Gå til innhold

Ekstrem PMS

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som er plaget med ekstrem pms her og som vil dele litt erfaringer og tips?

Jeg er så plaget at jeg ikke fungerer i det hele tatt. Klarer knapt stå opp enkelte dagene, er helt tømt for energi, det er ingenting som hjelper, jeg kan sove så mye eller lite jeg bare vil, men er fortsatt like utslitt.

I tillegg blir jeg så apatisk og likegyldig til alt. Klarer ikke gjøre stort, det går utover studiene og jobb. Kommer meg så vidt opp, og det å skulle omgås andre er helt forferdelig slitsomt. Jeg går rundt med konstant klump i magen, på gråten hele tiden, og jeg får helt panikk av å tenke på at det er ting jeg må gjøre.

Alt er helt svart, jeg ser omtrent ikke glede eller mening i noe, føler meg alene, ensom, at ingen er glad i meg osv osv. Noen ganger får jeg raserianfall også, klarer ikke styre meg og jeg kjenner ikke meg selv igjen.

Dette er symptomer som kommer som lyn fra klar himmel 7-10 dager ca før mensen og forsvinner like kjapt i det blødningen begynner. Så det er jo ganske tydelig at det er mens-relatert.

Føler jeg burde gå til lege ellernoe å høre om det er noe som kan lindre litt, men er så redd for å ikke bli forstått. Føler at dette med pms er litt tabubelagt - det er liksom bare sånn at man skal være litt hissig noen dager i måneden, men dette går jo over alle støvleskaft. De gangene jeg har fravær på jobb så er det pga dette for å si det sånn. to uker hver eneste måned kan ikke være sånn her, jeg er jo ikke i stand til å leve livet mitt.

Hvis man skal få hjelp til slikt, er det best å gå til vanlig lege? eller gynekolog? Noen med erfaringer i samme baner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på p-piller?

Jeg hadde en del pms før jeg begynte på p-piller. Gikk på Yasmin. Men etterhvert fikk jeg mer og mer pms. Ble sånn at folk rundt meg oppdaga fort når jeg hadde pms. Så bytta jeg til p-ring, og det fungerte fint. Nå går jeg på Cerazette - blanding mellom p-piller og minipillen.

Nå har jeg så og si ikke pms og nesten ikke mensen. Mista mensen i en periode jeg bodde kun med gutter, men nå som jeg bor med ei venninne og blir påvirka av hennes syklus får jeg litt småblødninger.

Skrevet

Nei går ikke på p-piller. Jeg har egentlig hørt om folk som får sånne plager NÅR de begynner med pillen, så syns det er litt skummelt og;)

Men kan jo være verdt å prøve.

Skrevet (endret)

Er jo bare å snakke med legen. Dessuten fungerer p-piller ulikt fra person til person. Mener å huske at mini-pillen skal ha mindre eller ikke noe østrogen i seg (som gjør at man får pms).

Jeg syntes det er veldig kjekt med p-pillen. Har ikke pms, blør ikke/mindre, har ingen smerter og hvis man går på p-pillen og ikke minipillen kan man så og si bestemme selv når en vil ha mensen :).

Endret av Micolina
Skrevet

Jepp, jeg er sånn. Går inn i tidenes depresjon, hehe... Tok meg selv i å sitte å grine idag for jeg hadde det så jævlig uten å vite hvorfor. Så du er ikke alene :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv slitt ekstremt mye med pms i form av sinne, depresjon og sjenerelt humørsyke. Nå bruker jeg cerazette og føler at det hjelper, nattlysolje er jeg også blitt anbefalt tideligere.

Lykke til, det kan være veldig slitsomt :)

Skrevet

Kjenner igjen dette. Min mor var GAL i to uker hver eneste måned, veldig slitsomt... Men hun har heldigvis blitt eldre :fnise:

Dvs ikke pms lenger. Hun er verdens snilleste dame, men når hun var så sint var hun ikke til å kjenne igjen. :gjeiper:

Skrevet

Du burde gå til legen! Håper det ordner seg. :klemmer:

Skrevet

Sjekk ut Female fra helsekosten. Den reddet meg. Startet opp da jeg fikk mensen og allerede neste periode var jeg mye bedre.

Skrevet

Jeg, og flere med meg, ble mer eller mindre kvitt pms som en bivirkning da vi la om kostholdet og fjernet matvarer vi ikke tåler. Nå sier jeg ikke at kosthold er svaret for alle, men jeg ville bare nevne det.

Skrevet

Jeg hadde EKSTREM pms, prøvde alt i flere år. Lå bare å grein og hadde vondt i 5-6 dager før mensen. For ikke å snakke om at jeg ble nærmest suicidal og veldig hissig.

Så fikk jeg meg (mirakuløst nok) kjæreste. Det ble redningen for meg, ikke kjæresten, men det at jeg begynte på p-piller :P Yamsin for min del, men det er jo veldig forskjellig for alle.

Nå opplever jeg i verste fall svake mensenmurringer, har ikke LITT humørsvingninger en gang. deilig.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut Female fra helsekosten. Den reddet meg. Startet opp da jeg fikk mensen og allerede neste periode var jeg mye bedre.

Femal funket som bare det på meg og min PMS også, men jeg opplevde å miste mensen og få helt krøll i syklusen etter å ha gått på dem i tre måneder... Så jeg startet opp med Yasmin, og PMS forsvant som dugg for solen! :) Nå går jeg på Cerazette og har verken PMS eller mensen.

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Søkte på ekstrem pms og fant denne tråden og da ble jeg så glad... ikke glad fordi dere har det som meg, for det unner jeg egentlig ingen, men litt glad likevel for at jeg ikke er alene. Jeg går suicidal såpass mye, kaver såpass mye i mørke, at det egentlig er vanskelig å skille på hva som er hva - men jeg har overvåket syklusen så lenge nå at det ikke er noen tvil, det følger hormonbølgene. Jeg trodde lenge det ikke kunne være hormoner, at jeg helt enkelt er gal eller schizofren, men etter å ha blitt fulgt av psykolog over en lengre periode mente hun det er ekstrem sensitivitet for hormonforandringer.

Jeg bor dessverre ikke samme sted lenger og har ikke samme lege, så jeg må kanskje begynne litt på nytt igjen, men hvis dere mener mini-piller kan hjelpe så burde jeg kanskje vurdere det. Jeg vil for alt i verden unngå antidepressiva, som noen foreslår for denne typen plager, som er såpass ekstreme at jeg blir ikke-fungerende både som mamma og kjæreste. Nattlysolje og Femal, kan det brukes samtidig?

Det er så tungt å bare ha lyst til å ligge alene i et mørkt rom og helst aldri våkne igjen, og gå med gråten i halsen i mange dager. Trist å miste så mye av livet på grunn av det. Det er så mange ting jeg sier nei til nå og unngå, fordi jeg aldri vet hvilken form jeg er i, så det har utviklet seg til en sosial-angst-greie i tillegg :sukk:

Anonym poster: c8fc639e7aa8e110aac1c50b81b4f164

Skrevet

En til her... Legen kan skrive ut lykkepiller som man kan gå av og på i de verste periodene. Men det synes for meg som å tulle mye med hjernen.. Cerazette fungerer utmerket, men mange inkludert meg blør i et år før det stabiliserer seg. Det blir heller ikke helt borte, men intervallene blir lengre. Nå er sexlysta mi så lav at jeg skal hoppe av og kjenne på kroppen et halvt år, like mye for mannens skyld, ;)

Ellers er det tida som rår.. jeg er førti nå. Om ti år er jeg kanskje ferdig med alt sammen...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på helsekosten nå og kjøpte nattlysolje, et annet merke enn jeg tenkte, fordi hun anbefalte det så sterkt. Jeg har alltid på følelsen jeg blir lurt når jeg skal bruke naturprodukter :sjenert: men så kom jeg hjem og googlet det og finner dette skrevet om produktet.

Optimist nå! Verdt hver krone.

Kan man kjøpe slike trygt på nett, kanskje? Billigere, andre steder, vet noen?

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Jeg har satt meg masse inn i dette emnet da jeg har noen plager selv. PMS skyldes en ubalanse i hormonsystemet. Før hadde jeg ømme pupper før mensen, men etter jeg la om kostholdet og spiser nesten bare sunne ting er puppene aldri ømme, enkelte måneder får jeg ingen forvarsel på at mensen kommer en gang.

Prøv å lese litt om østrogendominans og se om det kan gjelde dere også. I tillegg har jeg hørt Vitex skal hjelpe mot pms og ustabil syklus, men har ikke gått på den lenge nok til å vite om den fungerer. Kutt ut sukker og alt annet som påvirker østrogenproduksjon.

Gjest Swarovski
Skrevet

Jeg var på helsekosten nå og kjøpte nattlysolje, et annet merke enn jeg tenkte, fordi hun anbefalte det så sterkt. Jeg har alltid på følelsen jeg blir lurt når jeg skal bruke naturprodukter :sjenert: men så kom jeg hjem og googlet det og finner detteskrevet om produktet.

Optimist nå! Verdt hver krone.

Kan man kjøpe slike trygt på nett, kanskje? Billigere, andre steder, vet noen?

Hvis du vil ha Efamol, så har feelunique det noe billigere.

Hvis du vil prøve andre merker, så har iHerb det mye billigere.

Skrevet

Begynn på p-piller. Det funket bra for meg. Gikk ikke p-piller etter jeg fikk mitt første barn, men fikk kraftig menstruasjonsplager etter han ble født, så da begynte jeg på Marvelon. Var det legen min anbefalte hvertfall. Kanskje verdt ett forsøk?

AnonymBruker
Skrevet

ser mange anbefaler p-piller. For min del gjorde p-piller alt ti ganger verre, jeg fikk et nytt liv da jeg sluttet med de. Jeg synes leger ofte ikke tar PMS særlig alvorlig, det er en av disse kvinneplagene som ikke det ligger noe prestisje eller penger i å forske på, så holdningen blant leger er ofte at det bare er plager man må leve med

Anonym poster: 13e91ffd840ef7e087d20f70d8d7e9a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også sånn. I 14 dager før hver jævlige mens. Holdt på å bli gal av det. Prøvde alt, Femal, minipille, p-pille, ingen piller, men ingenting hjalp. Det som til slutt hjalp var å kutte ut ALT sukker fra kosten, samt å sette inn hormonspiral. Med hormonspiralen forsvant mensen, og med den forsvant også den månedlige forventningen om hvor ille det kom til å bli, som selvfølgelig også bidro til at det satte igang hver eneste gang.<br /><br /> Anonym poster: e1303a282576338862a7ed2bf5aeadf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...