Gå til innhold

Lavglykemisk kosthold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Pga allergi/intoleranser har jeg nå fått beskjed av homeopaten at jeg bør prøve ut et lavglykemisk kosthold. Til normalt har jeg spist endel brød/havregrøt/knekkebrød til både frokost og lunsj. Dette har jeg nå lyst til å bytte ut. Jeg er allergisk mot rå frukt og grønnsaker, samt nøtter.

Dette prosjektet kjennes utfordrende ut, men jeg har lyst til å gå inn for det.

Er det noen med erfaring som har noen tips og råd å komme med? Hva spiser dere feks til de ulike måltidene? Er det noen matvarer som er et "must" å ha i kjøleskapet, etc..?

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke spise verken frukt, grønnsaker eller nøtter? :s Huff... da går du glipp av mye næring. Håper du kompanserer for det i form av kosttilskudd eller tilsvarende?

Jeg unngår selv høyglykemiske karbohydrater, og en god del av kostholdet mitt baserer seg på nøtter og grønnsaker, samt litt frukt. Hm..

Tåler du meieriprodukter? Egg? Grove knekkebrød? Kjøtt? Bær?

Jeg ville forøvrig lest meg opp på Fedon. Han er etter hva jeg har forstått litt av en guru på dette med GI, og jeg har sett at flere av bøkene hans inneholder tabeller over ulike matvarers glykemiske indeks.

Skrevet

Kan du ikke spise verken frukt, grønnsaker eller nøtter? :s Huff... da går du glipp av mye næring. Håper du kompanserer for det i form av kosttilskudd eller tilsvarende?

Jeg unngår selv høyglykemiske karbohydrater, og en god del av kostholdet mitt baserer seg på nøtter og grønnsaker, samt litt frukt. Hm..

Tåler du meieriprodukter? Egg? Grove knekkebrød? Kjøtt? Bær?

Jeg ville forøvrig lest meg opp på Fedon. Han er etter hva jeg har forstått litt av en guru på dette med GI, og jeg har sett at flere av bøkene hans inneholder tabeller over ulike matvarers glykemiske indeks.

Takk for svar!

Nei, jeg kan dessverre ikke spise rå frukt, grønnsaker eller nøtter. Men jeg kan spise frukt og grønt som er varmebehandlet, enten ved koking, damping eller steking. Det hjelper jo noe, ihvertfall med tanke på middagsretter og varme lunsjretter.

Jeg kan ikke drikke ren melk og reagerer på yoghurt og melke/fløtebaserte sauser, men jeg kan bruke pasteuriserte og syrna melkeprodukter som feks cultura og skyr. Jeg skal begynne å eksperimentere litt med cottage cheese, kesam etc. i tiden som kommer. Jeg har blandt annet fått noen oppskrifter på proteinbrød med kesam som jeg skal prøve meg på.

Ellers kan jeg spise de andre matvarene du nevnte; egg, kjøtt etc.

Jeg kan se for meg at omeletter, hjemmelaget knekkebrød eller proteinbrød med feks avocado eller laks kan være bra..?

Målet med å prøve et ut slikt kosthold er blant annet å kunne spise frukt og grønt. I tillegg til denne kostholdsendringen har jeg begynt med store doser med omega 3/6, sink, multivitaminer etc.

Takk for tips om Fedon, skal sjekkes ut. :)

-ts

Skrevet

Hva slags symptomer får du hvis du spiser dette du sier du er allergisk mot? Er det homeopaten som har stilt allergidiagnosene, eller er det noe du har funnet ut av på egen hånd?

Jeg spiser selv lavglykemisk, og jeg vil også anbefale Fedon Lindbergs bøker slik at du forstår litt mer av hva det går i. Husk at lavglykemisk kost ikke er det samme som LCHF (lav karbo - høyt fett). Du kan med andre ord spise litt grove kornprodukter. Middager med rent kjøtt, ovnsbakte/wokete/stekte/kokte grønnsaker og evt. litt fullkornspasta eller naturris kan varieres i det uendelige.

Skrevet

Allergien er ikke noe jeg har funnet på selv, nei. ;) Diagnosene er blitt stilt ved ulike runder med leger etc. Melk "setter seg" blant annet på fordøyelsessystemet, nøtter på luftveiene og frukt og grønt trigger eksem. Er veldig plaget med atopisk eksem, og det er mye som trigger dette, både av ytre faktorer og ting som jeg spiser.

Det er betryggende å lese at jeg kan spise noe pastaprodukter. :)

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...