Gå til innhold

Feiloverføring av penger til vår konto


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I dag oppdaget vi plutselig at noen har feiloverført penger til vår konto...vi aner iallfall ikke noe om hvorfor vi plutselig har fått dem.

Hvordan er egentlig reglene for dette? Er vi pliktig til å tilbakebetale dem siden de egentlig ikke er til oss? Spør bare for moro skyld egentlig, for vi har jo ikke samvittighet til å beholde penger som ikke er våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Ja, jeg tror faktisk du er pliktig til å betale de tilbake. Sannsynligvis oppdager vel banken (eller noen) feilen, men det er jo ikke godt å vite.. Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som sagt er det egentlig litt hypotetisk også, for vi kommer aldri til å ha samvittighet til å bruke penger som egentlig ikke er våre... Men det er en ganske stor sum det er snakk om, så jeg var bare litt nysgjerrig på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du visste eller burde visst at de pengene rettsmessig ikke var/er dine, er du pliktig til å betale dem tilbake.

Jeg fikk en gang 3.000,- inn på min konto som jeg verken visste eller ikke burde ha visst at var mine - og brukte dem. Det var en periode hvor innbetalinger kom til min konto i hytt og pine og summene var villt forskjellige. Hadde 2 småjobber og fikk litt arbeidsledighetstrygd... Så betalte plutselig en tidligere arbeidsgiver 3.000,- feil til meg - og de var brukt opp lenge før jeg skjønte at de ikke skulle være mine. Ikke sa arbeidsgiveren fra før lenge etterpå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
14062003 har rett. Penger du har mottatt UTEN å være i god tro kan ikke brukes.

Hvem kan bevise at man ikke har vært i god tro når man brukte pengene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Hvem kan bevise at man ikke har vært i god tro når man brukte pengene da?

En bank vil nok hevde dette, hvis det ikke er normalt at summer går inn og ut på kontoen. Da vil de nok kreve tilbakebetaling, og om man protesterer kan det bli rettssak hvor man må overbevise retten om at man var i god tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

En bank vil nok hevde dette, hvis det ikke er normalt at summer går inn og ut på kontoen. Da vil de nok kreve tilbakebetaling, og om man protesterer kan det bli rettssak hvor man må overbevise retten om at man var i god tro.

Da er d bare å kikke på dommeren med sine store blå og håpe d beste....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd meg' date=' men da tok banken å overførte tilbake pengene automatisk selv.[/quote']

Det samme skjedde meg, men da motsatt vei! Var og handlet for helgen og plutselig var kontoen tom (og litt til). Måtte gå tomhent fra butikken. Ræste i nettbanken og der sto det "utbetaling 3000". Selvfølgelig så seint at banken var stengt og jeg ikke kunne ringe. Mandag morgen var pengene på konto igjen - og ingen spor å se i min nettbank om at penger var gått ut og inn. Horribelt, men jeg har aldri giddet konfrontere dem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg fikk en feilinnbetaling på min konto på litt over 1 mill kr. Skjønte jo kjapt at de ikke var mine for lotto hadde jeg ikke spilt. Banken oppdaget feilen selv og ordnet opp. Fikk ikke renteinntektene engang :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hadde det vært en liten sum, er det ikke sikkert at jeg ville oppdaget det en gang.

Hadde det vært en større sum, ville jeg latt pengene stått urørt på konto, i håp om at det ikke skulle bli oppdaget. Etter et år eller to, ville jeg brukt dem. :sjarmor: Skulle det bli oppdaget, ville jeg spilt dum og uvitende.

Hadde det vært en enorm sum, ville jeg sagt i fra.

Sånn hypotetisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har skjedd meg' date=' men da tok banken å overførte tilbake pengene automatisk selv.[/quote']

Dette har de ikke lov til.......dvs. hvis pengene ble tilbakeført før du oppdaget det - DA kan de gjøre det!

Ellers skal de ta kontakt med deg............ FØR pengene tilbakeføres!

OG til deg som startet tråden- TA KONTAKT MED BANKEN MED EN GANG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var svineheldig og fikk en utbetaling på syv tusen kroner fra folketrygden en gang. Det var penger jeg skulle ha og de kom rett inn på konto. Uken etter fikk jeg utbetalingslapp på samme beløp....

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, jeg var lutfattig og hadde ikke penger til å kjøpe vintersko til ungene engang.

Jeg lot lappen bare ligge på soverommet. Etter to mnd tenkte jeg at jeg måtte få det ut av hodet, så jeg ringte folketrygden.....

Da fikk jeg meg en hyggelig overraskelse! Pengene kunne jeg bare beholde, siden jeg ikke hadde hentet dem ut ennå og de ikke hadde gitt lyd fra seg. Hadde jeg tatt ut pengene ville jeg ha måttet betale dem tilbake. Men siden lappen tilsynelatende aldri dukket opp noe sted anså folketrygden pengene som tapt.

DA ble det fine sko på ungene :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har de ikke lov til.......dvs. hvis pengene ble tilbakeført før du oppdaget det - DA kan de gjøre det!

Ellers skal de ta kontakt med deg............ FØR pengene tilbakeføres!

Hvis det er banken som har ført pengene feil, har de lov å hente de tilbake innen tre virkedager. Hvis det er noen andre som har ført pengene feil, må du godkjenne at pengene hentes ut igjen fra din konto.

Stjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jupp.. Litt surt, ja.

Fikk dobbelt overført underholdningsbidfra fra faren min. Dette var en feil fra banken.. Stakk innom og forhørte meg.. og da sa de bare "beklager. Dette er en feil.. nå har vi fjernet de ekstra pengene på kontoen din" hirr.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min hadde et lite lån han for endel år siden fikk slettet med en feiltakelse. En dag fikk han brev i posten om at lånet var tilbakebetalt. Vet ikke om banken vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo fikk det. Var en annen i samme bedrift med samme navn som skulle ha lønnslån. Og det havna på vår konto.

Han sjekket det opp med bedriften og fikk greid det ut.

Slikt er straffen for å hete XXXXsen :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...