Gå til innhold

Fastelavensboller

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt å lage fastelavensboller til helgen, men har da et spørsmål: kan jeg bruke en bollemiks (fra Møllerens ekker Regal), eller er det en spesiell oppskrift til disse bollene?

*takknemlig for svar*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er bare helt vanlige boller, så det går bra med bollemiks. :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

fastelavensboller skal være vannbakkels, men gidder man ikke styre med det så kan man godt bare lage boller.

Skrevet

fastelavensboller skal være vannbakkels, men gidder man ikke styre med det så kan man godt bare lage boller.

Er det sant? Det har jeg aldri hørt om, heller aldri fått.

• Liker 1
Skrevet

Det skal det slett ikke.

• Liker 4
Gjest Survival
Skrevet

Ikke jeg heller. Har bare fått servert vanlige boller fulle av krem og annet godt! :) Og det er jo kjempe godt, så vanlig bollemiks fungerer nok helt fint.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jupp, og i tillegg skal man egentlig putte en katt i en tønne og slå løs på den.

Skrevet

Jupp, og i tillegg skal man egentlig putte en katt i en tønne og slå løs på den.

Nå er det vel ingen grunn til å opphøye alle de syke tradisjonene i familien din til noen almenn lov.

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer ikke, det er nok bare en tradisjon din familie har laget.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fastelavnsbolle

• Liker 2
Skrevet

Hmm prøvde å google det, men fant ingenting om at det egentlig er vannbakkels. Kanskje det er forskjellig fra sted til sted?

Her blir det ihvertfall boller med vaniljekrem, blir ikke bedre enn det :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel ingen grunn til å opphøye alle de syke tradisjonene i familien din til noen almenn lov.

Haha å brenne katter, nakne jomfruer og å slå dyr og mennesker helseløse med bjørkeris er ikke en tradisjon i min familie :fnise:

Men fastelavensbollene er enten helt lette hveteboller med marsipan eller vannbakkels med krem og syltetøy, eller pannekaker.

Skrevet

Haha å brenne katter, nakne jomfruer og å slå dyr og mennesker helseløse med bjørkeris er ikke en tradisjon i min familie :fnise:

Men fastelavensbollene er enten helt lette hveteboller med marsipan eller vannbakkels med krem og syltetøy, eller pannekaker.

Øhhhh....fastelavensbollene er pannekaker??? Dette er nok en VELDIG lokal tradisjon, uanonymbruker! :fnise:

De tradisjonelle fastelavensbollene er vanlige hveteboller med pisket krem og melisdryss. Så kan man selvfølgelig gjøre litt mer utav det og bruke vaniljekrem, syltetøy&krem, marsipan og krem osv osv.

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Feil forum

Endret av Belladonna
Skrevet (endret)

Jeg er vant til at fastelavensboller er berlinerboller fylt med bringebærsyltetøy. Litt avansert å lage, men supergodt!

Endret av Jompa
Gjest mari kontrari
Skrevet

Vi bruker vanlige hveteboller (antakelig fra bakeri i år siden vi bare er to), og jeg fyller de med krem søtet med litt vaniljesukker og bringebæsyltetøy. Drysser melis på toppen selv om det medfører enda mer gris :P

Skrevet

Vi bruker vanlige hveteboller (antakelig fra bakeri i år siden vi bare er to), og jeg fyller de med krem søtet med litt vaniljesukker og bringebæsyltetøy. Drysser melis på toppen selv om det medfører enda mer gris :P

Det skal være grisete å spise fastelavensboller! Er jo da det smaker godt :P

• Liker 3
Skrevet

I vår familie lager vi fastelavensboller/semlor på den svenske måten:

Ingredienser:

- Hveteboller (hjemmelaget/ferdigrøre)

- Kransekakemasse

- Melk

- Krem (hjemmelaget/på boks)

- Melis

1. Del alle bollene i to, og grav ut "innmaten" i underdelene, slik at de blir små skåler.

2. Smuldre all "innmaten" opp i en bolle, og tilsett kransekakemasse og melk til du har en semi-fast røre. Den skal ikke være flytende, ei heller knallhard. Myk og god :)

3. Fordel røren opp i bolleskålene, sprøyt på med krem og legg på toppdelen av bollen. Sikt melis over bollene og server :)

Husk at pisket krem vil falle sammen ganske fort, så om du ikke skal servere disse med det samme bør du vente med å ta på kremen.

Om du allikevel må gjøre ferdig bollene, oppbevar dem i en boks du kan ta ut luften av. Ala tuppervare. :)

Skrevet

Takketakk allesammen! :)

Skrevet

Øhhhh....fastelavensbollene er pannekaker??? Dette er nok en VELDIG lokal tradisjon, uanonymbruker! :fnise:

Jeg tror nok pannekakene er en mindre lokal tradisjon enn vannbakkelsen til uanonym bruker.

Pannekaker er tradisjonell fastelavnskost i feks Frankrike og England tirsdag etter vår fastelavnssøndag, dvs den såkalte Mardi Gras, eller på norsk Feitetirsdag.

Skrevet

Svenske fastelavnsboller, semla. Omigosh.. De er gode. Putt mandler i bollene deres folkens! Det blir aldri nok kalorier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...