Envy Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Har fått meg minipiller i dag. Hurra for mindre hormoner Synes legen var veldig knapp, så fikk egentlig ikke helt med meg alt, men det er slik at man MÅ ta de til samme tidspunkt hver dag? Er det samme når på døgnet? Kan jeg f.eks ta dem på ettermiddagen, om det passer meg best? Kan man utsette mensen med dem? Er det en pillefri uke, slik som på vanlige p-piller?
Gjesten Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Les pakningsvedlegget. På de fleste minipiller tror jeg du har tre timers slingringsmonn. Det er viktigere å være nøyaktig på minipille enn på vanlig pille.
Gjest happy_me Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Hva slags merke minipille har du?
Envy Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2012 Les pakningsvedlegget. På de fleste minipiller tror jeg du har tre timers slingringsmonn. Det er viktigere å være nøyaktig på minipille enn på vanlig pille. Det var jammen nyttig at du kunne gjenta akkurat det knappe som legen sa Tenkte jeg kunne få slippe å lese milelangt pakningsvedlegg om noen her inne går på/har gått på minipiller og visste svaret på det jeg spurte om.
Envy Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2012 Hva slags merke minipille har du? Den heter Conludag
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Vet ikke om det er forskjell på de ulike merkene, men minipillene jeg bruker (conludag) kan man ikke utsette mensen med. Man spiser pillene hver dag, og har ikke pillefrie uker. Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle når på dagen du spiser de, så lenge det er på omtrent samme tidspunkt hver dag.
Gjesten Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Det var jammen nyttig at du kunne gjenta akkurat det knappe som legen sa Tenkte jeg kunne få slippe å lese milelangt pakningsvedlegg om noen her inne går på/har gått på minipiller og visste svaret på det jeg spurte om. Du skrev jo ikke hva legen hadde sagt. Du spurte om du måtte ta pillen til samme tidspunkt hver dag, og jeg svarte at det må du nesten - du har tre timers slingringsmonn. Du burde ALLTID lese pakningsvedlegget, for det kan stå ting der som du ikke visste eller ikke har tenkt over. Det er en grunn til at p-piller kun gis på resept.
Envy Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 15. februar 2012 Vet ikke om det er forskjell på de ulike merkene, men minipillene jeg bruker (conludag) kan man ikke utsette mensen med. Man spiser pillene hver dag, og har ikke pillefrie uker. Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle når på dagen du spiser de, så lenge det er på omtrent samme tidspunkt hver dag. Åja, hmm, jøss! Ingen pillefri uke? Men man får fortsatt mensen til omtrent samme tid hver mnd?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Ellers er det greit å være forberedt på at det ikke er uvanlig med mellomblødninger i mellom syklusene....
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #10 Skrevet 15. februar 2012 Man får mensen omtrent til samme tid hver mnd, ja i alle fall gjør jeg det.
Envy Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 15. februar 2012 Du skrev jo ikke hva legen hadde sagt. Du spurte om du måtte ta pillen til samme tidspunkt hver dag, og jeg svarte at det må du nesten - du har tre timers slingringsmonn. Du burde ALLTID lese pakningsvedlegget, for det kan stå ting der som du ikke visste eller ikke har tenkt over. Det er en grunn til at p-piller kun gis på resept. Jeg har gått på vanlige p-piller i åresvis, så overlever nok. Leser du alltid hele pakningsvedlegget på alle medisiner du dytter i munnen? Jeg har gode grunner til å ikke lese pakningsvedlegg, uten å gå nærmere inn på det.
Envy Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 15. februar 2012 Man får mensen omtrent til samme tid hver mnd, ja i alle fall gjør jeg det. Ok, takk for svar
Gjesten Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har gått på vanlige p-piller i åresvis, så overlever nok. Leser du alltid hele pakningsvedlegget på alle medisiner du dytter i munnen? Ja, det gjør jeg.
Athene Skrevet 15. februar 2012 #15 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har gått på vanlige p-piller i åresvis, så overlever nok. Leser du alltid hele pakningsvedlegget på alle medisiner du dytter i munnen? Ja - det gjør jeg, jeg leser og forstår, så tar jeg en titt i felleskatalogen, så leser jeg ytterligere informasjon om preparatet på nett. Det er enkelte vesentlige forskjeller på p-piller og minipiller. (Ikke jeg som svarte over, men jeg er enig i det innlegget.) Det er helt utrolig hva man kan rote seg bort i dersom man overser små detaljer ved reseptbelagte medikamenter. Du kan ikke utsette mensen, du vil få blødning regelmessig hver 28 dag, du må ta pillen til ca samme tidspunkt hver dag, risikoen for graviditet er større enn ved p-piller.
Envy Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 15. februar 2012 Ja - det gjør jeg, jeg leser og forstår, så tar jeg en titt i felleskatalogen, så leser jeg ytterligere informasjon om preparatet på nett. Det er enkelte vesentlige forskjeller på p-piller og minipiller. (Ikke jeg som svarte over, men jeg er enig i det innlegget.) Det er helt utrolig hva man kan rote seg bort i dersom man overser små detaljer ved reseptbelagte medikamenter. Du kan ikke utsette mensen, du vil få blødning regelmessig hver 28 dag, du må ta pillen til ca samme tidspunkt hver dag, risikoen for graviditet er større enn ved p-piller. Legen sa at risikoen var like lav, så lenge man bruker pillen riktig?
Athene Skrevet 15. februar 2012 #17 Skrevet 15. februar 2012 Legen sa at risikoen var like lav, så lenge man bruker pillen riktig? Sant, og usant. Jeg skal utdype litt. Når man snakker om risikoen for graviditet ved ulike prevansjonsmidler snakker man om to typer sannsynligheter: Perfekt bruk, og normal bruk. Ved perfekt bruk er både p-pille og minipille 99,9% sikre, ved normal bruk er sannsynligheten noe lavere. Det er her forskjellen er større, da minimpillen gir mye mindre slingringsmonn. Normal bruk vil si at man tar den noen minutter utenfor tidsfristen innimellom, det vil si ikke tar den absolutt senest 15 timer etter sist pille, opplever diare og oppkast innimellom, inntar mat og medisiner som kan forstyrre virkningen, og andre forhold som kan være forstyrrende. Kort sagt forhold som alle opplever innimellom. Dette som følge av lavere dose i minipillen, det skal mye mindre til at den svikter. Derfor snakker man om lavere sikkerhet ved minipillen.
Envy Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 15. februar 2012 Sant, og usant. Jeg skal utdype litt. Når man snakker om risikoen for graviditet ved ulike prevansjonsmidler snakker man om to typer sannsynligheter: Perfekt bruk, og normal bruk. Ved perfekt bruk er både p-pille og minipille 99,9% sikre, ved normal bruk er sannsynligheten noe lavere. Det er her forskjellen er større, da minimpillen gir mye mindre slingringsmonn. Normal bruk vil si at man tar den noen minutter utenfor tidsfristen innimellom, det vil si ikke tar den absolutt senest 15 timer etter sist pille, opplever diare og oppkast innimellom, inntar mat og medisiner som kan forstyrre virkningen, og andre forhold som kan være forstyrrende. Kort sagt forhold som alle opplever innimellom. Dette som følge av lavere dose i minipillen, det skal mye mindre til at den svikter. Derfor snakker man om lavere sikkerhet ved minipillen. Ok, takk for god, utfyllende informasjon Føler meg rimelig sikker, blir ikke lett gravid uansett. Satser på at det går bra, orker ikke innta så mye hormoner. Reagerer så voldsomt på p-piller.
Gjesten Skrevet 15. februar 2012 #19 Skrevet 15. februar 2012 Paracet også? Paracet er ikke et reseptbelagt middel, men jeg har lest bakpå esken
Athene Skrevet 15. februar 2012 #20 Skrevet 15. februar 2012 Ok, takk for god, utfyllende informasjon Føler meg rimelig sikker, blir ikke lett gravid uansett. Satser på at det går bra, orker ikke innta så mye hormoner. Reagerer så voldsomt på p-piller. Uansett snakker vi om nærmere 100% sikkert, særlig når du tar de korrekt. Det høres ut som om minipillen er et riktigere valg for deg, såfremt du er nøye på tiden hver dag 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå