AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Hei! Jeg har en venninne som er tiltalt for (grovt) underslag. Hun har vært helt åpen om det med meg, og jeg prøver å hjelpe og støtte henne som best jeg kan. Nå har hun imidlertidig fått dato for rettsaken, og er veldig nervøs og redd. Det er en tilståelsessak, og hun har samarbeidet godt med politiet og kontrollfolkene hele veien. Underslaget ble etter hva jeg har skjønt oppdaget etter rutinemessige kontroller, og hun tilsto under en av disse. Hun er veldig lei seg for hva hun har gjort, og har aldri gjort noe sånt som dette før. Det hjelper lite at en av de andre ansatte hos bedriften ikke overholdt taushetsplikten sin, men gladelig delte hele historien med alle som ville høre på. Dette førte jo til en del drama, og venninnen min er nå nesten redd for å bevege seg utenfor døren. Jeg skjønner at folk reagerer, selvfølgelig. Likevel blir jeg veldig lei meg på hennes vegne. Hun sier selv at det var utrolig dumt og dårlig gjort. Spesielt lei seg er hun for tillitsbruddet dette førte med seg, da hun (selvføgelig) føler at hun dolket både sjefen og kollegaene i ryggen. Dette er ikke den personen hun egentlig er, og absolutt ikke en person hun ønsker å være. Som sagt har hun aldri gjort noe sånt før, og heller ikke i ettertid. Så over til det "jeg" trenger hjelp med. I brevet angående rettsaken står det at foreslått straff er 75 dager ubetinget. Dette synes jeg er litt strengt, hun er jo ikke tidligere straffet. Hun har også frivillig gått med på å betale tilbake beløpet hun underslo, og jeg tror hun allerede har begynt (dette er jeg ikke helt sikker på, men mener det har blitt sagt). Sånn jeg ser det foreligger det også noen formildende omstendigheter her, uten at jeg har tenkt å gå mer inn på hennes privatliv. Det ble ett rotete innlegg, beklager det. Men det jeg lurer på er om hun kan ha noen sjangs for å få feks to år betinget straff, eller samfunnsstraff i stedet? Er det noen som har noen innspill og/eller erfaringer de vil dele? Takknemlig for alle hjelpsomme svar!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Har hun ikke advokatbistand? Jeg vil tro at PM har tatt hensyn til de formildende omstendighetene når de tok ut tiltalen, det høres slik ut. Jeg skal sjekke litt, så kommer jeg tilbake.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Har hun ikke advokatbistand? Jeg vil tro at PM har tatt hensyn til de formildende omstendighetene når de tok ut tiltalen, det høres slik ut. Jeg skal sjekke litt, så kommer jeg tilbake. Nei, hun har ikke det. Fikk beskjed om at det ikke var vanlig i tilståelsessaker. Takk for at du tar deg tid
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 § 256. 1 Grovt underslag straffes med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte. Ved avgjørelsen av om underslaget er grovt skal det særlig legges vekt på om verdien av det underslåtte er betydelig, om underslaget er forøvd av offentlig tjenestemann eller noen annen ved brudd på den særlige tillit som følger med hans stilling eller virksomhet, om det er bokført uriktige regnskapsopplysninger, utarbeidet uriktig regnskapsdokumentasjon eller uriktig årsregnskap, 3 eller om den skyldige vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred. Du kan sende meg en PM, hvis du vil. Det er litt vanskelig å svare på uten mer informasjon.
AnimalFarm Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Hun burde ihvertfall få saken vurdert av en advokat. Endret 15. februar 2012 av AnimalFarm
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Du kan sende meg en PM, hvis du vil. Det er litt vanskelig å svare på uten mer informasjon. Ikke så lett å sende en PM til en AB
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Ikke så lett å sende en PM til en AB Har fått nicket, så det ordner seg nok
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå