AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Hei! Min kjære far fyller 60 år om 2 måneder, og jeg har vært litt inne på tanken at jeg skal leie lokale, be familie, venner og noen naboer til bursdagen hans - uten at han vet noe! Har sittet å tenkt litt over ei evnt. gjesteliste, og jeg kommer da oppi 30-40 personer... Jeg skal lage mat, og maten og kaker lager jeg selv. Men hva er passende å servere gjestene? Orker liksom ikke å lage indrefilet til 400 kg kiloen.. Når det blir mange personer. Gryterett er det et alternativ, eller er det "gammeldags"? Noen som har ideèr? Og hva med drikke? Jeg har ikke råd til å spandere drikke på hele gjengen. Er det greit å skrive at de får brus/øl til middagen, men må ha med seg resten av drikke selv?? Tips noen???
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Ingen som har tips til hva som kan serveres?? Evt. hvordan det er "vanlig" å gjøre det med alkoholen..?
Brunhilde Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har vært i et par slike selskap, og da er det koldtbord som har vært tingen. Det er greit fordi det er enkelt å servere og når du lager selv behøver det ikke bli så dyrt. Når det gjelder alkoholservering så kjenner jo du best de som kommer. Jeg ville nok holdt alkohol også, men ser jo at det kan bli dyrt. Har du mulighet til å få med et par venner og handle inn litt i Danmark eller Sverige? God idé med selskap - han blir sikkert både glad og overrasket!
glovarm Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 i min familie er det vanlig at folk gjerne tar med seg litt hver, så blir det et koltbord til slutt ! =) Samme gjelder alkoholen!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Ja, koldtbord var en veldig god idè. Det har jeg laget noen ganger tidligere. :-) Kunne sikkert dratt over grensa å handlet alkohol, men jeg bor 9 timer unna nærmeste grenseovergang.. Så tror kanskje ikke jeg ville spart så mye på det. Men er det frekt å skrive i invitasjonen at folk må ha med drikke selv..? Når vi hadde innflytningsfest så stod vi for drikke, og da var vi omlag 20 personer, og brukte 3000 kun på alkohol... Tør ikke å tenke på hva summene kommer oppi når det blir dobbelt så mange.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Hva BØR et koldtbord bestå av? Har notert meg ned: - Svinestek m/surkål. - Laks m/ eggerøre. - Roastbiff. - Karbonadekaker. - Reker. - Kylling/ kyllinglår. - Ost og skinke? - Pastasalat? + Drue/purre salat, Waldorfsalat og potetsalat og "vanlig" grønn salat...
Sauen Shaun Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Jeg synes ihvertfall det er helt greit å få en invitasjon hvor det står at man må ta med drikke selv. Det er relativt vanlig i vår familie.
Brunhilde Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Nei, jeg syns ikke et er frekt i det hele tatt å be folk ta med drikke. De fleste vet at alkohol koster! Et par oster - men kanskje ikke ost og skinke? Spekemat av et eller annet slag i tillegg til laks? Leverpostei med bacon og sjampinjon? Røket skinke i stedet for svinestek? Bare "tenker" litt "høyt"...
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Tusen takk for innspill og gode idèer! :) Bra å høre at dere synes det høres greit ut å skrive i invitasjonen at de må ha med drikke!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå