Gå til innhold

Pus ute av form etter dyrlegebesøk :-(


Væren

Anbefalte innlegg

Stakkars pus... I går måtte vi dra til dyrlegen med ham, for det var blitt betennelse i et sår han hadde fått i en slosskamp for en liten uke siden. Den dagen han hadde sloss, sto det litt av en katteklo igjen oppe på hodet på ham, som vi fikk fjernet. Pus er en kastrert hannkatt på tre år, og egentlig en veldig fredelig sjel. Han jakter ikke engang; har aldri sett ham ta verken fugl eller mus. Så jeg antar han har blitt angrepet eller har sett seg nødt til å forsvare sitt revir.

Hos dyrlegen fikk han en beroligende sprøyte, før han ble barbert rundt såret på hodet, hvoretter såret ble renset. Vi fikk med penicilintabletter som han skulle få morgen og kveld i 5 dager, begynner i kveld med kuren. Men da jeg åpnet esken nå i kveld, så jeg at det bare var 6 tabletter i esken, brettet var klippet i to, så det var ikke så mange tabletter som kuren skulle inneholde. Kanskje det skulle ha stått 1/2 tablett på esken? Noen som vet hvor mye medisin det er vanlig å gi?

I går og i dag har han overhodet ikke vært seg selv; han er ikke i form i det hele tatt! Bare ligger i ro eller går forsiktig rundt omkring. Slapp og sløv, og sitter og stirrer på matskålen sin, men greier nesten ikke å spise. Han går på do ute, men tror han har blitt sittende på trappa de to gangene han har vært ute av huset i dag. Vet ikke om han har greid å gjøre sitt fornødne, stakkars!

I kveld knurrer han forsiktig og advarende hvis vi kommer borti magen hans... :(

Vi har mistet en katt før, og orker ikke tanken på at noe skal skje med denne katten, han er hele familiens maskot og gullklump! Kan noen kattekyndige her på KG komme med noen teorier på hva det er som er galt med katten min, så blir jeg veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten vår opplevde nettopp det samme, og hun var rett og slett ganske deppa i omtrent en uke etterpå. Mulig hun følte seg dårlig av medisinen, for hun hadde diaré. Kan jo hende det er tilfellet med din pus også.

Det med tablettene kan jeg ikke svare på, for vi pleier alltid å få flytende antibiotika til pus. Du kan jo ringe veterinæren hvis ikke det blir bedre. Kanskje puser også kan være allergisk mot antibiotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, tuji; det var godt å høre at andre katter også reagerer sånn etter veterinærbesøk, men at det går over. Jeg har så lett for å bli altfor bekymret!!! Tenker på kattepest og mageinfeksjoner og alt mulig... Minstegutten vår på 10 år er så lei seg og redd for pus, så jeg har lest svaret ditt for ham nå. Det hjalp visst litt.

Det er jo ikke sikkert katten vår har vondt i magen, men det kan være at han er litt forfjamset og deppa og ikke forstår så mye av hvorfor han ikke er i form, så knurringen kan jo også bety at han vil ha fred!?

Det er bare litt merkelig at han ikke går på do, men så har han heller ikke spist så veldig mye... Må kjøpe noe ekstra godt til ham i morgen, stakkars!

Er det noen andre som har opplevd det samme med katten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid slapp, søvnig og får dårlig matlyst av pencilin. Og du vet jo selv hvordan du ble i magen... Så om katten opplever det samme er det vel ikke så rart. Slapp av, se det an, og sansynligvis går alt bra med katten din. Du kan jo ringe dyrelegen i morra og spørre om antall tabletter dersom du er usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll: Hehe... Du har jo rett, Ragnhild. Kanskje pus også må få "lov" til å klage seg litt, også. Nå har jeg lest litt rundt på veterinærsider på nettet, og der står det flere steder at katten kan bli litt slapp den første uka etter vaksinering. Så da ble jeg litt beroliget. Har jo hatt katter til vaksinering før, både denne og den første katten vår, men det er rart hvor fort man glemmer...

Takk for svar, og nå må jeg ned og klappe litt på pus.

Jepp, skal forresten ringe og spørre om antallet tabletter i morgen!

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Katten din skal ha en halv tablett, morgen og kveld. Han er sikkert slapp pga medisinen og han hadde sikkert fått noe beroligende også hos dyrlegen.

Noen katter får diare av penicillin, men de kan også få alt for hard mage! Prøv å gi han våtfor og pass på at han drikker nok (væsketap er verst)! Det er ofte vanskelig å få de til å drikke, så prøv å gi han vann i noe annet enn vannskåla (vinglass funker fint på pusen min). Hvis han ikke vil drikke prøv å bruk en sprøyte (uten spiss) for å gi han vann. Ellers bør han få noe for å stabilisere magen. Zoolac (fås hos vet.) eller vanlig biola naturell er fine greier. Hvis du fortsatt tror at han ikke har avføring bør du kontakte dyrlegen.

og kanskje det er lurt med en liten sandkasse inne i tilfelle han plutselig får det travelt.... katter liker ikke å grise, vet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, onyx!

Så du mener pus bare skal ha en halv tablett? Det kan jo forklare saken. Men veterinæren var altså skikkelig stresset i går, det rant inn med folk og dyr, og han var alene, stakkars! Så han kan jo godt ha skrevet og sagt feil. Vi får gi en halv tablett i morgen tidlig, og så får jeg evt. heller ta en telefon for å spørre, for sikkerhets skyld.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

ja, ganske sikker:) Katten min gikk på antibiotikakur for en stund siden og skulle ha en hel tablett hver dag, men delt i to slik at det ble en halv morgen og kveld. Vetrinæren var nok bare stresset og glemte å si det:) Men det er viktig at du gir hele kuren selv om pus ser fin ut i såret. Hvis du slutter for tidlig kan infeksjonen komme tilbake. Faktisk synes jeg nesten kuren hørtes litt kort ut for min katt fikk 11 dager for en ørebetennelse fordi dyrlege mente at sjansen var stor for at den kunne komme tilbake hvis kuren var kortere. Men er du i tvil etter 6 dager så ringer du selvfølgelig dyrlegen din:)

Håper pus blir bra igjen!

Og forresten, hvis du ikke har våtfor kan du bløte tørrforet i vann. Og blande i noe han liker godt...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar, onyx. Greit at det var noen her som hadde råd!!!

Nå ga jeg jo pus en hel tablett før jeg hadde lest svaret fra deg, onyx, men jeg satser på at det går bra. Får gi ham en halv tablett i morgen tidlig. De tablettene var rimelig knallharde, så jeg har lagt en tablett i bløt i litt vann i et eggeglass. Jeg bruker en oralsprøyte til å sprøyte medisinen langt bak i svelget på katten, så det går kjapt og greit.

Men jeg skal jammen ut og kjøpe noe godt våtfor til ham i morgen, så han lettere får noe i seg. Han pleier å spise Iams tørrfor, men har fått litt våtfor i tillegg noen ganger i det siste. Som til jul og på nyttårsaften... :ler: Tror jeg skal gi ham litt vann i sprøyte også før jeg legger meg i kveld. Sånn at han ikke blir dehydrert. Det er ikke mye han får i seg, nemlig. Bare ligger og sløver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er pus en god del kjappere og friskere, han har vært ute mens vi var på skole og jobb, og nå ligger han og nyter livet i korgstolen sin i stua! Jeg slapper litt mer av nå, og regner med at han overlever dette, også... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Så flott at pusen din er bedre! Ble glad når du skrev det for jeg har vært litt bekymret på dine vegne:) Går forresten også rundt og er bekymret for naboens katt som er vekke.... lurer på om jeg har for lite å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at pusen din er bedre! Ble glad når du skrev det for jeg har vært litt bekymret på dine vegne:) Går forresten også rundt og er bekymret for naboens katt som er vekke.... lurer på om jeg har for lite å gjøre:)

Neida, du er bare et godt eksemplar av hunnkjønnet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...