AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Jeg og min "hvite" kompis fikk kjenne hvordan rasisme føles på kroppen. Vi var i en tettpakket butikk, og ekspeditøren så surt på oss, og vi spurte om noen sko. Jeg ble litt satt ut, har sjeldent blitt utsatt for såpass sure butikkarbeidere før. Vi var i en litt dyrere butikk. Samtidig som at jeg ser at hun minst 4-5 ganger smiler og vinker til andre mørke folk som går i butikken, og er veldig vennlig innstilt mot de andre. Og de mørke gikk ikke sammen heller, var vel 2-3 mørke par. Jada, hun var sikkert stresset, men likevel. Man kan vel forvente i det minste at de ikke er pottesure, hverken jeg eller han jeg gikk med gav henne noen grunn til å være sånn. Geeeeeez!!! Er ikke dette rasisme?????? 4
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Jeg og min "hvite" kompis fikk kjenne hvordan rasisme føles på kroppen. Vi var i en tettpakket butikk, og ekspeditøren så surt på oss, og vi spurte om noen sko. Jeg ble litt satt ut, har sjeldent blitt utsatt for såpass sure butikkarbeidere før. Vi var i en litt dyrere butikk. Samtidig som at jeg ser at hun minst 4-5 ganger smiler og vinker til andre mørke folk som går i butikken, og er veldig vennlig innstilt mot de andre. Og de mørke gikk ikke sammen heller, var vel 2-3 mørke par. Jada, hun var sikkert stresset, men likevel. Man kan vel forvente i det minste at de ikke er pottesure, hverken jeg eller han jeg gikk med gav henne noen grunn til å være sånn. Geeeeeez!!! Er ikke dette rasisme?????? Nei. Bare dårilg service. 15
AnitaB Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Men hva skjedde egentlig? Hun så surt på dere, men var det noe mer..? Jeg er bare ikke helt sikker på om dette er opplagt rasisme? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Så hvis en hvit ekspeditør er hyggelig og tar seg tid til hvite, og sur og utålmodig mot de mørke/svarte, så er det bare dårlig service? 10
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Men hva skjedde egentlig? Hun så surt på dere, men var det noe mer..? Jeg er bare ikke helt sikker på om dette er opplagt rasisme? Hun hadde en "hva gjør dere her?"-holdning helt fra starten, og så mens vi spurte ut helt vanlige ting angående et par med sko vi var nysgjerrige på så bare så hun snerpete på oss. Underveis vinket hun blid og fornøyd til andre mørke som gikk fra og til butikken. Vi var vel i butikken i maks 5 minutter, har aldri opplevd maken.
Labello Skrevet 12. februar 2012 #6 Skrevet 12. februar 2012 Ikke direkte rasisme, men heller diskriminering vil jeg si... 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Så hvis en hvit ekspeditør er hyggelig og tar seg tid til hvite, og sur og utålmodig mot de mørke/svarte, så er det bare dårlig service? Hvordan vet du at det var det som skjedde? Kanskje hun var hyggelig mot dem med sneakers og ikke dem med boots, og TS og følget tilfeldigvis var de eneste i boots? Det er forskjell på korrelasjon og kausalitet, vet du. Viktig å ha tunga rett i munnen på det når man skal uttale seg skråsikkert. 4
Testosteron Skrevet 12. februar 2012 #8 Skrevet 12. februar 2012 Jeg hadde bare gått videre til neste skobutikk. Finnes sikkert plenty skobutikker i London. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #9 Skrevet 12. februar 2012 Ikke direkte rasisme, men heller diskriminering vil jeg si... Hvorfor mener du det ikke er rasisme?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #11 Skrevet 12. februar 2012 Når jeg var i London så synes jeg det var generellt dårlig service i butikkene... Tenkte ikke på at jeg ble utsatt for rasisme fordi jeg er hvit, tenkte vel heller at de var travle, underbetalte og jobba for lenge. Hun ene jeg prate med hadde jobba hele uka fra 0800 til 2000... Blir ikke i et veldig serviceinnstillt humør da. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #12 Skrevet 12. februar 2012 Var eneste gangen jeg opplevde det i London i alle fall, og jeg opplever stort sett tilfredstillende service, jeg er ikke voldsomt kravstor. TS
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #13 Skrevet 12. februar 2012 Var eneste gangen jeg opplevde det i London i alle fall, og jeg opplever stort sett tilfredstillende service, jeg er ikke voldsomt kravstor. TS Hva er egentlig poenget ditt med denne tråden? Du har opplevd en sur butikkansatt og bestemt deg for at du har opplevd rasisme. Kanskje har du det, kanskje var det noe helt annet som foregikk, det er uansett ikke så viktig. Det viktige er hva du tenker etter denne opplevelsen? Har det gitt deg nye tanker om hvordan det må oppleves for dem som åpenlyst diskrimineres på bakgrunn av rase, på daglig basis? Har du tenkt å engasjere deg mot rasisme? Eller er det en skjult "se, svarte mennesker er rasister de også"-agenda her? I så fall kan jeg berolige deg med at det er godt kjent allerede, rasisme er ganske utbredt i hele verden. 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #14 Skrevet 12. februar 2012 Hva er egentlig poenget ditt med denne tråden? Du har opplevd en sur butikkansatt og bestemt deg for at du har opplevd rasisme. Kanskje har du det, kanskje var det noe helt annet som foregikk, det er uansett ikke så viktig. Det viktige er hva du tenker etter denne opplevelsen? Har det gitt deg nye tanker om hvordan det må oppleves for dem som åpenlyst diskrimineres på bakgrunn av rase, på daglig basis? Har du tenkt å engasjere deg mot rasisme? Eller er det en skjult "se, svarte mennesker er rasister de også"-agenda her? I så fall kan jeg berolige deg med at det er godt kjent allerede, rasisme er ganske utbredt i hele verden. Ja, jeg har tenkt på hvordan det er, jeg ble åpenlyst diskriminert på grunn av rase. Doh. Første gangen ever. Håper det blir den siste.
Chiyo Skrevet 12. februar 2012 #15 Skrevet 12. februar 2012 Ikke ta det så tungt TS. England har drit dårlig service. Jeg har møtt sure butikkarbeidere, bussjåfører, tog konduktører, flyplass arbeidere osv. Noen briter er veldig hyggelig, men det er kjempe mange som aldri burde jobbe i servicebransjen. Tenk heller på at du er en mye snillere og lykkeligere person en dem. It feels great to be the bigger person. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #16 Skrevet 12. februar 2012 Ja, jeg har tenkt på hvordan det er, jeg ble åpenlyst diskriminert på grunn av rase. Doh. Første gangen ever. Håper det blir den siste. Du har absolutt ingenting å gå på som tilsier at du ble "åpenlyst diskriminert på grunn av rase", med mindre dama sa "jeg gidder ikke gi dere god service fordi dere er hvite". Det kan være tusen andre årsaker, hvis du gidder løfte blikket litt og ikke bare automatisk anta det verste. Det du driver med er på linje med usikre folk som automatisk antar at alle andre hvisker og tisker om dem. Doh. 5
LeaMichele Skrevet 12. februar 2012 #17 Skrevet 12. februar 2012 (endret) kanskje var det for at dere var turister ? Endret 13. februar 2012 av PurpleRose 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Har du tenkt på at det kan være andre ting enn hudfarge som forårsaket denne forskjellsbehandlingen, ts? F.eks. kan det være dama på butikken syntes DERE var frekke og brautende og derfor reagerte som hun gjorde? Man har jo ulike regler for hva som er høflig i Norge kontra Storbritannia. Kanskje dere fornærmet henne uten å vite det? Kanskje hun kjente de andre kundene, at de var stamkunder? Kanskje hun opplevde at dere behandlet henne annerledes pga hennes hudfarge og hun derfor ble reservert tilbake? Personlig legger jeg sjelden merke til folks hudfarge f.eks. i butikken eller slike steder der jeg bare ser et menneske i noen få minutter. I din situasjon er det stor sjanse for at jeg ikke hadde registrert damas hudfarge, eller de andre kundenes hudfarge. Men for deg så var det et stort poeng. Mulig du sendte ut noen ubevisste signaler? I allefall: Det KAN ha vært rasisme som lå til grunn, men det kan ingen andre enn hun dama i butikken svare på, for ingenting av det du beskriver her tilsier at det MÅ ha vært rasisme. 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Jeg og min "hvite" kompis fikk kjenne hvordan rasisme føles på kroppen. Vi var i en tettpakket butikk, og ekspeditøren så surt på oss, og vi spurte om noen sko. Jeg ble litt satt ut, har sjeldent blitt utsatt for såpass sure butikkarbeidere før. Vi var i en litt dyrere butikk. Samtidig som at jeg ser at hun minst 4-5 ganger smiler og vinker til andre mørke folk som går i butikken, og er veldig vennlig innstilt mot de andre. Og de mørke gikk ikke sammen heller, var vel 2-3 mørke par. Jada, hun var sikkert stresset, men likevel. Man kan vel forvente i det minste at de ikke er pottesure, hverken jeg eller han jeg gikk med gav henne noen grunn til å være sånn. Geeeeeez!!! Er ikke dette rasisme?????? Det var vel ikke helt tydelig, men er du neger?
Gjest Nuppdupp Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 dette er rasisme!!!!! at mørke kan oppføre seg SÅNN? helt på jordet! dette tar du med til politiet!! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå