AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har hørt at hvis man skal teste seg via blodprøve for cøliaki og matintoleranse/matallergi (fortrinnsvis hvete o.l) så må man utsette seg for dette hvis det skal kunne slå ut. Gjelder dette begge deler, eller bare cøliakitesten? Og over hvor lang periode bør man ha inntatt slik mat, evt hvor mye?
Anehan Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Jeg tok nettopp en blodprøve for å sjekke om jeg var intolerant for gluten, melk/laktose osv, og da trengte jeg ikke å gjøre det. Møtte opp på legekontoret og fortalte problemet mitt, og da mente legen det var like greit å ta en blodprøve når først jeg var der. Så jeg fikk ikke vite om noe i forkant - men nå slo det ikke ut på prøvene heller da. :-)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Men du hadde vel ikke slutta å spise gluten før du tok testen? Jeg har nemlig slutta med det, og er svært lite hypp på å begynne å spise mat med dette i igjen, samtidig som jeg gjerne skulle fått testa meg. Har tatt en blodprøve for det før også, men på det tidspunktet hade jeg også så vidt begynt å kutte ut glutenmat, så lurer på om det hadde noe å si for resultatet..
Anehan Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Nei, det hadde jeg ikke. Håper du slipper å måtte spise det i forkant av testen!
Meridian Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har hørt at hvis man skal teste seg via blodprøve for cøliaki og matintoleranse/matallergi (fortrinnsvis hvete o.l) så må man utsette seg for dette hvis det skal kunne slå ut. Gjelder dette begge deler, eller bare cøliakitesten? Og over hvor lang periode bør man ha inntatt slik mat, evt hvor mye? Man må spise gluten, hvetemel, melk osv frem til man har tatt blodprøve og gastroskopi og har fått bekreftet prøvene. Da kan man kutte det ut. Hvis man kutter det ut før testene, vil det ikke bli noe utslag. siden man blir "frisk" igjen.
Meridian Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Jeg tok nettopp en blodprøve for å sjekke om jeg var intolerant for gluten, melk/laktose osv, og da trengte jeg ikke å gjøre det. Møtte opp på legekontoret og fortalte problemet mitt, og da mente legen det var like greit å ta en blodprøve når først jeg var der. Så jeg fikk ikke vite om noe i forkant - men nå slo det ikke ut på prøvene heller da. :-) Jeg spiste "normal" kost før, og spiste gluten og melkeprodukt osv... men jeg følte meg ikke bra og jeg dro til fastlegen for å ta blodprøve for å se om jeg reagerte på gluten og melk. Men det gjorde jeg ikke... Dette syns jeg var rart, og jeg dro til Balderklinikken og tok blodprøve der, og da hadde jeg fullt utslag på gluten og melk osv ... og jeg hadde Cøliaki. Tok gastroskopi på sykehus, og fikk bekreftet Cøliakien, og sluttet på dagen med gluten og melk etter gastroskopien var tatt.
Meridian Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Men du hadde vel ikke slutta å spise gluten før du tok testen? Jeg har nemlig slutta med det, og er svært lite hypp på å begynne å spise mat med dette i igjen, samtidig som jeg gjerne skulle fått testa meg. Har tatt en blodprøve for det før også, men på det tidspunktet hade jeg også så vidt begynt å kutte ut glutenmat, så lurer på om det hadde noe å si for resultatet.. Nei, du må ikke kutte ut noe gluten, hvetmel eller melk før du har tatt alle tester. Dette er veldig viktig fordi ellers blir det ingen utslag på testene. Jeg har en venninne som var hos fastlegen og ville finne ut av om hun hadde Cøliaki, og han henviste til gastroskopi ved et sykehus. Hun spurte om hun skulle fortsette å spise gluten og melk og sånt, men han sa "nei, det er bare å kutte ut nå, for det har ingenting å si for testen" Så hun kuttet det ut, og tok gastroskopi 1 mnd senere, og det ble jo bomtur når hun hadde blitt "frisk" på 1 mnd uten gluten og melk. Hun orker ikke spise gluten og melk igjen for å ta testen på nytt ... og det er mange leger som ikke har peiling på dette med mat og tester ...
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Men nå som jeg ikke har spist gluten på veldig lenge, ca hvor lang tid på forhånd for testen må man begynne med det?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Jeg spiste "normal" kost før, og spiste gluten og melkeprodukt osv... men jeg følte meg ikke bra og jeg dro til fastlegen for å ta blodprøve for å se om jeg reagerte på gluten og melk. Men det gjorde jeg ikke... Dette syns jeg var rart, og jeg dro til Balderklinikken og tok blodprøve der, og da hadde jeg fullt utslag på gluten og melk osv ... og jeg hadde Cøliaki. Tok gastroskopi på sykehus, og fikk bekreftet Cøliakien, og sluttet på dagen med gluten og melk etter gastroskopien var tatt. Veldig interessant å høre dette.. jeg er bombesikker på at jeg ikke tåler et eller annet, (om det er cøliaki eller noe annet aner jeg jo ikke), men alle blodprøvene hos fastlegen viste jo ingenting, hverken allergi eller noe. Så kunne godt tenkt meg å prøve f.eks balderklinikken. Men det er jo så dyrt. Og veldig rart at det er så forskjell på testene. Hva er det de gjør der, som de ikke gjør hos fastlegene?
Meridian Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Men nå som jeg ikke har spist gluten på veldig lenge, ca hvor lang tid på forhånd for testen må man begynne med det? Du må nok spise det minst 1 mnd før, for du må jo ødelegge tarmen din igjen ... dessverre. Syns det er så dumt at det er så mye feil-informasjon der ute, for jeg har hørt om mange tilfeller der pasienter kutter ut alle produkter de ikke tåler, for så å ta tester det ikke blir utslag på.
Gjest badeand1 Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 Hvordan fikk du bekrefta cøliakien ved gastroskopi? Skal ta det snart men inntil da har jeg fått noen tabletter som heter Egazil som hjelper veldig. Har ingen symptomer lenger, så lurer på om de pillene vil hindre det gastroskopien "leiter etter"?
Meridian Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 Veldig interessant å høre dette.. jeg er bombesikker på at jeg ikke tåler et eller annet, (om det er cøliaki eller noe annet aner jeg jo ikke), men alle blodprøvene hos fastlegen viste jo ingenting, hverken allergi eller noe. Så kunne godt tenkt meg å prøve f.eks balderklinikken. Men det er jo så dyrt. Og veldig rart at det er så forskjell på testene. Hva er det de gjør der, som de ikke gjør hos fastlegene? Balderklinikken koster vel rundt 700 kr (+-) og man går der ikke så ofte da. Toppen 1-2 ganger i mnd. Men første time er en dobbeltime, så da må du betale litt mer.. Jeg gikk hos dr.Richard Knobel, så han anbefaler jeg(han er veldig hyggelig og forståelsesfull)! Jeg husker ikke alt som skjedde, for dette er noen år siden, men han kommer iallfall til å prate med deg og spørre spørsmål, også tar de blodprøve. De tar vanlig blodprøve, men den blir sendt for analyse til USA og tyskland tror jeg, og blir testet med avansert utstyr(i norge har de ikke så avansert utstyr, noe som gjør at de ikke blir utslag for de fleste pasienter). Når de får svar på blodprøvene, vil du få vite sikre reslultat og hva dere skal gjøre videre. Du må dessverre spise alt du ikke tåler frem til alle tester er tatt, så det er bare å pøse på med gluten og melkeprodukt og alt annet frem til da. Så du må nok spise dette i minst 1 mnd før alle blodprøve er tatt...og om du skal ta gastroskopi må du nok spise dette enda en mnd... Jeg syns synd på dere som må spise alt dette igjen, tror jeg hadde dødd om jeg måtte spise slik mat igjen. Helt forferdelig at det skal være så dårlig informasjon der ute!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå