Gå til innhold

Smeltet sjokolade

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et, øh, litt rart spørsmål. Jeg skal lage til middag for tre i kveld, i en anlednng skal jeg ha jordbær som vi skal dyppe i smeltet sjokolade til dessert. Skal ha vanlig sjokolade, og hvit sjokolade (ikke sånn freia-shit, ordentlig greier). Men jeg har veldig lite lyst til å stå på kjøkkenet i et kvarter og smelte sjokolade rett før det skal serveres. Er det noen måte jeg kan løse dette på? Jeg regner med at om jeg smelter sjokoladen før middagen så vil den stivne innen vi skal spise dessert, selv om den står i romteperatur. Kan jeg eventuelt ha den smeltede sjokoladen i ildfaste former og sette de på lav varme i ovnen mens vi spiser middagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se om du finner oppskrift på sjokoladefondue?

En annen ide kan være å dyppe jordbærene i sjokoladen og la det stivne? Greit, det blir ikke helt det samme, men kan bety myyye mindre søl (og styr)

Skrevet

Jeg ville gjort som du foreslår; satt den i ovnen på svak varme. Det funker helt garantert, men ikke la det bli for varmt, kanskje 50 grader. :)

Skrevet

Ikke ovnen! Med mindre du har en supernøyaktig ovn og kjenner den godt så risikerer du å ødelegge god sjokolade.

Mitt tips er å rive sjokoladen ganske fint på forhånd. Da smelter den veldig kjapt og jevnt i vannbad mens du rydder vekk hovedretten. Det tar absolutt ikke 15 minutter, selv med riktig (lave) smeltetemperatur.

Så fyller du en skål med vann som er bare litt varmere enn lunkent, og setter den under skåla med sjokoladen. Da vil varmen i vannet holde sjokoladen smeltet lengre. Og skulle dere ønske å sitte veldig lenge ved bordet med desserten så kan du kjapt bytte ut vannet med nytt fra springen.

Sjokoladefondue er jo noe helt annet enn ren smeltet sjokolade.

• Liker 1
Skrevet

Åååh, du har så søtt bilde Kvist. Hvordan smaker egentlig sjokoladefondue? Jeg har bare sett på oppskrifter, ikke lagd det noengang.

Skrevet

Ikke ovnen! Med mindre du har en supernøyaktig ovn og kjenner den godt så risikerer du å ødelegge god sjokolade.

Mitt tips er å rive sjokoladen ganske fint på forhånd. Da smelter den veldig kjapt og jevnt i vannbad mens du rydder vekk hovedretten. Det tar absolutt ikke 15 minutter, selv med riktig (lave) smeltetemperatur.

Så fyller du en skål med vann som er bare litt varmere enn lunkent, og setter den under skåla med sjokoladen. Da vil varmen i vannet holde sjokoladen smeltet lengre. Og skulle dere ønske å sitte veldig lenge ved bordet med desserten så kan du kjapt bytte ut vannet med nytt fra springen.

Sjokoladefondue er jo noe helt annet enn ren smeltet sjokolade.

Godt poeng der ja!

Skrevet

Plasser skålen på en eller annen form for stativ som er høyt nok over bordet til at du kan ha telys under. Da holder det seg smeltet og varmt så lenge lyset brenner.

Skrevet

Åååh, du har så søtt bilde Kvist. Hvordan smaker egentlig sjokoladefondue? Jeg har bare sett på oppskrifter, ikke lagd det noengang.

Takk :) Babybilde av minigrisen min.

Sjokoladefondue smaker jo forskjellig etter hva man lager den av. Mange av dem er jo ofte bare varm ganache (fløte og sjokolade), evt smaksatt med likører, kaffe eller lignende. Det kjipeste med dem synes jeg er det spritblusset/telyset som gjør sjokolade alt for varm, får fettet til å skille seg ut og gir blandingen et bittert og småbrent preg.

Helt greit om du hiver litt dronningsjokolade og en fløteskvett sammen for å tilfredsstille sukkersuget, i mine øyne ikke greit om du har kjøpt god sjokolade og skal markere en anledning.

Skrevet

Smelt sjokoladen i mikroen, tar bare et par minutter. 30 sekunder, rør, 30 sekunder osv. Jeg smelter aldri sjokolade på komfyren lenger og har aldri brent den i mikroen :)

Skrevet

Takk :) Babybilde av minigrisen min.

Sjokoladefondue smaker jo forskjellig etter hva man lager den av. Mange av dem er jo ofte bare varm ganache (fløte og sjokolade), evt smaksatt med likører, kaffe eller lignende. Det kjipeste med dem synes jeg er det spritblusset/telyset som gjør sjokolade alt for varm, får fettet til å skille seg ut og gir blandingen et bittert og småbrent preg.

Helt greit om du hiver litt dronningsjokolade og en fløteskvett sammen for å tilfredsstille sukkersuget, i mine øyne ikke greit om du har kjøpt god sjokolade og skal markere en anledning.

Heldig du er som har minigris da! :)

Og takk for informasjonen. Tror ikke jeg får lyst på sjokoladefondue nå, vil nok heller ha sjokoladefondant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...