjøremål hver dag, og huke av når det er gjort, og mot slutten av måneden kan jeg kanskje premiere meg selv med noe som jeg trenger og har lyst på*smiil*

Jeg får begynne å overbevise meg selv at dette er rasende morsomt og jeg får følge rådene til damene som vet hva dem snakker om :sukk: når andre gjør det med glede får jeg finne min indre styrke til å se den samme motivasjonen :lete:

Jeg skal ha noen venninner på besøk i morgen, så det er ingen vei tilbake :husarbeid:

Endret av Luckyme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...