Gå til innhold

Fastelavn


Gjest Spinell

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell

Det nærmer seg fastelavn, og sikkert 90% av alle gangene dette ordet er nevnt i nettdiskusjoner, blogger osv er ordet feilstavet, og skrevet fastelaven. Ofte kan det også gjennom uttalen av ordet virke som det skal skrives med e.

Jeg har lest om opprinnelsen av ordet: Fasten Abend, eller Vastel Avent, fra høy- og lavtysk. Her er jo e-en tilstede. Kan noen med språkhistorisk eller etymologisk kunnskap forklare meg hvorfor den har forsvunnet på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg hater slike *dytt*-innlegg, men lurer fremdeles på dette.

Er Tuppen og Lillemor, aka Belladonna og Ludovie i nærheten, mon tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt på siden jeg lærte meg den korrekte skrivemåten for et par år tilbake. Dersom man er usikker kan man jo kjøre et trygt løp, og kalle dagen for fleskesøndag! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ludovie

Jeg kom nettopp over en diskusjon om dette på Facebook-sidene til Språkteigen. Mange interessante innspill! :)

https://www.facebook.com/Sprakteigen?sk=wall&filter=1

Det er for øvrig veldig mange interessante diskusjoner på disse sidene, så der er det vel verd å kikke innom av og til dersom man er språkinteressert.

(Det står et stykke ned på siden - scroll ned til postingen fra 21. februar.)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Takk, Ludovie!

Jeg ante ikke at Språkteigen hadde egen Facebook-side, engang. Siden har herved fått en ny tilhenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skrevet fastelaven jeg og hehe. selv om jeg er ganske grammatikk-nazi :P men det er vel fordi ordet ikke brukes så mye, og (jeg syns) at det er en litt "ulogisk" måte å skrive ordet på i forhold til hvordan man uttaler det. Kan ikke komme på noen særlig andre ord der man uttaler en bokstav som ikke fins i ordet liksom? :P Da blir det litt surr oppi hodet...

men det er sikkert en grunn til hvorfor det skrives som det gjør ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...