Gå til innhold

mange deprimerte - hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er så mange tråder som handler om å være deprimert, og da lurer jeg på om dette er en økende diagnose?

Hvem er det som er deprimert? Og hva gjør folk deprimerte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mye medier og film gjør en del folk deprimerte.

En blir fortalt hvordan det "perfekte liv" er, uten å kunne oppnå det. Så jeg tror det er lurt å være litt bevisst på det...

• Liker 1
Skrevet

Det er så mange tråder som handler om å være deprimert, og da lurer jeg på om dette er en økende diagnose?

Jeg kan svare for meg selv.

Jeg har vært deprimert siden jeg var liten, barneskolen kanskje til og med. Dette pga sosial angst, lite venner og en alkoholisert far som har vært voldelig. Disse tingene har gjort det veldig vanskelig for meg å leve normalt, så jeg utviklet spiseforstyrrelse i 10. klasse etter mobbing.. Som igjen førte til selvmordstanker hver eneste dag. Dette gjorde meg deprimert :tristbla:

Det er veldig mange som sliter med angst som mer eller mindre automatisk blir deprimert fordi man livskvaliteten reduseres.

Skrevet

Tror ikke dette egentlig er en økende diagnose, eller diagnosen blir kanskje satt oftere, men at det kommer mer frem i lyset at man er deprimert. Dette er jo mye mindre tabu i dag enn det var for feks 15-20 år siden. Derav flere tilfeller.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur at depresjon er ein av mange symptom på for lite rørsle. Og så trur eg det er det er ein tendens til at ein diagnostiserer dei som slit mykje snøggare enn ein gjorde før. Eg trur ganske mange av dei som før berre "hadde det litt tungt" no blir diagnostiserte.

(Ja, eg freistar å provosere.)

Skrevet

Det er umulig å si om antallet deprimerte øker, eller om antallet har vært konstant, men skjult, opp igjennom tidene... På den ene siden lever vi med mye mas og press og påvirkning nå for tiden, men på en annen side var det som en annen her nevner mye større tabu å stå frem med psykiske lidelser før.

Det blir bare spekulasjoner.

Hvem som helst kan bli deprimert, samme hvilken alder, kjønn, inntekt, utseende eller yrke man har.

Årsakene kan også være mange. Det er et komplekts problem. Stress, mobbing, horomonelle/kjemiske forandringer i hjernen som oppstår pga andre ting, sykdom, overgrep osv.

For min egen del ser årsaken ut til å ha vært den sosiale utstengingen og mobbingen jeg opplevde gjennom grunnskolen, kombinert med neglisjerende, respektløse foreldre. Jeg var alltid litt sjenert og tilbakeholden, noe som tidlig utviklet seg til sosial angst, og sammen med depresjonen ble dette en selvforsterkende, ond sirkel.

Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Kast og bruk samfunnet... og stress. Stress består det mye av i Norge i dag. Leser stadig vekk om fjortenåringer som sliter med søvn og stiv nakke fordi de er konstant bekymret og føler et behov for å prestere.

Endret av BabyBlue
Gjest Mahareth
Skrevet

Eg trur at depresjon er ein av mange symptom på for lite rørsle. Og så trur eg det er det er ein tendens til at ein diagnostiserer dei som slit mykje snøggare enn ein gjorde før. Eg trur ganske mange av dei som før berre "hadde det litt tungt" no blir diagnostiserte.

Jeg tror du har delvis rett i det første du sier. Jeg har selv merket stor forskjell psykisk på om jeg er nok i aktivitet. Kosthold kan også gjøre meg verre og bedre. Uansett så vil det aldri værenok i seg selv å trene nok og spise riktig, men det hjelper helt klart.

jeg tror også at depresjoner og andre psykiske lidelser er like vanlig nå som før, det er bare mer akseptert å snakke om, og diagnosene blir oftere stilt.

• Liker 1
Skrevet

Og så trur eg det er det er ein tendens til at ein diagnostiserer dei som slit mykje snøggare enn ein gjorde før. Eg trur ganske mange av dei som før berre "hadde det litt tungt" no blir diagnostiserte.

Det tror jeg også- på godt og vondt.

Godt fordi de som virkelig sliter og kan ha bruk for hjelp, blir tatt på alvor.

Og vondt fordi at det går litt inflasjon i diagnosen. KG er et godt eksempel på at folk diagnostiserer hverandre i annenhvert innlegg. "Nei, samboeren din er ikke lat, han er deprimert."-type synsing, som ikke kommer noen til gode egentlig.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det tror jeg også og jeg har førstehåndserfaring med depresjon! Har bipolar lidelse, så bare trening virker ikke alene, men som supplement er det supert!!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...