Gå til innhold

Alltid sein mens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hele mitt liv med mens, det vil si 10 år, vært plaget med at jeg aldri vet når mensen kommer. Den kommer som regel 3-5 dager forsent, det er jo greit nok, jeg har kanskje en litt lengre syklus. Den har vært alt fra 0-7 dager for sen. (For sen= dager etter den 28. dagen). Men nå de siste tre gangene har den plutselig vært 8 dager forsen hver gang, og 8 er litt mye synes jeg. Utenom sist, da var den 2 dager forsen. Det er sånn forskjell. Er det noe å ta opp med gynekologen som kan undersøkes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm? Du har fått med deg at en syklus regnes som regelmessig om den varierer med bare et par dager? Og at det er normalt å ha både kortere og lengre sykluser enn 28 dager?

Det du beskriver er ikke forsinket mens, det er en regelmessig syklus på 31-34 dager. HELT NORMALT!

Sorry hvis jeg høres litt krass ut, men for oss som har slitt med uregelmessige og lange sykluser (45-150 dager, og alt i mellom) så virker sånne innlegg litt provoserende.

• Liker 2
Skrevet

Ser den, hater dette selv for må ofte gå en uke å bare vente på mensen og alltid være klar for den. Og ikke kan planlegge. Er bare at syklusen min er mellom 28-35 dager, så synes det er litt stort sprang. Selv om andre har det værre. Men dere som har det værre har kanskje snakket med gynekolog om det allerede, bare lurte på om det var noe som går an å sjekke :)

Skrevet

har du noen andre symptomer du plages med da?

Alle har ikke syklus på 28 dager, det er normalt at den kan variere.

Men er det noe du bekymrer deg for så kan du ta det opp med gynekologen.

Jeg har pcos, men jeg har en syklus på 25-35 dager, noe som er ganske normalt for en med pcos egentlig. Jeg har hatt en syklus på 60 dager for noen år siden, men stor sett så er den på 30 dager. Jeg har problemer med uren hud også, tok det opp med fastlege som sendte meg til gyn. og der fant de cyster på eggstokkene..

Men plages du ikke med noe annet så er det nok helt normalt. :)

Skrevet

Hvis den lille uregelmessigheten er alt du har av "symptomer" vil antagelig en gynekolog fortelle deg at det er helt normalt og ingenting å tenke på. Og hvis det er en privatpraktiserende en så får du komme opp i stolen og så vil de antagelig ta en innvendig UL av eggstokkene sånn bare for å utelukke evt PCO helt.

Også får du beskjed om å fortsette å følge med på syklusen (det finnes fine apper for sånt) og å komme tilbake om ting skulle endres drastisk eller om det skulle vise seg at du sliter med å bli gravid.

Jeg har vært hos ganske mange, de sier og gjør omtrent det samme alle sammen. Og nei, det finnes ingen magic fix.

Skrevet

En ting til, kjøp deg menskopp. Da er det ikke så styrete å vente på mensen heller, du kan bruke den de dagene du venter mensen, og tørker ikke helt ut om du skulle bomme en dag.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

P-piller kanskje kan være en løsning

Selv har jeg pcos og i tillegg ble kroppen helt ødelagt etter at jeg brukte p-sprøyte en liten stund, så jeg har mensen noen ganger hver måned, noen ganger annenhver måned og noen ganger sjeldnere

Skrevet

P-piller kanskje kan være en løsning

Jeg må bare spørre, hvordan er det en løsning...? :klo: Jeg har sett dette svaret flere ganger og skjønner ikke helt sammenhengen. Den blødningen man har på p-piller er jo ikke mens?

Joda, jeg skjønner greia med at på p-piller vil blødningen komme regelmessig ;) Men det vil jo fortsatt ikke være mens?

Skrevet

Du er ikke uregelmessig. Det går ikke ann å alltid være for sen, du har bare en noe lengre syklus enn 28 dager, noe ca 40% av norske kvinner har. Det du skriver er at du er regelmessig med +/- 1 dag svinging (28 dager 3-5 dager), det er veldig bra, og mye mer regelmessig enn de flest opplever. Og det at mensen innimellom er enda tidligere eller senere er også helt normalt.

Jeg må bare spørre, hvordan er det en løsning...? :klo: Jeg har sett dette svaret flere ganger og skjønner ikke helt sammenhengen. Den blødningen man har på p-piller er jo ikke mens?

Joda, jeg skjønner greia med at på p-piller vil blødningen komme regelmessig ;) Men det vil jo fortsatt ikke være mens?

Da vet du når du venter blødning, og slipper å gå og vente. Så lenge man ikke prøver å bli gravid er p-piller den anbefalte løsningen for de med utregelmessige sykluser. Om det er mens etter eggløsning eller bortfallsblødning som følge av p-piller har jo ingenting å si for deg?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...