Gå til innhold

Creme Brulee - hjeelp!!


Atilla

Anbefalte innlegg

Har flere ganger prøvd å lage Creme Brulee, men mislykkes gang på gang. Sist gang ble det ganske tykt da jeg brukte ei stor form med lite i, men de andre formene av normal størrelse var tragiske... De stivner ikke, det blir bare en kvalm gjørme...

Fortell meg hemmeligheten! Hvor lenge skal de stekes, må vannet i vannbadet være glovarmt, hva er beste steketemperatur?

Fortviler, kjæresten min elsker denne desserten, men veien til hans hjerte er så lang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å bruke små posjonsformer når du lager denne.

Crème brûlée

(6-8 porsjoner)

4 dl melk

2 dl kremfløte

4 ss sukker

1 vaniljestang

5 egg

brunt sukker (demarara)

Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestang (splittet på langs). Avkjøl blandingen noe og rør inn lett sammenpiskede egg. Sil blandingen. Sett åtte ildfaste porsjonsformer i langpannen, hell på så mye varmt vann i langpannen at det står halvveis opp på formene. Fordel eggekremen i formene. La formene stå i vannbadet i ovnen ved 125 °C i ca. 40 minutter eller til kremen har stivnet.

Dryss 1 ts brunt sukker over hver og la porsjonsformene stå 2-3 minutter under varm grill (eller bruk en skibrenner) til sukkeret har karamellisert seg. Server crème brûlée bare som den er eller med følge av frukt eller bær.

Kremen kan gjerne stivnes dagen før, mens karamelliseringen må gjøres like før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har laget den i stor form flere ganger, og den har blitt kjempegod! Her er min oppskrift:

Kok opp 3 dl. kremfløte og 3 dl. matfløte. La det koke i ca. 1 min.

Pisk 6 eggeplommer lett sammen, og tilsett 1 dl. sukker.

Hell over den varme fløten og pisk sammen.

Stek dette i vannbad i 45 min. på 150 grader. La den så helst stå over natten (da stivner den litt mer). Før du skal servere den, strør du litt brunt sukker på toppen, og setter den inn i ovnen ei kort stund. Bruk grillen på ovnen dersom du har det. Ca 150 grader. Det går ganske raskt, så følg med. Sukkeret skal smelte, og så er det jo okay om kremen blir gjennomvarm.

Jeg har servert den med en frisk fruktsalat -kjempesuksess!!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...