Gjest Chevy Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har lenge villet ned i vekt, og jeg har begynt også.. Gått ned fra 147 til 137 kg. Jeg gikk på lavkarbo da, men har istedet lyst til og gå ned med og spise helt vanlig sunn kost. Men, jeg får ikke til og sette sammen en måltidsplan i hodet mitt.. Jeg sliter med at jeg er veldig tom for energi for tiden, og jeg er generelt veldig sliten. Jeg tenker på dette hver dag nå og jeg er så drittlei av kroppen min, vil gå så langt som til og si at jeg hater den- og spesielt nå den siste tiden har jeg følt at den hindrer meg veldig i og gjøre det jeg har lyst til.. Som feks det at jeg jobber som hjelpepleier, og har endel muskelverk i ryggen når jeg har jobbet og mens jeg jobber- noe jeg føler at kan komme av at jeg er tung. Jeg vil bare få en vanlig kropp, men som sagt hvordan tilføre kroppen nok energi til og orke en lang dag- samtidig som jeg skal gå ned i vekt.. Uff.. Ble litt rotete dette her men jeg har akkuratt kommet hjem fra jobb- og er dødssliten som vanlig etter jobb:)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Hiver meg på her. Jeg er 114kg og er 179 cm. Er i aktivitet og trener både styrke og kardio begge x 2 i uken. Problemet mitt er at jeg har hvert mye alvorlig deprimert, så overskuddet mitt rekker ikke til mye tankevirksomhet. Altså blir noe så enkelt som kosthold formye for meg. Spiser nå mye salater, bønner og spirer, egg og grønnsaker og ellers rent kjøtt og fisk. Men tror jeg får for mye energi/kcal i maten, går lite ned.
Gjest NozMonster Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 det høres ikke godt ut for deg ts! håper virkelig du kan finne effektive metoder for deg! har du pratet med fastlegen din om dette? h*n bør kunne veilede deg og sende deg til rette personer- inkludert en ernæringsfysiolog! 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Først av alt: så flink du har vært som har tatt av ti kilo! Jeg har begynt min livsstilsendring jeg også. Nå veier jeg ca 107 kg, og har da tatt av omtrent 15 kg siden jeg startet. Det har ikke gått superfort, men jeg holder fortsatt på, og det i seg selv er en seier for min del. Alle tidligere forsøk jeg har hatt har gått på å endre alt på sekundet, og all motivasjon var borte som dugg for solen i løpet av en måned eller to. Jeg har hele tiden vært klar på at lavkarbo verken er, eller kommer til å bli, noe særlig for meg, så her går det stort sett i det som tradisjonelt blir ansett som vanlig, sunn mat. (Forresten; jeg har lenge grublet litt på å starte en egen inspirasjon-/motivasjonstråd, i håp om at det var flere som meg som ville endre livsstil, uten å ha mål om å ha den perfekte kroppen innen sommerferien. Noen som kunne tenke seg noe slikt?) 3
Gjest *Maja* Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Heisann dere Det viktigste er å tenke at dere skal starte en ny livsstil der dere skal gi dere selv og kroppen den behandlingen som den fortjener. Mange som vil ned i vekt har en tendens til å starte ekstrem kurer som tapper en for energi og motivasjon. Da er det lettere å sprekke og spise ting en ikke skal, samt at en blir sinna på seg selv og enda mer demotivert. Det er to enkle steg for å starte: 1. Kast ALL drittmat i huset og sett opp en handleliste med sunne gode matvarer og handle på FULL mage(ALDRI handle på tom mage) Sett opp en ukesplan til middager og FØLG den! Mandag: Kyllingfilet med en klatt Creme Fraiche med brun ris og grønnsaker. Tirsdag: Laks med kokosmelksaus grov pasta og grønnsaker Onsdag: Karboandedeig stekt i solsikkeolje med brun ris og grønnsaker Torsdag: Wok med svin, soyasaus, grønnsaker og grove nudler Fredag: Kyllingkjøttboller av kyllingkjøttdeig(ikke kjøp halvfabrika) med grov pasta med tomatsaus laget av grovkakkede tomater med salt og pepper og grønnsaker Lørdag: Kyllingklubber med mango chutney dip. Søndag: Blomkålsuppe med grove rundstykker Frokost: Havregrøt med kanel og eple eller Eggerøre av 2 egg med mager skinke Lunsj: Salat med 2 egg, kylling og grønnsaker Mellom: 1 neve valnøtter og frukt Kvelds: 2 Ryvita knekkebrød med masse magert skinkepålegg og store tomatskiver med et dryss av pepper. Blir du sugen på noe søtt så lag en fruktsalat av eple, pære, banan, druer, blåbær og appelsin. Drikk kun vann som tørstedrikk. Steg 2: Start med å trene 2-3 ganger i uka. Powerwalking er supert. Det var det jeg selv startet med før jeg begynte å jogge 3-5 mil i uka. Skal LOVE dere at etter et par uker så vil dere ikke bare droppe vekt, men dere vi føle at dere har mer energi og overskudd. Endret 13. februar 2012 av *Maja* 3
drosophilia Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har lenge villet ned i vekt, og jeg har begynt også.. Gått ned fra 147 til 137 kg. Jeg gikk på lavkarbo da, men har istedet lyst til og gå ned med og spise helt vanlig sunn kost. Men, jeg får ikke til og sette sammen en måltidsplan i hodet mitt.. Jeg sliter med at jeg er veldig tom for energi for tiden, og jeg er generelt veldig sliten. Jeg tenker på dette hver dag nå og jeg er så drittlei av kroppen min, vil gå så langt som til og si at jeg hater den- og spesielt nå den siste tiden har jeg følt at den hindrer meg veldig i og gjøre det jeg har lyst til.. Som feks det at jeg jobber som hjelpepleier, og har endel muskelverk i ryggen når jeg har jobbet og mens jeg jobber- noe jeg føler at kan komme av at jeg er tung. Jeg vil bare få en vanlig kropp, men som sagt hvordan tilføre kroppen nok energi til og orke en lang dag- samtidig som jeg skal gå ned i vekt.. Uff.. Ble litt rotete dette her men jeg har akkuratt kommet hjem fra jobb- og er dødssliten som vanlig etter jobb:) Jeg er 156cm og veide 110kg når jeg var 15-16. Nå er jeg 23 og veier 70-75kg. Det ENESTE som fungerte for meg var fysisk aktivitet. Matlysten forandrer seg deretter. Du lærer deg etterhvert å spise sunt. Gå 30 min hver dag, uansett. Det er vanskelig å jogge når man er så tung (du har min fulle sympati) og kan skade ledd også. Det beste er kanskje å gå inn for å bli medlem av et treningssenter? Personlig hater jeg gruppetimer, og greide meg mye bedre med en egen treningsdagbok. Det som har fungert for meg: 1. Ha en vekt, vei deg. Noter vekt. Dette er for motivasjon, så du må være komfortabel med dette. Noen foretrekker å ikke veie seg, men jeg ble utrolig glad for hver kilo som forsvant. 2. IKKE SULT DEG. Dropp lavkarbo, hele pakka. Spis middag du lager SELV - med mye ris, bønner, stor del grønnsaker og rent kjøtt (altså ikke en bøtte tacosaus). Jeg lærte aldri å lage ordentlig mat. Husker jeg spiste 2 pakker "macaroni and cheese" til middag. Bare melk, pasta og fett. Innfør brus-nekt. Dette gjelder også billig juice og iste. 3. Skaff deg en notatbok du liker og journalfør. Trening, vekt, og mat. Det vil ta måneder å komme dit du vil. Derfor må du tilpasse deg en ny livsstil. Det er det vanskeligste. Etterhvert som vekten går ned og dietten blir bra, må du øke aktiviteten for å forbrenne mer "lagret" energi i form av fett. Jeg ønsker deg lykke til! 2
Gjest Mahareth Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Det første du må vite er at om du skal telle kalorier, må du IKKE gå for lavt. Din kropp forbrenner MYE mer enn en gjennomsnittlig slank kropp. Hvert steg du tar trenger mer energi enn ei med bmi på under 25. Du må få i deg nok energi til å opprettholde livsfunksjonene dine, som et absolutt minimum. Det finnes mange kalkulatorer på nett som kan gi en pekepinn. Jeg har brukt den på matvareguiden.no, og hvis jeg gjetter at du også er 170 høy og 30 år gammel, så må du ha 2138 kcal om dagen for å opprettholde livsfunksjoner. Det er altså minimumsgrensen din, det må du ha inn hver dag for å klare deg. Neste steg må være å slutte å hate kroppen din. Du må akseptere den, og se at du må jobbe på lag med kroppen din for å få et langt og godt liv. Dette er altså en psykisk prosess. Den er faktisk veldig viktig for å gå ned i vekt, for med aksepten kommer også muligheten til å klare å gjøre de endringene som kroppen din trenger. Så, når du er klar for det, få en henvisning fra din fastlege til ernæringsfysiolog. H*n kan hjelpe deg med å lage en god og balansert kostholdsplan, som gir deg det du trenger av alle næringsstoffer. Trening er også viktig. Du bør vedlikeholde/bygge på muskelmassen din, så ikke kroppen din tærer på muskler i stedet for fett mens du går ned i vekt. Lykke til! Jeg håper du klarer å snu tankegangen og komme dit du ønsker! Det blir lettere med tiden 2
Rainbow Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har vel ingen konkrete kostholdsråd, men vil bare si at det er kjempebra at du/dere har lyst på en livsforandring og er klare for det! Treningsvideoer hjemme synes jeg var bra å starte med, for da kunne jeg trene når jeg ville selv. Og å ha EN dag i uka hvor det er lov å spise masse godteri, for da er det lettere å holde seg unna resten av uka! LYKKE TIL, håper dere kommer igang! Forresten, gratulerer med all vektnedgang dere har hatt hittil, det er en kjempebra start!!
Gjest NozMonster Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 og ts! et veldig godt tips! ikke se på eller tenk på matvarerer som du skal holde unna, og tenk " det kan jeg ikke spise, den kan jeg ikke spise, ikke den der heller... osv" ...... fokuser heller på hva du kan spise! ikke hva du ikke kan spise! ...jo mer man nekter seg, jo mer har du lyst på akkuratt den matvaren! ( matvaren i dette tilfelle inkluderer sukkerbrus og godteri og kaker også!) 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er 157 og veier 99 kg, har nylig begynt på slankekur. Jeg har kastet alt drittmat, ingen usunn mat kommer inn på mitt kjøkken bortsett fra på lørdag for da vil barn og mann ha lørdagsgodt og det får de selvsagt. Jeg spiser mye grønnsaker, fyller opp med det så fort jeg har lyst på noe. Jeg leser bak på varene, mange matvarer inneholder mere kcal enn det man ofte kan tro. Jeg handler aldri på tom mage. Det å gå i butikken er fortsatt en kamp mot meg selv, jeg går veldig fort forbi kaker, kjeks og godteri. Hvis jeg har veldig lyst på noe godt så spør jeg meg selv om det er verdt det, er sjokoladen verdt det? Svaret er alltid nei. Jeg trener hjemme, med enkelt utstyr og treningsvideo. Treningsstudio vil jeg ikke på enda, føler blikkene med en gang. Jeg har fortalt det til andre rundt meg, da er det vanskeligere å snikspise. Sett deg delmål. Du har jo realistiske mål, drømmekroppen skal ikke komme før sommeren som du sier. Mitt delmål er å kunne gå i singlett til sommeren og handle klær i vanlige butikker.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Du kan be legen din om henvisning til ernæringsfysiolig, der vil du få ei matplan og god hjelp!
Supera Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 Til TS: Kan jeg spørre hvorfor du følte at ikke lavkarbo var noe for deg? Hvor mange karbohydrater spiste du hver dag? Og hva spiste du? Og hvor lenge holdt du på? Kanskje du gjorde noe feil, eller ikke ga det nok tid? Jeg har spist LCHF i 2,5 år nå og føler meg helt fantastisk. Jeg går aldri, aldri tilbake til karbokjøret. Nå er det jeg som har kontroll og ikke ikke blodsukkeret og cravings. Jeg føler meg så mye bedre at vektreduksjon ser jeg på som en bonus nå. Normal avføring (hadde løs mage 50% av tiden før), aldri oppblåst, fiser knapt, mer energi, finere hud, sover bedre, aldri hodeverk, bedre immunforsvar (før var jeg forkjølet hele vinteren, nå må jeg snyte meg litt en dag og neste dag er forkjølelsen over). Og lavkarbo har gitt meg mer matglede. I stedet for å se mat som noe negativt er det nå noe positivt. Før følte jeg skam at jeg ikke klarte å spise mindre, men nå har jeg innsett at grunnen til at jeg spiste for mye var at jeg spiste feil. Jeg lager all maten fra bunnen av og har skjønt hvor lett det er å lage sunn og god mat. Og det meste blir bedre med fløte og ost. Jeg har "pause" en gang i blant (f.eks. når jeg sover over hos Mormor som ikke aner hva hun skal lage til meg), men da vil jeg helst bare spise LCHF. Det eneste jeg savner er frukt. Når jeg en gang blir ferdigslanket, så kommer jeg til å løsne litt på reglene og tillate en frukt eller to på lørdagskvelden.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #13 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har en kamerat som har vært veldig overvektig, han har fått hjelp av lege og ernæringsfysiolog, antagelig er NAV involvert også i hans tilfelle. Men det er i hvert fall motiverende med et opplegg du lager i samarbeid med ernæringsfysiolog, og som blir fulgt opp over tid av fysiologen og lege. Kameraten min har også vært på noen lengre"slankeopphold" i forbindelse med dette, hvor det både snakkes om vaner, forhold til mat og kropp etc, og trenes. Han har også blitt fysisk aktiv, og har gått ned mange kilo Dette med et "normalt" kosthold i passe mengder. Så anbefaler deg å høre med lege, selvsagt kan du også finne ut av ting selv, men jeg tenker at det er større sjans for at en velger en diett det er vanskelig å følge, feil mengder mat etc, også blir en enda mer lei seg når en ikke ser resultater eller klarer å følge det. Men du får jo en del gode råd her også da.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #14 Skrevet 14. februar 2012 Til TS: Kan jeg spørre hvorfor du følte at ikke lavkarbo var noe for deg? Hvor mange karbohydrater spiste du hver dag? Og hva spiste du? Og hvor lenge holdt du på? Kanskje du gjorde noe feil, eller ikke ga det nok tid? Jeg har spist LCHF i 2,5 år nå og føler meg helt fantastisk. Jeg går aldri, aldri tilbake til karbokjøret. Nå er det jeg som har kontroll og ikke ikke blodsukkeret og cravings. Jeg føler meg så mye bedre at vektreduksjon ser jeg på som en bonus nå. Normal avføring (hadde løs mage 50% av tiden før), aldri oppblåst, fiser knapt, mer energi, finere hud, sover bedre, aldri hodeverk, bedre immunforsvar (før var jeg forkjølet hele vinteren, nå må jeg snyte meg litt en dag og neste dag er forkjølelsen over). Og lavkarbo har gitt meg mer matglede. I stedet for å se mat som noe negativt er det nå noe positivt. Før følte jeg skam at jeg ikke klarte å spise mindre, men nå har jeg innsett at grunnen til at jeg spiste for mye var at jeg spiste feil. Jeg lager all maten fra bunnen av og har skjønt hvor lett det er å lage sunn og god mat. Og det meste blir bedre med fløte og ost. Jeg har "pause" en gang i blant (f.eks. når jeg sover over hos Mormor som ikke aner hva hun skal lage til meg), men da vil jeg helst bare spise LCHF. Det eneste jeg savner er frukt. Når jeg en gang blir ferdigslanket, så kommer jeg til å løsne litt på reglene og tillate en frukt eller to på lørdagskvelden. Kan ikke du bare slå deg til ro med at lchf ikke er for alle. Jeg lever på "karbokjøret" og opplever ikke noe av det du opplevde. Og et kosthold med karbs kan være veldig sunt det, så kanskje du bare spiste fryktelig dårlig. 5
Supera Skrevet 14. februar 2012 #15 Skrevet 14. februar 2012 Kan ikke du bare slå deg til ro med at lchf ikke er for alle. Jeg lever på "karbokjøret" og opplever ikke noe av det du opplevde. Og et kosthold med karbs kan være veldig sunt det, så kanskje du bare spiste fryktelig dårlig. Har jeg sagt at LCHF er for alle da? Jeg spurte hvorfor hun mente at lavkarbo ikke var noe for henne. 1
Gjest NozMonster Skrevet 14. februar 2012 #16 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er 157 og veier 99 kg, har nylig begynt på slankekur. Jeg har kastet alt drittmat, ingen usunn mat kommer inn på mitt kjøkken bortsett fra på lørdag for da vil barn og mann ha lørdagsgodt og det får de selvsagt. Jeg spiser mye grønnsaker, fyller opp med det så fort jeg har lyst på noe. Jeg leser bak på varene, mange matvarer inneholder mere kcal enn det man ofte kan tro. Jeg handler aldri på tom mage. Det å gå i butikken er fortsatt en kamp mot meg selv, jeg går veldig fort forbi kaker, kjeks og godteri. Hvis jeg har veldig lyst på noe godt så spør jeg meg selv om det er verdt det, er sjokoladen verdt det? Svaret er alltid nei. Jeg trener hjemme, med enkelt utstyr og treningsvideo. Treningsstudio vil jeg ikke på enda, føler blikkene med en gang. Jeg har fortalt det til andre rundt meg, da er det vanskeligere å snikspise. Sett deg delmål. Du har jo realistiske mål, drømmekroppen skal ikke komme før sommeren som du sier. Mitt delmål er å kunne gå i singlett til sommeren og handle klær i vanlige butikker. jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt til meg selv: One Moment One Your Lips, A Lifetime On Your Hips! 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #17 Skrevet 14. februar 2012 Be legen din søke deg inn på et rehabiliteringssenter hvor de fokuserer på fedme. Da får du et 4 ukers opphold hvor trening, ernæring og forelesninger står i fokus. I tillegg så er det veldig sosialt. Da har du et godt grunnlag videre for å klare resten på egenhånd. Du får sykemelding for de 4 ukene.
Supera Skrevet 14. februar 2012 #18 Skrevet 14. februar 2012 Jeg lever på "karbokjøret" og opplever ikke noe av det du opplevde. Og et kosthold med karbs kan være veldig sunt det, så kanskje du bare spiste fryktelig dårlig. Ja, jeg spiste fryktelig dårlig. Typisk frokost, lunsj og middag var to-tre tykke skiver grovbrød med skinke/ost og ofte et salatblad, noen agurkskiver, en paprikaring og en klatt pesto (ikke noe smør eller margarin - har aldri likt margarin og trodde at smør var forferdelig usunt). Og en til halvannen liter lettmelk til brøskivene i løpet av dagen. Typisk middag var kjøttstykke med brun saus og ihjelkokte poteter og gulrøtter (når moren min lagde middag) eller wok stekt i kaldpresset olivenolje med et lass nudler. Og 2-5 frukter om dagen. Holdt meg ikke til godteri bare i helgene. Det ble ofte litt snop en dag eller to i uka også. Men ikke noen enorme mengder. Fryktelig i forhold til hva jeg har lært er sunt kosthold nå, men ikke fryktelig i forhold til hva folk flest spiser. Ganske gjennomsnittlig kosthold egentlig. Men et fryktelig, fryktelig kosthold for meg og min kropp. Og søstera mi spiste dobbelt så mye som meg og hadde en BMI på 19, mens jeg endte på BMI 47 før jeg fant LCHF. Søstera mi har arvet flest gener fra faren min sin side hvor alle er slanke, mens jeg har arvet flest gener fra moren min sin side hvor så godt som alle er overvektige. Og nei, søstera mi hadde ikke bulimi og ei heller var hun så veldig mye mer aktiv enn meg. Så forskjellige kan to helsøstre være. Og jeg følte meg ikke så ille da jeg spiste høykarbo. Jeg kjente jo ikke til noe annet. Jeg visste ikke hvor godt det var på andre siden. Men når jeg har fått en smak på andre siden så går jeg aldri tilbake! Spørs hvor mye "karbs" du snakker om. Et kosthold med mye karbohydrater er IKKE sunt. Det blir som å si at sukker er sunt. Alle karbohydrater blir til sukker i kroppen, uansett om det er grovbrød eller rørsukker. Litt karbohydrater får de fleste av oss i oss. Det er ikke snakk om no carbs her, det er snakk om low carb. Som vil si ca 15-50 g karbohydrater per dag. Ola Nordmann spiser 300g karbohydrater hver dag. Det er ekstremt kosthold, det. Kroppen er ikke laget for å takle så mange karbohydrater. Vi har kun ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs (insulin), men jeg kan nevne flere som hever blodsukkeret når det trengs (glukagon, adrenalin, noradrenalin, veksthormon, kortisol). Det er vel et ganske tydelig tegn på at det er normalt for kroppen å øke blodsukkeret og ikke senke det? 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #19 Skrevet 14. februar 2012 Når TS har sagt hun har prøvd lavkarbo og ikke er interessert i dette, synes jeg alle kan vise såpass mye respekt at man lar temaet ligge, og ikke lar denne tråden bli en av de mange som sporer fullstendig av grunnet krangling om karbs og livsstil. 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #20 Skrevet 14. februar 2012 Her er de konkrete rådene jeg har fått av en ekspert. Jeg liker at det står så tydelig hva og hvor mye, samtidig som du er fri til å tilberede ting sånn du vil selv: Måltidene: 5 måltid per dag · Legg opp alt du skal spise med en gang, ikke gå frem og tilbake til kjøkkenbenken. · Lag ferdig matpakker/matbokser for hele dagen. · Bestem middag senest dagen før. · Grønnsaker kan stå på middagsbordet, alt annet serveres ved benken/komfyren. · Hold spisetidene. · Finn roen før du spiser. · Tenk før du spiser. · Sitt når du spiser · Len deg tilbake og kjenn at du koser deg under måltidet – selv om det er ”bare” et mellommåltid. · Sørg for ro rundt måltidet. · Ikke snakk med mat i munnen. · Stopp opp og pust under måltidet. · Ikke noe inn i munnen utenom de 5 måltidene, unntatt svart kaffe, te eller vann. Sammensetningen i måltidene kan selvsagt varieres, men som hovedregel er det lurt å ha med Korn (enten brød, knekkebrød, ris eller fullkornpasta, byggris, usøtet kornblanding) Protein (fisk, kjøtt, fugl, bønner/linser, melkeprodukter/soya) Sunt fett (fra frø, nøtter, lettmajones, begrensede mengder olivenolje, osv.) Grønnsaker og frukt/bær. MINST 500 gram grønnsaker per dag. Velg minst tre farger hver dag. Grønnsaker til MINST 3 av måltidene, helst alle. 2 frukt hvorav én er bær (80 gr) Fiber – gjennom grov mat, klibrød eller fibertabletter Vann Melke/soyamelkprodukt. (en porsjon er 1 glass skummet melk/ 2 SS cottage cheese/ 1 beger lettyogurt) 1 brød/knekkebrødporsjon/ kornblanding/branflakes = 35 gram per måltid Dessertporsjoner. Tilsvarende 100 gram frukt/bær. Påleggsporsjon: 40 gram én porsjon er f eks 1 ss av f eks mager leverpostei, makrell osv, 2 skiver ost eller skinke, osv. Kjøtt/fisk osv til middag: 100 gram Ris/Pasta til middagen: 75 gram ferdig kokt eller potet: 100 gram Om du velger å droppe ris/pasta/potet kan du ta 50 gram ekstra kjøtt/fisk, kylling, osv 3 melkeporsjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå