Rosebud Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har 5 p-piller igjen (Cerazette). Får ikke fornyet resepten før om 9 dager, så det er fire dager jeg mangler pille til. Jeg har et par brett med Loette28 liggende, vil det være ok å ta dem i fire dager, eller vil det være bedre å ikke ta noe de dagene (og selvfølgelig droppe sex, eller evt ekstra prevensjon...). Jeg tenker nå i forhold til sikkerhet, hormoner jeg tilfører kroppen (er de to pillene veldig ulike?) og evt bivirkninger. Noen som aner?
Sulosi Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Jeg ville ikke spist bare fire men fullført hele loette brettet før jeg gikk tilbake til det faste merket.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 man skal ikke blande p-piller så nei, ikke ta loette. bruk heller kondom ! 1
Rosebud Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2012 Takk for svar men jeg må innrømme at jeg ikke ble så veldig mye klokere, siden dere svarer forskellig. Er det andre som har innspill også, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Har du ikke mulighet til å ta kontakt med fastlegen/en annen lege i det hele tatt? Jeg aner ikke hva du burde gjøre.
Rosebud Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. februar 2012 Har time til fastlege neste uke, men de hadde ingen mulighet til å gi meg time før nei, og siden jeg ikke har gått til den legen før kunne hun heller ikke skrive ut resept uten konsultasjon... Og jeg synes liksom det blir i drøyeste laget å betale ca 1500 kr for å gå på Aleris eller annen privatklinikk, som også ligger langt unna, pga fire dager, med mindre det er helt krise så klart.
Gjesten Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Nei, du burde ikke ta loette. Det er ikke lurt å blande hormoner, og man skal egentlig helst ha noen måneders opphold før man bytter pillemerke. Hvis jeg var deg, ville jeg bare brukt opp de pillene du har igjen, så brukt alternativ prevensjon frem til jeg fikk nye piller. Det aller lureste er nok å bruke alternativ prevensjon i en måned, og så begynne på cerazette igjen neste gang du får mensen. Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan det er med minipiller, men på vanlige p-piller kan man begynne midt i syklusen hvis man vil, så lenger man bruker alternativ prevensjon i 7 dager etter at man har begynt på pillen. Du kan lese pakningsvedlegget til pillene dine for å se om dette gjelder for minipillen også
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Nei, du burde ikke ta loette. Det er ikke lurt å blande hormoner, og man skal egentlig helst ha noen måneders opphold før man bytter pillemerke. Ikke? Det står ingen steder i pakningsvedlegg, og gynekologen min har aldri sagt noe om det. Jeg byttet rett fra Yasmin til Cerazette uten problemer, og gynekologen hadde ingen motforestillinger. Har aldri hørt at man må ta opphold, det er jo helt vanlig å bytte rett fra det ene til det andre. Det eneste er at man bør ta ferdig hele brettet av den ene typen før man begynner på neste, for å unngå krøll i syklusen og få unødvendig mye mellomblødninger. Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan det er med minipiller, men på vanlige p-piller kan man begynne midt i syklusen hvis man vil, så lenger man bruker alternativ prevensjon i 7 dager etter at man har begynt på pillen. Du kan lese pakningsvedlegget til pillene dine for å se om dette gjelder for minipillen også Det gjelder Cerazette også, med samme forbehold om ekstra prevensjon ved start på andre tidspunkt enn første mensdag. MEN, når det er sagt så vil jeg anbefale å heller gå uten piller i fire dager og evt bruke annen prevensjon i ei uke eller to. Du kan nok få blødning da det er typisk å blø hvis man glemmer en pille eller fler på Cerazette, men jeg ville ikke ha hoppet over på en annen type p-pille. Cerazette er jo en minipille med kun gestagen, mens Loette er en p-pille med to hormoner i. Det kan bli mye krøll av å bytte i en kort periode. 1
Gjesten Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Ikke? Det står ingen steder i pakningsvedlegg, og gynekologen min har aldri sagt noe om det. Jeg byttet rett fra Yasmin til Cerazette uten problemer, og gynekologen hadde ingen motforestillinger. Har aldri hørt at man må ta opphold, det er jo helt vanlig å bytte rett fra det ene til det andre. Det eneste er at man bør ta ferdig hele brettet av den ene typen før man begynner på neste, for å unngå krøll i syklusen og få unødvendig mye mellomblødninger. Da har vi lært forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har byttet fra det ene til det andre (og tredje forsåvidt) i samråd med lege, da jeg ikke helt tålte dem. Og det uten noen pause imellom, det har jeg aldri hørt noe om. I dette tilfellet, hvis ikke de to merkene har omtrent samme innhold, så ville jeg kjørt et brett Loette og så gått tilbake til den du pleier å bruke.
Rosebud Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 17. februar 2012 Takk for flere svar. Virker som det som går igjen av råd her er å droppe piller i fire dager og avstå fra sex/annen prevensjon. Da tar jeg sjangsen på det jeg! Og bruker annen prevensjon i tillegg i noen dager når jeg får flere piller til uka! Takk igjen for hjelpen.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Jeg ville helt klart ha droppet pillene og gått tilbake på Cerazette når du fikk fler av dem. Å hoppe fram og tilbake blir bare kluss for kroppen din. De inneholder forskjellige hormoner noe som vil skape småblødninger.
Gjest Therese Skrevet 31. desember 2012 #13 Skrevet 31. desember 2012 Hei Kan jeg blande Loette med Primolut? Jeg forstår at man kan småblø i begynnelsen av Loette, men jeg ønsker så gjerne at blødningen skal stoppe NÅ. Er så lei. Primolut brukte jeg en gang da jeg skulle utsette mensen, så hva om jeg blander? Eller er det andre råd?
Strixvaria Skrevet 31. desember 2012 #14 Skrevet 31. desember 2012 Det er aldri lurt å blande preparater, fordi de kan ha ulike virkestoffer som ikke bør blandes. Mens det kanskje er noen piller man kan bytte til uten opphold, er det andre som det ikke er så lurt med. Dette er det bare legen eller farmasøyten som kan si noe om med tilnærmet 100 % sikkerhet. Jeg ville ikke tatt sjansen på egen hånd; da ville jeg heller gått uten piller til jeg fikk de jeg skulle ha, og brukt kondom eller 'avholdt meg' i den perioden det tok å få nye piller samt at disse begynte å virke igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå