AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har over lang tid hatt diare. Dvs det er i perioder, det kan gå uker uten at jeg er noe plaget.MEn plutselig får jeg intents mageknip og må løpe på do..og noen ganger når jeg ikke har vært i nærheten av et toalett har jeg opplevd at det går galt..Jeg klarer ikke å vente elle rholde det inne til jeg kommer til toalettet. Jeg har ikke spesielt vondt i magen til daglig,men har luft også i perioder.Ganske mye. Det er ikke noe sammenheng syntes jeg med hva jeg spiser. Jeg kan få det etter jeg har spist salat,med feta ost etc. OG jeg kan få det etter middag med ris,grønnsaker og soyasaus. Noen som har hatt noe lignenede? Og har dere noen diagnose på det?
Roo Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har det på samme måte og jeg er laktoseintolerant. Ville bestilt en time hos legen om jeg var deg. Kjedelig å fly på do i tide og utide. Det er jo så mye man kan være allergisk mot, som laktose, gluten, egg osv. Evnt kan du jo notere ned hva du spiser og når du blir dårlig, for å se om det er noen sammenheng? Håper du finner ut av det!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har det på samme måte og jeg er laktoseintolerant. Ville bestilt en time hos legen om jeg var deg. Kjedelig å fly på do i tide og utide. Det er jo så mye man kan være allergisk mot, som laktose, gluten, egg osv. Evnt kan du jo notere ned hva du spiser og når du blir dårlig, for å se om det er noen sammenheng? Håper du finner ut av det! Takk for svar! egg har jeg ikke tenkt på, det spiser jeg mye.. HVordan fåregår tsten hos legen? Er det blodprøve eller avføringsprøve
Roo Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Jeg tok begge deler. Du kan jo prøve å kutte ut egg en stund og se om det hjelper?
Gjest karina Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Jeg hadde det på samme måte, og tok en test for laktose intoleranse. Null utslag... Senere fant jeg ut at jeg har noe som heter irritert tarm syndrom (den nest største folkesykdommen i usa) Det gjør at jeg ikke tåler melk og fløte,sterkt krydret mat, og mat med mye fett i, som pølser, lasagne..osv. hvis man følger med, så finner man for ut hva som slår ut. har man stått i mange nok av de pinlige og vonde situasjonene uten et do i nærheten, begynner man å passe på. For min del så har kroppen min, eller underbevistheten, lært seg at jeg "ikke liker" de tingene som jeg vet jeg blir syk av, så nå har jeg lært å lev med det... Håper du finner ut av det, søk på diagnosen og se om du kjenner igjen symtomene. Lykke til!
Gjest döderlein Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Jeg har irritabel tarm, tror jeg. Så kjenner meg veldig igjen i det du sier. Eller så er det nervøs mage, haha. Kan f.eks. få diare før eksamen eller hvis det er noe psykisk.
Gjest badeand1 Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Jeg har irritabel tykktarm og jeg var/er oppblåst, fargen på bæsjen var nærmest gul enn brun og den var alltid bløt å tørke. Etter mat fikk jeg vondt i magen og MÅTTE på do og da tissa jeg bæsj. Våkna også opp med vondt i magen dagen etter jeg hadde spist middag. Har du noen av disse symptomene? (skriver var for har ikke de plagene lenger. Bruker noe som heter Egazil som hjelper.)
Gjest Grønnblomst Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Jeg hadde det på samme måte, og tok en test for laktose intoleranse. Null utslag... Senere fant jeg ut at jeg har noe som heter irritert tarm syndrom (den nest største folkesykdommen i usa) Det gjør at jeg ikke tåler melk og fløte,sterkt krydret mat, og mat med mye fett i, som pølser, lasagne..osv. hvis man følger med, så finner man for ut hva som slår ut. har man stått i mange nok av de pinlige og vonde situasjonene uten et do i nærheten, begynner man å passe på. For min del så har kroppen min, eller underbevistheten, lært seg at jeg "ikke liker" de tingene som jeg vet jeg blir syk av, så nå har jeg lært å lev med det... Håper du finner ut av det, søk på diagnosen og se om du kjenner igjen symtomene. Lykke til! hvordan finner man ut om man har det? kan det påvises av lege?
Gjest Anette Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har også hatt det sånn som du beskriver. Så ingen sammenheng i det jeg spiste og dobesøkene. Hadde det sånn i ca 5 år, helt til jeg fant ut at jeg ikke orket mer og gikk til lege. Der ble det tatt cøliaki, laktose osv, men fikk ikke utslag på noenting. Jeg ble derfor sendt videre på ultralyd, også igjen videre til gastrolab på nærmeste sykehus. Da fikk jeg vite at det var Irritabel tarm jeg har. Det er ikke en tilstand som kan påvises med noen test/avføringsprøve, den blir stilt ut ifra det man forteller og når alt annet er utelukket. De som har irritabel tarm har også forskjellige erfaringer fra det. Noen får et helt nytt liv ved å endre livsstil til lavkarbo, mens andre blir kjempedårlig av å spise dette ting uten karbohydrater. Jeg bruker noe som heter vi-siblin og syns det hjelper litt. :-)
Gjest badeand1 Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har også hatt det sånn som du beskriver. Så ingen sammenheng i det jeg spiste og dobesøkene. Hadde det sånn i ca 5 år, helt til jeg fant ut at jeg ikke orket mer og gikk til lege. Der ble det tatt cøliaki, laktose osv, men fikk ikke utslag på noenting. Jeg ble derfor sendt videre på ultralyd, også igjen videre til gastrolab på nærmeste sykehus. Da fikk jeg vite at det var Irritabel tarm jeg har. Det er ikke en tilstand som kan påvises med noen test/avføringsprøve, den blir stilt ut ifra det man forteller og når alt annet er utelukket. De som har irritabel tarm har også forskjellige erfaringer fra det. Noen får et helt nytt liv ved å endre livsstil til lavkarbo, mens andre blir kjempedårlig av å spise dette ting uten karbohydrater. Jeg bruker noe som heter vi-siblin og syns det hjelper litt. :-) Klarer du virkelig å få i deg det pulveret?! :O Klarte det absolutt ikke jeg. Noe så grønnjævelig har jeg aldri smakt.
Anehan Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 Klarer du virkelig å få i deg det pulveret?! :O Klarte det absolutt ikke jeg. Noe så grønnjævelig har jeg aldri smakt. Ja, det går igrunnen greit. Men er nødt til å ta det med en drikke som er kraftig i smak, og hvor jeg kan drikke alt på en gang. Hater alle ubåter det pulveret gir, føles som om det har vært sandstorm i munnen rett etterpå :-) Men nå begynner jeg å bli litt mer vandt til det :-) :-)
Gjest badeand1 Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 Ja, det går igrunnen greit. Men er nødt til å ta det med en drikke som er kraftig i smak, og hvor jeg kan drikke alt på en gang. Hater alle ubåter det pulveret gir, føles som om det har vært sandstorm i munnen rett etterpå :-) Men nå begynner jeg å bli litt mer vandt til det :-) :-) Er mektig imponert!
Meridian Skrevet 20. februar 2012 #13 Skrevet 20. februar 2012 Jeg har over lang tid hatt diare. Dvs det er i perioder, det kan gå uker uten at jeg er noe plaget.MEn plutselig får jeg intents mageknip og må løpe på do..og noen ganger når jeg ikke har vært i nærheten av et toalett har jeg opplevd at det går galt..Jeg klarer ikke å vente elle rholde det inne til jeg kommer til toalettet. Jeg har ikke spesielt vondt i magen til daglig,men har luft også i perioder.Ganske mye. Det er ikke noe sammenheng syntes jeg med hva jeg spiser. Jeg kan få det etter jeg har spist salat,med feta ost etc. OG jeg kan få det etter middag med ris,grønnsaker og soyasaus. Noen som har hatt noe lignenede? Og har dere noen diagnose på det? Det som ødelegger tarmen er som regel melkeprodukt og gluten. Selv har jeg Cøliaki, og selv om jeg var mest plaget psykisk, så husker jeg at jeg i perioder måtte på do hele tide å bæsje. Jeg bæsjet flere ganger om dagen, og det kom bare litt hver gang. Utrolig slitsomt å hele tiden gå på do, og det er ikke normalt heller. Utrolig deilig å finne ut av Cøliakien, endre kostholdet og ha en tarm som fungerer normalt! Vil aldri gå tilbake til gluten og melkeprodukt, har det SÅÅÅ fint uten!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå