AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Noen som har den evt har lest den og har noen meninger om den. Har vurdert å kjøpe,men med en pris på nærmere 3000 så er det jo greit å høre litt hva folk synes. Det er denne det er snakk om: http://modernistcuisine.com/
Pingting Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Mannfolkbok. Hæ? Fordi? TS: jeg har siklet meg skjelven på den siden før den kom ut. Men har ikke fått råd enda! Om du ønsker deg en kokebok, blir du nok skuffet. De fleste oppskriftene er såpass avanserte/dyre/krever spesialutstyr at de blir litt uoppnåelige for oss hobbykokker. Selv om noen av dem er brukbare, og noen av dem kan justeres litt (jeg lurer på om Andreas Viestad gjorde det i en av Dagbladet-artiklene sine?) Jeg er mest interessert i den pga. det faglige innholdet, bildene og estetikken og at den er så annerledes. 2
Gjest navnelapp Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Hæ? Fordi? Hehe, no er eg jo eigentleg mot generalieringar, men mi erfaring er at når menn skal gå laus på kjøkkenet blir det fort veldig komplisert (sous vide, gastronomisk kjemi på høgt nivå) og veldig dyrt utstyr. Og dyre, store, upraktiske kokebøker, som denne.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 TS her. Joda å kalle den kokebok er vel nesten en fornærmelse Ser ut som det egentlig bare er 1 som er dedikert til oppskrifter. Håper det er noen som har den og som kan komme med sine tilbakemeldinger (og gi meg en god grunn til å bestille den og litt mindre dårlig samvittighet på å bruke så mye penger )
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Hehe, no er eg jo eigentleg mot generalieringar, men mi erfaring er at når menn skal gå laus på kjøkkenet blir det fort veldig komplisert (sous vide, gastronomisk kjemi på høgt nivå) og veldig dyrt utstyr. Og dyre, store, upraktiske kokebøker, som denne. Jeg elsker store, dyre kokebøker med lekre bilder av deilig mat. Og ikke er jeg mann heller. I det hele tatt elsker jeg å velte meg i alt som er dyrt, upraktisk og lekkert.
Zzyzx Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Mannfolkbok. Jeg kjenner mange som har kjøpt denne, ingen av dem er mannfolk. Jeg har den, men jeg har ikke tatt meg tid til å lese den skikkelig ennå. Det må jeg gjøre ganske snart. Når jeg har lest den er jeg redd for at sous vide-tank er uunngåelig...
Gjest Kim Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 Selfølgelig har jeg hele kompendiet, fikk det for ca. 1600,- på amzaon.com Supre bøker hvis du er matnerd og kanskje allerede har bøker som f.eks the fat duck cookbook, Alinea, a day at el buli og el buli årbøkene, molecular gastronomy av Hervé This osv. Til deg altgodt; så vil jeg si at du virker forutinntatt. Det har skjedd mye på kjøkkenutstyr fronten, du nevner bla. Sous vide - noe jeg og mange med meg mener kommer til å bli det neste store i vanlige kjøkken. Sous vide gir deg utrolig kontroll over maten, samt at det å kunne vakumpakke mat i porsjoner er enormt praktisk og ikke minst god økonomi. Jeg har en immersion circulator fra Grant idustries, den kostet meg ca. 6000,- altså det samme som en platetopp eller oppvaskmaskin, mao ikke spesielt dyrt. En vakumpakkemaskin får man fra ca. 1500,- Jeg har en vakumpakkemaskin av samme type som du finner på proff kjøkken, disse er kammer vakumpakkemaskiner og er generelt litt bedre, samt man kan vakumpakke væske, noe som er kjekt. Prisen er dog ovcer 10.000,- så man må være rimelig sikker på at dette er noe man kommer til å bruke, og ikke minst har plass til på kjøkkenet. Molecular gastronomy er litt fjas og er nok litt ut akkurat nå, men det har helt klart sin plass i arsenalet til en god kokk, det å forstå hvorfor maten blir som den blir er bare med på å gjøre deg til en bedre og mere kreativ kokk. Jeg tror vi vil se flere av verktøyene på proff kjøkkenet komme inn på vanlige kjøkken, jeg skrøt mye av min Thermomix her i en tråd for lenge siden, fikk selvfølgelig bare tyn fordi ingen skjønte hva denne maskinen kunne gjøre i forhold til en Kenwood eller Kitchenaid, men de fleste som har jobbet på et kjøkken eller har prøvd min thermomix ønsker seg en slik, da det er et genialt verktøy å ha på kjøkkenet. Du kan nok ha mye rett i at menn kanskje er større utstyrshorer enn kvinner når det kommer til kjøkkendingser, tror de fleste som kjøper Demeyere og Mauviel kjeler til flere tusen pr. stk er menn... Kvalitet koster, slik har det alltid vert.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Selfølgelig har jeg hele kompendiet, fikk det for ca. 1600,- på amzaon.com Supre bøker hvis du er matnerd og kanskje allerede har bøker som f.eks the fat duck cookbook, Alinea, a day at el buli og el buli årbøkene, molecular gastronomy av Hervé This osv. Til deg altgodt; så vil jeg si at du virker forutinntatt. Det har skjedd mye på kjøkkenutstyr fronten, du nevner bla. Sous vide - noe jeg og mange med meg mener kommer til å bli det neste store i vanlige kjøkken. Sous vide gir deg utrolig kontroll over maten, samt at det å kunne vakumpakke mat i porsjoner er enormt praktisk og ikke minst god økonomi. Jeg har en immersion circulator fra Grant idustries, den kostet meg ca. 6000,- altså det samme som en platetopp eller oppvaskmaskin, mao ikke spesielt dyrt. En vakumpakkemaskin får man fra ca. 1500,- Jeg har en vakumpakkemaskin av samme type som du finner på proff kjøkken, disse er kammer vakumpakkemaskiner og er generelt litt bedre, samt man kan vakumpakke væske, noe som er kjekt. Prisen er dog ovcer 10.000,- så man må være rimelig sikker på at dette er noe man kommer til å bruke, og ikke minst har plass til på kjøkkenet. Molecular gastronomy er litt fjas og er nok litt ut akkurat nå, men det har helt klart sin plass i arsenalet til en god kokk, det å forstå hvorfor maten blir som den blir er bare med på å gjøre deg til en bedre og mere kreativ kokk. Jeg tror vi vil se flere av verktøyene på proff kjøkkenet komme inn på vanlige kjøkken, jeg skrøt mye av min Thermomix her i en tråd for lenge siden, fikk selvfølgelig bare tyn fordi ingen skjønte hva denne maskinen kunne gjøre i forhold til en Kenwood eller Kitchenaid, men de fleste som har jobbet på et kjøkken eller har prøvd min thermomix ønsker seg en slik, da det er et genialt verktøy å ha på kjøkkenet. Du kan nok ha mye rett i at menn kanskje er større utstyrshorer enn kvinner når det kommer til kjøkkendingser, tror de fleste som kjøper Demeyere og Mauviel kjeler til flere tusen pr. stk er menn... Kvalitet koster, slik har det alltid vert. Takk for svar Du må ha ramlet over et supertilbud. Sjekker på Amazon men med frakt så kommer det opp i ca 2900,- -TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå