Gå til innhold

Ansatt som vikar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det de samme rettighetene når en skal ha barn med tanke på utbetaling dersom en er ansatt som vikar fremfor i fast arbeid?

Og hva hvis vikariatet utgår i løpet av fodselspermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest happy_me

dette er vel ting du må høre med arbeidsgiver om. Men om en går som vikar på kontrakt i en periode, så har man samme rettigheter som en fast ansatt. Så jeg antar at du da får utbetalt stønad fram til kontrakten går ut. Kommer helt an på hvordan det er der du jobber, og hva som står i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vikariatet går ut så får du bare resten av stønaden fra NAV eller noe. Så lenge du har tjent opp rettighetene FØR du går ut i permisjon så kan du ikke bli fratatt dette sånn plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som jobber i bemanningsbyråer? Hva slags rettigheter har de angående permisjoner og foreldrepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i bemanningsbyrå/som vikar. Jeg hadde kontrakt som gikk ut mens jeg var gravid, men jeg fikk den forlenget så den gikk ut i det jeg gikk ut i permisjon (fikk igjen ny kontrakt når jeg var ferdig med permisjonen :)).

Du har krav på det samme som alle andre, 80% av lønnen hvis du velger den lengste permisjonen eller 100% hvis du velger den korteste. Det eneste er at du må ha jobbet 6 av 10 måneder før du går ut i permisjon (sykepenger og dagpenger teller som at du har jobbet).

Om kontrakten går ut i permisjonen så har ikke det noe å si. De aller fleste får permisjonspengene sine fra NAV (i noen tilfeller betaler NAV pengene tilbake til arbeidsgiver og du får pengene direkte fra de, men om du jobber for et bemanningsbyrå er det ikke sånn), og det grunnlaget NAV beregner får du uansett hele tiden mens du har permisjon. Pengene stopper altså IKKE å komme selv om kontrakten går ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i bemanningsbyrå/som vikar. Jeg hadde kontrakt som gikk ut mens jeg var gravid, men jeg fikk den forlenget så den gikk ut i det jeg gikk ut i permisjon (fikk igjen ny kontrakt når jeg var ferdig med permisjonen :)).

Du har krav på det samme som alle andre, 80% av lønnen hvis du velger den lengste permisjonen eller 100% hvis du velger den korteste. Det eneste er at du må ha jobbet 6 av 10 måneder før du går ut i permisjon (sykepenger og dagpenger teller som at du har jobbet).

Om kontrakten går ut i permisjonen så har ikke det noe å si. De aller fleste får permisjonspengene sine fra NAV (i noen tilfeller betaler NAV pengene tilbake til arbeidsgiver og du får pengene direkte fra de, men om du jobber for et bemanningsbyrå er det ikke sånn), og det grunnlaget NAV beregner får du uansett hele tiden mens du har permisjon. Pengene stopper altså IKKE å komme selv om kontrakten går ut!

Tusen takk for svar :) Er det også slik at stønaden er den samme uavhengig av om den utbetales av jobben eller nav? Altså basert på lønna uansett hvem som utbetaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det, utenom hvis lønna er over 6G, for NAV betaler ikke ut mer enn det (husker ikke hvor mye dette er, men tror det er mellom 450-500 000). Det er det derimot en del bedrifter som gjør (evt er det noen som betaler mellomlegget). Men det er kanskje ikke så aktuelt siden du jobber i bemanningsbyrå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...